پس از یک سال پیگیری رسانه‌ای و با ورود دستگاه نظارتی پرونده ناپدید شده آقای «ی» برنج فروش متخلف، در مسیر رسیدگی قرار گرفت.

خروج دومین پرونده گران‌فروشی آقای «ی» از تاریکخانه

همه چیز از هجدهم دی سال ۹۸ آغاز شد، آن زمان به صورت میدانی به تخلف‌های صورت گرفته از سوی فردی با هویت آقای «ی» در بازار برنج پرداختیم و ماجرا را رسانه‌ای کردیم.

آنچه در کف بازار نمایان بود این‌گونه رقم می‌خورد که یک عمده فروش بازار برنج به صورت گسترده و علنی دست به گران‌فروشی می‌زد و گوشش به هیچ اخطار قانونی هم بدهکار نبود.

واکاوی این گردن‌کلفتی‌ها نشان می‌داد که او تمامی محموله‌های برنجی که برای واردات آن دولت ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی پرداخت کرده و قرار بود بهترین نوع آن در کیسه‌های ۱۰ کیلویی حدود ۸۹ هزارتومان به مردم شهر و استان خراسان رضوی فروخته شود را چند ده هزار تومان گران‌تر یعنی در حدود ۱۲۵ هزارتومان و حتی بیشتر از آن می‌فروخت.

این فرد آن‌قدر در تخلف کردن جسور شده بود که شنیده می‌شد در آن بازه زمانی هر کس دست به گران‌فروشی برنج می‌زد و با او برخورد می‌شد، ادعا می‌کرد بارها متعلق به این فرد است. همچنین وقتی به صورت پوششی به فروشگاه‌های تحت امر این فرد مراجعه کردیم و با قیمت‌های نجومی روبه‌رو شدیم، افرادی که در فروشگاه او مشغول به کار بودند، مدعی شدند که چه کسی گفته برنج با ارز دولتی وارد کشور شده است!

سرانجام گزارش اقدام‌های خلاف قانون این عمده فروش با عنوان «سرکی به پشت پرده تحرکات آقای«ی» در بازار برنج» منتشر شد. هنوز چند روزی از این موضوع فاصله نگرفته بودیم که با ارسال یک احضاریه برای خبرنگار روزنامه قدس، مشخص شد آقای «ی» شکایتی را در دستگاه قضایی علیه رسانه مطرح کرده و در تلاش بود با ایجاد این فشار، مسیر در پیش گرفته شده را به بیراهه بکشد.

در پی آن پرونده به شعبه ۶۰۵ دادسرای ناحیه ۶ مشهد ارجاع و با قاطعیت قاضی جوان و انقلابی شعبه، خبرنگار از اتهام‌های مطرح شده تبرئه شد و در متن رأی صادره قاضی عرب میستانی آورده بود که اطلاع‌رسانی از وجود تخلفات، وظیفه یک رسانه است.

در میان این کش‌وقوس‌ها موضوع رها نشد و برخلاف آنچه این عمده‌فروش تصور می‌کرد و هدفش بود، باز هم اقدام‌های خلاف قانون او زیر ذره‌بین قرار داشت و گزارش‌های متعددی در این زمینه منتشر شد تا جایی که برای این فرد در یکی از پرونده‌ها محکومیت بیش از ۵۰۰ میلیون تومانی صادر و رأی آن در تعزیرات حکومتی خراسان رضوی در مرحله اجرا قرار گرفت.

سلسه گزارش‌های مطالبه‌گرانه همچنان در دستور کار روزنامه قدس قرار داشت تا اینکه پی بردیم کارشناسان سازمان صمت خراسان رضوی پرونده گزارش گران‌فروشی دیگری هم به ارزش ۴۸۱ میلیون تومان برای آقای«ی» تنظیم کرده‌اند که در مسیر ارسال به تعزیرات قرار دارد.

اما هرچه ماجرا را رصد می‌کنیم خبری از ارسال پرونده به تعزیرات نمی‌شود. موضوع از نظر ما کمی مشکوک به نظر می‌رسد و تحقیقات خود را گسترش می‌دهیم. بیش از دو هفته پیگیری‌های رسانه‌ای به طول انجامید که داده‌های بدست آمده حاکی از وجود سوء جریان عجیبی در پس پرده بود، چرا که مستندات ما بیانگر آن بود که پرونده به صورت سیستمی تا مرحله ارسال به تعزیرات حکومتی پیش رفته اما به یکباره تمامی این اطلاعات از سیستم‌های سازمان صمت خراسان رضوی حذف و پرونده ۴۸۱ میلیون تومانی آقای «ی» ناپدید می‌شود.

ردگیری این اقدام‌های مشکوک ادامه داشت و موضوع را بارها از مدیرکل سازمان صمت خراسان رضوی پیگیری کردیم، اما هیچ وقت به جواب شفاف و قانع‌کننده‌ای که توجیه کند چرا تمامی اوراق و مستندات پرونده یک شبه از روی سیستم‌ها حذف شد، دست پیدا نکردیم.

ورود نهاد نظارتی و دلگرمی مردمی

این رویه همچنان ادامه داشت تا اینکه پی بردیم یک نهاد نظارتی به ماجرا حساس شده و پیگیری موضوع را به صورت ویژه‌ای در دستور کار خود قرار داده است.

سربازان گمنام امام زمان(عج) در آن نهاد نظارتی پس از ورود دقیق به ماجرا و استخراج داده‌های موجود، موضوع را مورد تأیید قرار داده و سرانجام کار به جایی می‌رسد پرونده‌ای که حدود یک سال ناپدید شده بود، از پستوهای مخفی‌کاری بیرون کشیده و چند روز پیش برای رسیدگی و برخورد قانونی با این فرد متخلف به تعزیرات حکومتی خراسان رضوی ارسال می‌شود.

رسیدگی خارج از نوبت به پرونده آقای «ی»

برای پیگیری ماجرا به سراغ مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی رفتیم که مدنی فدکی ضمن تأیید ماجرا به خبرنگار ما گفت: پرونده تخلف گران‌فروشی که متعلق به سال ۹۸ است به تعزیرات حکومتی خراسان رضوی فرستاده شده است.

مدنی فدکی ادامه داد: پس از وصول آن، دستور رسیدگی ویژه و دقیق به پرونده آن‌هم به صورت خارج از نوبت داده شد و حتماً پس از اتمام مراحل مورد نیاز، نتیجه آن مانند پرونده اولیه این فرد اطلاع‌رسانی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.