آمریکا در ظاهر به بهانه آنچه مقابله با اقدام‌های تنش‌زای جمهوری اسلامی ایران می‌خواند اما در واقع با هدف پیگیری اهداف منطقه‌ای خود، این روزها بازی جدیدی در خاورمیانه به راه انداخته است؛ موضوعی که از دید مقامات کشورمان پنهان نمانده و نسبت به ماجراجویی دونالد ترامپ در اواخر دوره زمامداری‌اش هشدار داده‌اند.

هشدار به ترامپ درباره شیطنت در منطقه

قدس آنلاین: در حالی که حضور اشغالگرانه نظامیان آمریکایی در غرب آسیا طی دهه‌های اخیر چیزی جز ناامنی و افزایش خشونت‌ها به همراه نداشته، همزمان با نزدیک شدن به ایام سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی تحرکات مشکوک یانکی‌ها در غرب آسیا رنگ و بوی خطرناکی به خود گرفته است. همین چند روز پیش بود که نیروی دریایی آمریکا از ورود زیردریایی هسته‌ای مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده «یو.‌اس.اس جورجیا» به خلیج فارس خبر داد. از سوی دیگر افزایش نیروها و تجهیزات نظامی یانکی‌ها در عراق به سوء ظن‌ها در نیات پشت پرده آمریکا دامن زده است. این در حالی است که در چند روز اخیر شاهد حملات مشکوک به منطقه سبز بغداد بوده‌ایم؛ حملاتی که از سوی تهران و گروه‌های مقاومت محکوم شد

هشدار به ترامپ درباره شیطنت در منطقه

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در کنفرانس خبری اخیر خود با اشاره به تحرکات شائبه برانگیز آمریکا، با بیان اینکه پیام ما از طرق مختلف به واشنگتن و همسایگان منتقل شده است، گفت: مسئولیت عواقب هرگونه شیطنت و اقدام تحریک‌آمیزی در منطقه بر عهده واشنگتن است. خطیب‌زاده در پاسخ به پرسش فایننشال‌تایمز مبنی بر اینکه آیا تهران پیش‌بینی می‌کند که ترامپ در روزهای پایانی حضورش در کاخ‌سفید اقدام به عملیات نظامی علیه ایران کند، گفت: پیش‌بینی کار یک سیاستمدار، یک دیپلمات و حتی یک محقق نیست، ولی ما به‌عنوان یک دولت برای هر سناریویی آمادگی داریم. وی گفت: ما به مقامات آمریکایی توصیه می‌کنیم که در روزهای پایانی حضور خود در کاخ‌سفید دست از تنش‌آفرینی بردارند؛ چرا که هر قدم خطایی ، باعث می‌شود میراث بدتری در منطقه به‌جا بگذارند.

آمریکا به دنبال چیست؟

تحرکات شائبه برانگیز کاخ سفید در آستانه سالگرد شهادت سردار سلیمانی ابهامات بسیاری ایجاد کرده است. اکنون این پرسش مطرح است که یانکی‌ها چه در سر می‌پرورانند؟ آمریکا اگرچه مدعی است اقدام‌های اخیرش برای تنش‌زدایی با جمهوری اسلامی است، اما نخستین خروجی اعمال و رفتارش چیزی جز افزایش تنش در منطقه نیست؛ چیزی که واشنگتن به آن نیاز دارد. واقعیت آن است که فشار افکار عمومی بر حاکمان کاخ سفید برای خروج از منطقه به شدت افزایش پیدا کرده است. همین مسئله سبب شد به‌طور جدی خروج نظامیان این کشور از عراق و افغانستان بر سر زبان‌ها بیفتد. در این شرایط مسلماً بهترین راه برای توجیه حضور در غرب آسیا ادامه تنش است؛ چیزی که آمریکا با اقدام‌های اخیر خود آن را دنبال می کند. تحرکات مشکوک یانکی‌ها در عراق این گمانه را تقویت می‌کند که اقدام‌ها به شکلی هدفمند جهت تقویت و تشدید حضور نظامی واشنگتن در منطقه برنامه‌ریزی شده است.

هدف دوم آمریکا تداوم فروش تسلیحات به کشورهای عربی است. ترامپ شیخ‌نشین‌های عربی را رسماً «گاو شیرده» نامیده که هیچ خاصیتی جز پول بادآورده ندارند. پیش از این منابع خبری اعلام کرده‌اند دولت آمریکا در تلاش است تا پیش از پایان عمر «دونالد ترامپ» در کاخ سفید، مجوز فروش ۵۰۰ میلیون دلار تسلیحات را به عربستان سعودی صادر کند. ایالات متحده همچنین موافقت خود را با فروش ۵۰ فروند جنگنده اف ۳۰ و ۱۹ فروند پهپاد از نوع «ام‌کیو ۹ بی» به ارزش بیش از ۲۶میلیارد دلار به امارات اعلام کرده است. وقتی به این میزان فروش سلاح به شیخ‌نشین‌ها توجه شود علت تنش‌آفرینی‌های آمریکا در منطقه بهتر قابل درک است.

آمریکا اما یک هدف مهم دیگر هم از این اقدام‌ها آن هم در آستانه ایام سالگرد شهادت سردار سلیمانی دارد و آن‌هم منصرف کردن تهران از انتقام‌جویی است. ایالات متحده ظاهراً دست پیش را گرفته تا پس نیفتد، غافل از آنکه آن‌گونه که رهبر انقلاب تأکید کرده‌اند گرفتن انتقام به شهادت رساندن سردار، امری قطعی و مسلم است و زمان و مکان آن هم از سوی ما و نه واشنگتن تعیین خواهد شد. دبیر شورای عالی امنیت ملی هم در حساب توییتری خود در این‌باره می‌نویسد: افزایش تحرک ارتش آمریکا در منطقه، نمایش پدافندی و ناشی از ترس، به دلیل شرارت‌های گذشته است. این اقدام‌ها، آنتروپی ناامنی را بالا برده و موجب سوءتفاهم‌های زیان‌بار می‌شود. به نوشته علی شمخانی: امنیت در منطقه تنها با خروج عوامل خارجی ضد ثبات محقق می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.