مستند «پرچم‌های مجازی» شرح ترور نام سردار شهید سلیمانی در فضای مجازی است؛ چرا که قاتلان آن شهید از فرهنگ و مکتب سلیمانی بیشتر در هراس‌اند.

برافراشته شدن «پرچم‌های مجازی» جبهه مقاومت

این فیلم ساخته حسن جعفری است که برای نخستین بار در چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت به نمایش درآمد و اکنون در جشنواره مردمی فیلم «عمار» برای اکران حاضر است. این مستند به وقایع پس از شهادت سردار سلیمانی و واکنش جامعه ورزشی، هنری و فرهیخته نسبت به این حادثه می‌پردازد.

پس از شهادت حاج‌قاسم سلیمانی بسیاری از چهره‌های شناخته شده در ایران و کشورهای دیگر پست‌هایی در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارند که این پست‌ها به بهانه واهی نشر مفاهیم خطرناک از سوی مدیران این پیام‌رسان حذف می‌شوند. مستند «پرچم‌های مجازی» تلاشی است برای به تصویر کشیدن ادعاهای کذب و دروغین جوامعی که دم از آزادی بیان می‌زنند اما در عمل به هر حیله‌ای متوسل می‌شوند تا افکار عمومی را کنترل کنند. مدیران اینستاگرام از سوی رهبران منحط صهیونیستی آمریکایی هدایت می‌شوند، رهبرانی که یک روز دستور ترور سردار سلیمانی را می‌دهند و از سوی دیگر مانع نشر مطالب مربوط به شهید سلیمانی می‌شوند.

«پرچم‌های مجازی» پیش از آنکه اثری در رثای سردار شهید سلیمانی باشد، تصویری است از جبهه فرهنگی و جنگ رسانه‌ای غرب علیه مواضع ایران اسلامی و اینکه در این جنگ رسانه‌ای راه‌های نرفته بسیاری داریم که باید آن را پیمود. «پرچم‌های مجازی» نمونه‌ای از جهاد رسانه‌ای است که طبعاً نباید به این یک مورد خلاصه و محدود شود. آنچه پس از شهادت حاج‌قاسم سلیمانی در بحث حذف پست‌های مربوط به این شهید رخ داد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که باید مورد واکاوی و مطالعه دقیق قرار بگیرد.

می‌خواستند نام سردار را هم ترور کنند

حسن جعفری، کارگردان «پرچم‌های مجازی» درباره جزئیات ساخت این مستند به خبرنگار ما می‌گوید: پس از شهادت حاج‌قاسم سلیمانی، بسیاری از علاقه‌مندان به ایشان و آزادی‌خواهان جهان در فضای مجازی به ویژه اینستاگرام، ابراز احساسات کردند چون غم از دست دادن سردار وجودشان را فراگرفته بود و باید خودشان را تسلا می‌دادند. توفانی از پست‌ها و استوری‌ها درباره سردار، فضای اینستاگرام را پر کرد اما در حرکتی غیرحرفه‌ای و غیرانسانی، میلیون‌ها پست و استوری از سوی مدیران این شبکه اجتماعی حذف شد.

او با بیان اینکه این رفتار اینستاگرام و مدیران وابسته آن به جریان صهیونیست مسبوق به سابقه بوده است، می‌افزاید: پیش از این اینستاگرام، پست و استوری‌های کاربران را در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حذف کرده بود، یک بار خودم در حمایت از حزب‌الله لبنان پست گذاشتم و با اینکه صفحه محدودی دارم اما آن پست پاک شد.

جعفری عنوان می‌کند: این حرکت مدیران اینستاگرام، ما را واداشت تا این اتفاق را ثبت کنیم و به زاویه‌های مختلف آن بپردازیم. همان کسانی که سردار دل‌ها را ترور کردند، می‌خواستند که نام و یاد شهید سلیمانی را هم پاک کنند اما موفق نشدند. این نشان از ترس عمیق دشمن نسبت به نام و یاد شهید سلیمانی دارد و نباید به سادگی از کنار موضوع به این مهمی عبور کرد.

این مستندساز با بیان اینکه در این مستند با چهره‌های شناخته شده در اینستاگرام که دنبال‌کننده‌های زیادی دارند صحبت شده است، می‌گوید: سعی کردیم که در حین این گفت‌وگوها به شخصیت سردار و خدمات ایشان هم بپردازیم که مهم‌ترین آن نابودی داعش است. به حضور ایشان در کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان در سیل خوزستان و زلزله بم هم اشاره شد اما موضوع اصلی مستند بررسی حذف پست و استوری‌ها کاربران از سوی اینستاگرام بود.

او درباره اهمیت پرداختن به این موضوع توضیح می‌دهد: امروز شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به یک رسانه بزرگ تبدیل شده است. کنترل افکار عمومی در این فضا مورد توجه صاحبان قدرت و سرمایه جهان است چون از این مسیر می‌توانند به اهداف و مقاصد خودشان برسند. برای ترور سردار سلیمانی از مدت‌ها قبل در فضای رسانه‌ای خودشان از شخصیت ایشان دروغ‌پردازی کرده بودند ولی رسانه‌های مستقل می‌دانستند که سردار سلیمانی، فرمانده جبهه مقاومت در برابر داعش بود.

 امید به دیده شدن مستندم دارم

جعفری می‌گوید: زمانی که سردار سلیمانی را ترور کردند، شهادت ایشان در شبکه‌های اجتماعی ترند شد و آن‌ها فهمیدند که ایشان چقدر در بین مردم ایران و آزادی‌خواهان جهان مقبولیت دارند. آن‌ها به خیال پوچ خودشان می‌خواستند با حذف نام سردار در فضای اینستاگرام، نام و یاد ایشان را از دل‌ها ببرند که این طور نشد چون حرکتشان بسیار احمقانه و بزدلانه بود.

وی با اشاره به اتفاق‌های جالبی که در حین ساخت این مستند برایش افتاد، خاطرنشان می‌کند: من در این مستند با دو اینفلوئنسر خارج از ایران گفت‌وگو کردم، یکی از آن‌ها یک عکاس اسپانیایی بود که یک استوری گذاشته بود و از سردار به خاطر پایان دادن داعش تشکر کرده بود ولی آن استوری پاک شد. یکی دیگر هم یک خانم ایرانی ساکن نروژ بود که اتفاقاً همسر یکی از مقامات نروژی هم هست و پستی در حمایت از حاج قاسم سلیمانی گذاشته بود که توسط اینستاگرام پاک شده بود.

این کارگردان و تدوینگر اضافه می‌کند: یکی از مصاحبه‌شوندگان طی گفت‌وگو اشاره کرد که شهید احمد کاظمی و شهید قاسم سلیمانی، از نفرات اصلی در کمک‌رسانی به مردم در زلزله بم بودند و من پیش از این مصاحبه، از این ماجرا بی‌اطلاع بودم. بسیاری از خدمات حاج‌قاسم پس از شهادتشان عنوان شد چون برای خدا کار می‌کردند، خدماتشان از دید عموم پنهان بود. بدون تردید سال‌ها بعد مشخص می‌شود که سردار چه خدمات دیگری در جبهه مقاومت جهانی داشته‌اند.

وی درباره فرایند ساخت این مستند 52 دقیقه‌ای می‌گوید: از اسفند سال گذشته روند تحقیقات را شروع کردم و در بهار و تابستان امسال هم تولید آن انجام شد تا کار را به اکران در چهاردهمین دوره جشنواره فیلم مستند «حقیقت» و یازدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» برسانم.

جعفری یادآور می‌شود: جشنواره عمار در پخش بازوی پرتوانی دارد و در سال‌های گذشته، فیلم‌ها را در روستاها و شهرستان‌های کوچک که امکانات کمتری دارند نمایش داده است امیدوارم امسال هم چنین اتفاق مبارکی برای فیلم‌های جشنواره رخ بدهد چون مخاطبان عمار، کسانی هستند که محتوای مقاومت و انقلاب اسلامی برایشان اهمیت دارد، به همین دلیل امید به دیده شدن این مستند دارم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.