اراک- نیروگاه حرارتی شازند یکی از نیروگاه‌های ایران و از نوع حرارتی است که ظرفیت تولید ۱۳۰۰ مگاوات برق را دارد که استفاده از سوخت فسیلی مازوت آلودگی بسیاری و البته اعتراضات فراوانی را با خود به همراه داشته است.

نیروگاه شازند دود می‌کند؛ دستور رئیس جمهور اجرایی نشد

قدس آنلاین-گروه استان ها: در حالی این روزها با آغاز سرما و بارش‌ها در استان مرکزی نیروگاه شازند استفاده از مازوت را از سر گرفته که سال ۹۵ رئیس‌جمهور در سفر دوروزه به استان مرکزی در دیدار با مردم استان با اشاره به موضوع آلودگی محیط‌زیست استان مرکزی گفت: به وزیر نفت دستور دادم سوخت مایع نیروگاه شازند از امروز برای همیشه قطع شود.

این در حالی است که بعد از دستور ریاست جمهوری برای قطع مصرف مازوت اما در طی سال های گذشته هم چنان ازاین سوخت استفاده شده است.

مصوبه بدون اجرا

سال گذشته نیز با بالا گرفتن اعتراضات مبنی بر اینکه چرا مصوبه دولت اجرایی نشده و بازهم از سوخت مازوت در این نیروگاه استفاده می‌شود رضا میرزایی مدیرکل محیط‌زیست استان مرکزی در این رابطه توضیح داد: در شرایطی قرار گرفتیم و سرمای برخی نقاط موجود در کشور و افت فشار گاز، بر اساس دستور دادستان کل کشور مجاز به استفاده از مازوت در حد ۱۰ درصد برای تولید برق استفاده کنند.

گفتنی است این در حالی است که پیش‌از این مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی اعلام کرد: مشکلی برای تامین گاز مورد نیاز نیروگاه شازند در فصل سرما وجود ندارد!

تذکر به وزارت نیرو

آلودگی هوا و حاکم بر هوای شهرهای بزرگ طی چند روز گذشته حالا حساسیت‌ها را نسبت به این موضوع بیش از گذشته برانگیخته است.

گفتنی است در همین رابطه معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد: «نیروگاه شازند اراک» با استفاده از سوخت مازوت آلودگی بسیار زیادی تولید می‌کند بنابراین سازمان حفاظت محیط‌زیست در این زمینه به وزیر نفت و هیات دولت تذکر داده‌ است.

مسعود تجریشی ادامه داد: «نیروگاه شازند اراک» تنها نیروگاهی است که در نزدیکی مناطق مسکونی و پرجمعیت اقدام به استفاده از سوخت مازوت کرده است و آلودگی بسیار زیادی نیز تولید می‌کند. ازاین‌رو به آقای بیژن زنگنه  وزیر نفت  و هیئت دولت تذکر داده‌ایم که باید هرچه زودتر مازوت‌سوزی نیروگاه شازند قطع شود.  

نوشدارو قبل از مرگ سهراب

وی تصریح کرد: باید از سال‌ها پیش در کشور فکر کاهش آلودگی هوا و مشکلات استقرار صنایع بزرگ در کلان‌شهرها را می‌کردیم اما حالا که با این وضعیت مواجه هستیم و کلان‌شهرهای ما صنعتی شده‌اند، خیلی امکان مانور روی گزینه‌های کنترل آلودگی هوا از طریق صنایع و نیروگاه‌ها را نداریم.

تجریشی در ادامه بابیان اینکه در حال‌ حاضر بارگذاری‌های صنعتی در اراک بسیار بالا است، اظهار کرد: جنگ تحمیلی یکی از عواملی بود که سبب شد صنایع زیادی در اراک مستقر شود چراکه به‌عنوان منطقه‌ای شناخته‌شده بود که ریسک حمله به آن زیاد بود بنابراین صنایع زیادی را در آن منطقه بارگذاری کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.