۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۷
کد خبر: 735278

تا آخر بهار سال آینده به واکسن کرونا دسترسی خواهیم داشت. تا به حال 8 شرکت داخلی دانش بنیان رقابت برای تولید واکسن داخلی را آغاز کرده‌اند. بر اساس گزارش‌های موجود هریک از این واکسن‌ها نمونه مشابهی درپژوهشگاه‌های کشورهای دیگر دارد

8 واکسن ایرانی در چه فازی هستند؟

قدس آنلاین: نخستین فاز مطالعات بالینی واکسن داخلی کرونا با سرو صدای رسانه‌ای زیادی همراه شد. تاکید متولیان وزارت بهداشت بر ساخت واکسن در داخل کشور است و حالا رصد کردن مراحل واکسن‌هایی که تاییدیه گرفته‌اند به صدر اخبار این روزها راه پیدا کرده‌اند. تا به حال 8 موسسه و شرکت دانش بنیان داخلی رقابت برای تولید واکسن داخلی را آغاز کرده‌اند و در حال طی کردن مراحل مختلف آزمایش‌های فازهای مختلف آن هستند. اگر می‌خواهید به طور تفکیک شده با این واکسن‌ها و نمونه مشابه خارجی شان آشنا شوید خواندن این گزارش به کارتان می‌آید.

***موسسه واکسن سازی رازی

طبق اطلاعاتی که متخصصان این موسسه در اختیار رسانه‌ها قرار داده‌اند نوع واکسن این مرکز معتبر مبتنی بر پروتئین نوترکیب است. رازی از کهنه‌کارترین موسسات تولید واکسن‌های داخلی در کشور به حساب می‌آید و چشم امید خیلی از متخصصان و مسئولان به اتمام مراحل فاز های متعدد این واکسن است.

در حال حاضر فاز حیوانی این آزمایش به اتمام رسیده و این موسسه در حال اخذ مجوز آزمایش  بالینی برای واکسن کووید 19 است. دانشمندان مجرب موسسه واکسن سازی رازی اعلام کرده‌اند واکسن تولید شده در این موسسه شباهت‌هایی با نمونه واکسن نواوکس در خارج از کشور دارد. قرار است در هفته آتی تست انسانی واکسن رازی نیز انجام شود.

***انستیتو پاستور ایران

حدود 100 سال از پیشینه درخشان موسسه تحقیقاتی، تولیدی، خدماتی و آموزشی انستیتو پاستور ایران می‌گذرد. این مرکز با هدف تامین بهداشت و سلامت جامعه راه‌اندازی شده و در طول سابقه معتبر خود در جهت کنترل بسیاری از بیماری‌های عفونی نقش موثری را ایفا کرده است. همواره از انستیتو پاستور به عنوان یکی از پیشگامان و قطب‌های مهم تولید واکسن در منطقه یاد شده است. بر اساس اظهارات دانشمندان این مرکز واکسن تاییدیه گرفته این موسسه مبتنی بر پروتئین نوترکیب ساخته می‌شود. این واکسن در حال طی کردن فاز 3 کارآزمایی بالینی مشترک با کشور کوبا است. متخصصان انستیتو پاستور اعلام کرده‌اند واکسن نواوکس نمونه مشابه این واکسن در خارج از کشور است.

***ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره)؛ موسسه برکت

عملکرد این ستاد با انجام نخستین فاز آزمایش بالینی بیش از دیگر موسسات تحقیقاتی و تولید واکسن بر سر زبان‌ها افتاده است. موسسه برکت مبتنی بر 5 روش تحقیقات برای ساخت واکسن موثر کووید 19 را ادامه می‌دهد. این روش‌ها شامل استفاده از ویروس کشته شده یا غیر فعال، دی ان ای، سلول بنیادی و ام آر ان ای است. نخستین روش این موسسه مرحله اول کارآزمایی بالینی را با موفقیت پشت سر گذاشته است. باقی روش‌ها در مرحله اتمام فاز حیوانی و اخذ مجوز برای شروع آزمایش بالینی هستند. طبق اطلاعات داده شده متخصصان این ستاد واکسن‌های این مرکز مشابه واکسن‌های آکسفورد، استروزنیکا، سینواک و اسپوتنیک هستند.

*** 3 واکسن شرکت های دانش بنیان

سه  شرکت دانش بنیان تا به حال مجوز تحقیق بر روی ساخت واکسن داخلی را دریافت کرده‌اند. روش‌های ساخت این واکسن توسط این شرکت های دانش بنیان مبتنی بر ام آر ان آی و ادنو ویروس (ویروس ناقل غیر تکثیر شونده) عنوان شده است. یکی از این شرکت‌ها به تازگی فاز حیوانی آزمایش را پشت سر گذاشته و دیگری در حال اخذ مجوز برای آزمایشات بالینی است. شرکت دانش بنیان که روش ام ار ان آی را در پیش گرفته مشابهت این واکسن با نمونه واکسن فایزر و مدرنا را تایید کرده است. متولیان دیگر شرکت دانش بنیان نیز بیان کرده‌اند که واکسن تحت آزمایش آن‌ها مشابهت ساختاری با واکسن‌های ساخت چین و روسیه دارد اما از لحاظ تکنولوژی به واکسن های  جانسون و آسترازنکا مشابهت دارد. شرکت دانش بنیان دیگری که مجوز تحقیق بر روی ساخت واکسن داخلی را اخذ کرده با روش مبتنی بر ویروس غیر فعال اقدام به تحقیقات اولیه کرده است. این واکسن مرحله فاز حیوانی را به اتمام رسانده و مشابهت ساختاری با واکسن‌های آکسفورد استروزنیکا، سینواک و اسپوتنیک خواهد داشت.

***شرکت دانش بنیان وزارت دفاع

روش ساخت ویروس در این شرکت مبتنی بر ویروس غیر فعال معرفی شده است.در این نوع آزمایش پیش بینی می شود که سیستم ایمنی بدن به ویروس غیر تکثیر شونده واکنش نشان داده و پادتن مورد نیاز برای مقابله با بیماری کووید 19 در آن ایجاد می شود .بررسی این واکسن برای اخذ مجوز شروع آزمایش های بالینی همچنان ادامه دارد. متخصصان ساخت واکسن در این شرکت دانش بنیان اعلام کرده‌اند که واکسن تولید شده توسط این موسسه مشابهت‌هایی با نمونه واکسن‌های آکسفورد، استروزنیکا، سینواک و اسپوتنیک خواهد داشت.

***دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله

نوع واکسن در این موسسه تحقیقاتی پزشکی مبتنی بر پروتئین نوترکیب است. این واکسن در حال سپری کردن آزمایش های فاز حیوانی است و در صورت موفقیت در این مرحله به انتظار اخذ مجوز برای شروع فاز بالینی خواهد رفت. متولیان دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله اعلام کرده‌اند که این واکسن مشابه واکسن نواوک خواهد بود.

انتهای پیام/   

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.