سجاد باقری گفت: براساس منویات مقام معظم رهبری در مورد سوق دادن حوزه امر به معروف به سمت مسائل زیست محیطی، جرقه فکری فعالیت جهادی در این حوزه برای ما زده شد.

 طرح «کاشت درخت مثمر، یادبود حاج قاسم» اجرایی می‌شود/ عملیاتی شدن طرح کاشت یک میلیون درخت مثمر برای احیای باغات کشور

سجاد باقری مسئول گروه جهادی زیست محیطی و مدیر عامل "اندیشکده تهدیدات زیستی آتی" در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین، در ارتباط با فعالیت و مبنای کاری این گروه جهادی گفت: براساس منویات مقام معظم رهبری در مورد  سیاست های کلی حوزه محیط زیست مبنی بر " گسترش سطح آگاهی، دانش و بینش زیست‌محیطی جامعه و تقویت فرهنگ و معارف دینیِ مشارکت و مسئولیت‌پذیری اجتماعی به‌ویژه امر به معروف و نهی از منکر برای حفظ محیط زیست در تمام سطوح و اقشار جامعه."، جرقه فکری فعالیت جهادی در این حوزه برای ما زده شد و باتوجه به اینکه مؤسسه‌ای تحت عنوان "اندیشکده تهدیدات زیستی آتی" را در اختیار داشتیم، فعالیت خود را در حوزه‌های مختلف زیستی اعم از مدیریت منابع آبی، حفظ تنوع زیستی و ... دنبال کردیم و در پی ابلاغ سیاست‌های کلی از سوی مقام معظم رهبری، فرصتی پیش آمد تا با مؤسسات مختلف مانند ستاد امر به معروف و اندیشکده ها و پژوهشکده های زیستی طرح مسئله کنیم که چه اقدامات جهادی را می توان در این حوزه انجام داد.

سجاد باقری افزود: اولین کار این بود که در ستاد امر به معروف و نهی از منکر  با شکل گیری معاونت مطالبه گری، عرصه محیط زیست بعنوان مطالبه مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست مورد توجه قرار داده شد و طی آن پیشنهاد شد تا فعالیت های مردمی که در این حوزه وجود دارد مورد واکاوی قرار گرفته و روشن شود که در نسبت با مسئله محیط زیست چگونه می تواند تعریف شود؟ ما بررسی کردیم که احادیث دینی ما تا چه اندازه نسبت به مسئله محیط زیست دقیق و حساس است؛ به گونه ای که از پیامبر(ص) روایت داریم که فرموده اند اگر نشایی در دست یکی از شماست و دیدید که قیامت در آستانه برپاشدن است، آن نشا را بکارید. این یعنی حتی با این وجود که زمین در حال نابودی است، ولی این گیاه را باید کاشت که این نشان از اهمیت محیط زیست در تعالیم دینی ما دارد.

کاغذ زباله نیست

مسئول گروه جهادی " اندیشکده تهدیدات زیستی آتی " تصریح کرد موضوعی که تا پیش از این در این حوزه وجود داشت این بود که در بین بچه‌های انقلابی از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار نبود یا اینکه فعالیت‌های پراکنده وجود داشت. ما در گام اول به احصای مسائل پرداختیم و بررسی کردیم که برای رفع آنها چه باید کرد. ما به سراغ الگوهای موفقی رفتیم که توانستند کار خاصی انجام دهند و مردم را به میدان وارد کنند و حتی افرادی را هم که به محیط زیست اهمیت نمی‌دهند، جذب خود کنند. یکی از این الگوها آقای مختاری در شهرستان تالش است که ایده‌ای را تحت عنوان "کاغذ زباله نیست" راه انداخت و شبکه‌ای از مدارس را به خط کرد.

وی ادامه داد: گروه آقای مختاری به دانش آموزان آموزش داد که کاغذهای باطله را جمع‌آوری کنند و از درآمد حاصل از بازیافت آن در مناطق محروم مدرسه بسازیم که به تبع آن موفق شدند طی دو سال گذشته در مناطق محروم روستایی سه مدرسه را تأسیس کنند. وقتی به مردم منطقه اعلام می‌کردند این مدارس از درآمد حاصل از جمع آوری بازیافت کاغذها ساخته می‌شود، همین مسئله خود مشوقی برای مردم بود تا کاغذ را زباله نبینند و آن را در محیط زیست رها نکنند و از طرف دیگر خود آنها در منابع مورد نیاز مدسه مشارکت می‌کردند.


پیگیری توصیه مقام معظم رهبری در مورد کاشت درخت مثمر

سجاد باقری در توضیح یک ایده جهادی دیگر در حوزه محیط زیست گفت: یک ایده دیگر که در این زمینه دنبال شد، بحث کاشت درختان مثمر بود که چندسال پیش مقام معظم رهبری هم بر توجه به این مسئله تاکید کردند. طراحان این ایده تصریح کردند که به جای کاشت مثلن درخت کاج و امثال آنکه رواج دارد و و یا کاشت درخت آسیب رسان کنوکارپوس در سطح شهری مثل اهواز که خود عامل اصلی خرابی زیرساخت‌ها و آلرژی در این شهر است، درخت مثمر بکاریم. سال گذشته در شهر بوشهر نیز همین کار انجام شد و در یک محله درختان بی بار را کندند و به جای آن بهارنارنج کاشتند که هم درخت مثمری است و هم عطر خوشی دارد.

مسئول گروه جهادی اندیشکده تهدیدات زیستی آتی در ادامه به موضوع آگاه سازی پرداخت و افزود: در یکی از روستاهای شیراز معدنی در حال فعالیت بود که به گونه های زیستی آن منطقه آسیب وارد می کرد. دو جوان از اهالی همان روستا با تهیه یک پلاکارد از بیانات مقام معظم رهبری تحت عنوان با تعدی به جنگل حتی به بهانه ساخت حوزه علمیه مقابله کنید، توانستند تا نگاه رسانه‌ها  مطالبه به حق خود معطوف نموده و روز بعد مسئولین استانی هشدار دادند که این معدن اگر به شرط حفظ محیط زیست فعالیت نکند، بسته خواهد شد.


طرح "کاشت درخت مثمر، یادبود حاج قاسم"

وی گفت: ما پس از احصاء اینگونه الگوها و مسائل تصمیم گرفتیم قرارگاهی را ایجاد کنیم تا گروه‌هایی را در سراسر کشور فعال کنیم و با طرح ایده های محتلف آنها را به یکدیگر پیوند دهیم. مثلاً در تبریز گروهی شکل گرفت که با هماهنگی ستاد امر به معروف، ادارات را به استفاده از جعبه بازیافت ترغیب و  کاغذهای باطله را وارد چرخ بازیافت کند و از آن طرف به هرکس که در طرح مشارکت داشت و کاغذ تحویل می‌داد یک کسیه پارچه‌ای داده می‌شد. طرحی هم به عنوان کاشت درخت مثمر به نام "تبریز، پایتخت درخت ایران" راه اندازی کردند و طی روزهای آتی نیز از طرح جدیدی به نام "کاشت درخت مثمر، یادبود حاج قاسم"راه‌اندازی خواهد شد. سال گذشته طرحی هم داشتیم برای کاشت یک درخت اختصاصی به نام سردار سلیمانی که قصد داشتیم درخت زیتون به عنوان نماد و سفیر صلح باشد اما تأمین مالی نشد.

طرح کاشت یک میلیون درخت مثمر برای احیای باغات کشور

سجاد باقری اضافه کرد: ما در جزیره هرمز گروهی را فعال کردیم که به مقابله با گسترش درخت " کنوکارپوس" که یک نوع گیاه بسیار آلرژی زاو آزار دهنده است، بپردازند. با شهرداری مذاکره کردیم که با همکاری یکدیگر این درخت‌های مضر را با درختان مثمر جایگزین کنیم. طرحی دیگری که با دوستان بنیاد مستضعفان در حال اجرا هستیم، کاشت یک میلیون درخت مثمر برای احیای باغات ایران است که کشاورزان محروم را فرا بخوانیم و با مشارکت در این طرح بحث اصلاح باغات آنها را اجرایی کنیم. ایده های جذاب زیادی در حوزه محیط زیست وجود دارد که می تواند در عرصه سیاسی قدرت آفرین باشد. اکنون بهترین سمن‌های موجود در کشور، سمن‌های مرتبط با محیط زیست هستند که در آینده این سمن‌ها با توجه به تأثیرگذاری‌شان می‌توانند کرسی‌های قدرت را در اختیار بگیرند.

نگاه تزیینی و دست دومی به محیط زیست، مهمترین مشکل حوزه زیستی

 مسئول گروه جهادی اندیشکده تهدیدات زیستی آتی در رابطه با اهمیت فعالیت جهادی در حوزه محیط زیست گفت: در حال حاضر کشور با یکسری آسیب‌های زیست محیطی عمیق روبه روست که با زندگی مردم ارتباط دارد؛ به عنوان مثال همین بحث مگس سفید که در تهران بوجود آمد که عامل آن الگوی تک کشتی  وسیع درخت توت در سطح شهر تهران بود که پس از چندسال مقابله بیولوژیک و شیمایی موفق شدند تا جمعیت آنها را کاهش دهند. در حالی که اگر این نوع کشت در سطح شهر تهران اتفاق نمی‌افتاد، معضلی به نام مگس بوجود نمی‌آمد. حتی در حوزه فرسایش خاک هم که یک مسئله حاکمیتی است و دولت باید پای کار باشد، گروه‌های مردمی و جهادی هم می‌توانند فعالیت داشته باشند. حتی با استفاده از این گروه‌ها می‌توان یک چرخه اقتصادی ارزشمند را نیز راه اندازی کرد و از طریق بازیافت زباله که به ویژ ه در تهران حجم زیادی دارد، اشتغالزایی کرد.

وی در مورد مشکلات موجود در عرصه فعالیت جهادی در حوزه زیست محیطی تصریح کرد: مهمترین مشکل این است که نگاه غالب در کشور به مسئله محیط زیست یک نگاه درجه دو و تزیینی است. مثلاً در باب آلودگی هوا ما هر سال وقتی آلودگی شروع می‌شود همه می‌خواهند با آن مقابله کنند، یعنی مسئله فراموش می‌شود تا اینکه دوباره با آن مواجه می‌شویم. در موضوع آب‌های زیرزمینی هم به قدری سهل انگاری شده که اکنون بحث فرونشست ها در دشت های ایران، همه را به تکاپو انداخته که چه اتفاقی افتاده است. در بحث درختان مثمر نیز چون بار هزینه ای دارد غالبا شهرداری ها زیربار آن نمی‌روند و همان درختان بی بار کاشته می‌شوند و در نتیجه می‌بینیم که حشرات مختلف تولید شده و هزینه مضاعفی باید پرداخت شود تا با معضل ان مقابله شود. به مسئله محیط زیست نباید نگاه کوتاه مدتی و تزیینی داشت و مثلا بگوییم خوب فعلا کارخانه‌ها با سوخت مازوت کار کنند تا بعد. مقام معظم رهبری هم تأکید کرده‌اند که محیط زیست با زندگی مردم گره خورده و باید نگاه واقعی به آن داشت.


انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.