قشم- شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به‌موازات سواحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ کیلومتر در آب‌های خلیج‌فارس گسترده شده است و لذا به دلیل آب‌وهوای چهارفصل مقصد بسیاری از کارگران خارجی و اتباع بیگانه است که بنا بر گفته افراد محلی زمینه فعالیت کارگران بومی را سلب کرده است.

کارگران خارجی ساماندهی می‌شوند؛ فعالیت فقط با پروانه اشتغال

قدس آنلاین-گروه استان ها: بنا بر آمار افزون بر ۱۲ هزار نفر از اتباع بیگانه در جزیره قشم سکونت دارند که حدود ۸ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند.

بومیان جزیره قشم با بیان اینکه کارگران خارجی در تمامی حوزه ها از شیلات گرفته تا کار های معمولی مانند حمل بار توسط چرخ گاری ها در منطقه ازاد فعالیت دارند اذعان می کنند: فعالیت در هر کشوری تابع قوانین خاص و دستورالعمل های تعیین شده است و لذا اگر این موضوع در این جزیره جدی گرفته نشود آنوقت سیل کارگران غیر قانونی و قاچاق به سمت این جزیره شدت گرفته و عواقب ناخوشایندی را به همراه خواهد داشت.

شناسایی اتباع غیرمجاز

مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سازمان منطقه آزاد قشم در همین راستا بابیان اینکه هم‌زمان با ساماندهی اتباع خارجه در قشم، کار گروهی ویژه متشکل از اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دستگاه قضا و نیروی انتظامی شهرستان قشم نیز با شناسایی اتباع خارجی غیرمجاز، نسبت به اخراج این افراد بر اساس قانون اقدام می‌کنند می‌افزاید: این کارگروه باهدف جلوگیری از حضور اتباع خارجی غیرمجاز در قشم، هفته‌ای ۲ بار از کارگاه‌ها و شرکت‌های صنعتی این جزیره بازدید می‌کنند.

سلیمان رنجبری بابیان اینکه به‌کارگیری افراد غیرمجاز خارجی در کارگاه‌ها و شرکت‌ها بر اساس قانون مشمول پرداخت جریمه می‌شود یادآور می‌شود: جریمه به‌کارگیری افراد خارجی غیرمجاز به ازای هرروز ۵ برابر حداقل دستمزد روزانه مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

وی بابیان اینکه داشتن کارت فعالیت لازمه حضور و اشتغال اتباع بیگانه در قشم است تأکید می‌کند: جریمه به‌کارگیری افراد خارجی غیرمجاز برای بار دوم ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار ریال است و متخلفان برای تکرار این عمل در سومین بار به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

ساماندهی پروانه فعالیت

وی بابیان اینکه نسبت ساماندهی نیروهای کار در قالب پروانه اشتغال نیز در این جزیره اقدام شده است اظهار می‌کند: از ابتدای سال تاکنون تعداد یک هزار و ۷۲ نفر از اتباع خارجی در قشم از خدمات این اداره بهره‌مند شده‌اند که ۷۲ درصد از آنان شامل ۷۵۰ نفر، پروانه اشتغال خود را تمدید کردند.

رنجبری از کاهش ۹۸ درصدی روادید موقت خبر داده  و می‌گوید: در سال ۹۸ تعداد ۱۷۵ نفر از این مجوز استفاده کرده‌اند که این رقم از ابتدای امسال تاکنون به ۳ نفر کاهش‌یافته است.

وی می‌افزاید: هم‌چنین از ابتدای سال تاکنون تعداد ۵۰۰ نفر از اتباع بیگانه غیرمجاز نیز در قشم شناسایی و به کشور خود بازگردانده شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.