۴۲ سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می گذرد، روزهایی فراموش نشدنی که هر یک خاطرات تلخ و شیرین زیادی را با خود همراه دارد.

تاریخ نگاری انقلاب در «یک روایت معتبر»

به گزارش قدس آنلاین، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بخشی از خاطرات و حوادث دوران انقلاب اسلامی در قالب کتاب های مختلف مکتوب شدند تا خاطرات روزهای شیرین انقلاب و تلخی های زمان طاغوت را برای نسل های آینده بازگو کنند؛ یکی از این آثار، مجموعه «یک روایت معتبر» است.

مجموعه ۳۰ جلدی «یک روایت معتبر» روایت روزها و سال‌هایی از دوران شکوهمند انقلاب اسلامی است. انقلابی که مبتنی بر بینش عمیق توحیدی و الهام گرفته از انقلاب سرخ عاشورای حسینی بود. فرزندان این مرز و بوم با رهبری امام امت با اعتقادی وسیع و راسخ، نیروهای کفر و باطل را شکست دادند و چشم قدرتمندان را خیره ساختند.

این مجموعه، روایت اشخاص، وقایع و اماکن ویژه و مهم مرتبط با تاریخ انقلاب اسلامی بر پایه مستندات تاریخی است که ۲۲ جلد آن با عناوین مختلف ویژه قشر جوان و دانشجو به کوشش جمعی از نویسندگان انقلابی به نگارش درآمده و توسط به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) در دسترس عموم مردم قرار گرفته است.

انتشار این آثار در «به نشر» از سال ۱۳۹۷ آغاز شده و تاکنون ۲۲ جلد با عنوان های «یک روایت معتبر درباره‌ی حزب توده»، «یک روایت معتبر درباره‌ی شهید محلاتی»، «یک روایت معتبر درباره‌ی مدرسه شهیدین»، «یک روایت معتبر درباره‌ی همه پرسی دوازدهم فروردین»، «یک روایت معتبر درباره‌ انفجار دفتر نخست وزیری»، «یک روایت معتبر درباره‌ غائله ۶ بهمن آمل»، «یک روایت معتبر درباره‌ی روابط ایران و مبارزان فلسطینی»، «یک روایت معتبر درباره‌ شعارهای طنزآمیز ایام انقلاب»، «یک روایت معتبر درباره‌ حسینیه ارشاد»، «یک روایت معتبر درباره‌ی مدرسه رفاه»، «یک روایت معتبر درباره‌ی کمیته مشترک ضد خرابکاری»، «یک روایت معتبر درباره‌ی انقلاب سفید»، «یک روایت معتبر درباره‌ ماموریت های زر در ایران» و «یک روایت معتبر درباره‌ی قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز» منتشر شده اند که هر یک از جلدهای این مجموعه، حدود۸۰ صفحه در قطع رقعی روانه بازار کتاب شده اند.

این آثار به قلم نویسندگان برجسته دینی و انقلابی کشور از جمله معصومه آجرلو، سعید زاهدی، زهرا نبوی، امیرحسین حسینی، رخساره ثابتی، کیوان امجدیان، حسین یحیوی، سنا شایان، محمد رضاپور، امید مهدی نژاد، علی موسوی و هاجر صدر هاشمی به نگارش درآمده است.

در مجموعه «یک روایت معتبر» جریان‌های پیش و بعد از انقلاب تا ۱۳۶۲ به صورت ریز و دقیق با استفاده از اسناد معتبر آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی و مراکز تاریخ پژوهشی بررسی و پژوهش شده است.

از مهم‌ترین ویژگی مجموعه کتاب‌های «یک روایت معتبر» می توان به روایت روان یک دست، مستند و معتبر حوادث و رویدادهای انقلاب برای مخاطب با حجمی کم، جاگذاری عکس‌های دیده نشده یا کمتر دیده شده از وقایع انقلاب در بین متن‌های کتاب که به تصویر ذهنی مخاطب به درک وقایع کمک می‌کند، معرفی اماکنی که در جریان انقلاب مهم بودند؛ مثل مسجد هدایت، مدرسه رفاه حسینی، حسینیه ارشاد به صورت چکیده اشاره کرد.

در ادامه برخی از آثار منتشر شده این مجموعه معرفی می شود.

اشعار طنز انقلاب

این کتاب توسط امید مهدی نژاد در ۴ فصل و ۸۸ صفحه به شعارها و اشعار طنز دوران انقلاب و داستان های کوتاه مربوط و پیش زمینه آن می پردازد. در این مجموعه شعارهایی گردآوری شده اند که مضمون طنز آمیز دارند و برخی از آنها در هجو شاه و وابستگان به رژیم شاهنشاهی ساخته و پرداخته شده اند و برخی از طنزی تلخ و عمیق و گزنده برخوردارند.

شاه و خاندان سلطنت مهم ترین سوژه شعارسازی های ایام انقلاب بودند. هر چه به روزهای پیروزی انقلاب نزدیک تر می شویم این شعارها تند تر و تیزتر می شود.

«یک روایت معتبر درباره حزب توده»

این اثر به کوشش هاله عابدین در ۸۲ نوشته شده و به بیان موضوعاتی از جمله کمونیسم در ایران چگونه آغاز شد و نقش حزب توده در اتفاقات بعد از ملی شدن صنعت نفت چه بود می پردازد.

گذری بر مخوف ترین سازمان های تروریستی جهان در «یک روایت معتبر»

«یک روایت معتبر درباره سازمان مجاهدین» با نگاهی بر تاریخچه یکی از مخوف ترین سازمان های تروریستی جهان به قلم شهرام بزرگی نوشته شده است. نویسنده در این کتاب به سراغ جریان ها و اتفاقات بیش از یک دهه قبل از تاریخ پیدایش سازمان مجاهدین خلق رفته است و با مشخص نمودن سر منشا پیدایش چنین احزاب و تشکل هایی در آن برهه حساس تاریخی، فعالیت این سازمان را در سال بعد روایت می کند و عملکرد آن ها را بررسی و و تحلیل می کند و به بیان فعالیت های سازمان مجاهدین خلق بعد از سرنگونی حکومت پهلوی و ترور و شورش های مسلحانه می پردازد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.