اعضای شورای اسلامی شهر تهران به لایحه واگذاری ۸ مرکز بهاران به بهزیستی رای منفی دادند و لایحه شهرداری را نیز رد کردند.

واگذاری مراکز بهاران به بهزیستی رای نیاورد/  هاشمی: شهرداری لایحه قلّابی به شورا فرستاده است

قدس آنلاین: ادامه بررسی لایحه «مجوز واگذاری حق بهره‌برداری از هشت مرکز بهاران به سازمان بهزیستی استان تهران» ک در جلسه گذشته شورا نیمه تمام مانده بود، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدا نیز محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: به نظر بنده اغلب مراکز بهاران غیر فعال است و خروجی ندارد.

وی سپس از محمدرضا جوادی یگانه معاون اجتماعی شهرداری تهران خواست تا نسبت به این لایحه توضیحات جامع‌تری را ارائه کند.

یگانه نیز گفت: در مراکز بهاران برای مددجویانی که داوطلبانه ۹ صورت ماه در این مراکز اسکان می‌کنند، مهارت‌های مختلف ارائه می‌شود. ۲۶ مرکز آماده داشتیم و حال برخی مراکز به خوبی در حال فعالیت است. برخی از این مراکز توسط شهرداری‌های مناطق واگذار شده است. مرکز بهاران منطقه ۴ هفته گذشته افتتاح شد و در منطقه ۵ دومین مرکز بهاران برای کودکان کار راه اندازی شد.

وی افزود: مرکز منطقه ۸ هم به بهزیستی واگذار شده است. منطقه ۹ خالی است. منطقه ۱۱ و ۱۳ آماده بهره برداری و منطقه ۱۶ واگذار شده است. شهرداری هیچ هزینه‌ای برای مراکز بهاران نمی‌کند و ساختمان برای ما است و آن را به مراکز تحت نظر بهزیستی تحویل می‌دهیم. در حال حاضر حدود ۳۰۰ نفر در مراکز بهاران اسکان یافته و تعهد داده‌ایم که این تعداد تا پایان سال به هزار نفر برسد.

معاون اجتماعی شهرداری تهران در ادامه اظهار داشت: نهادهای بالا دستی اصرار به واگذاری این مراکز به بهزیستی دارند. برخی دوستان کمیسیون اجتماعی می‌گویند که کار ما جرم است اما کار قبلی ما در واگذاری تخلف نیست اما لایحه را نیز پس نخواهیم گرفت.

سپس هاشمی خطاب به جوادی یگانه گفت: آیا شهرداری علاقه مند به واگذاری مراکز بهاران به بهزیستی است یا خیر؟

جوادی یگانه نیز در پاسخ گفت: ما نمی‌خواهیم به بهزیستی واگذار شود اما مصوبه خود را پس نمی‌گیریم.

هاشمی نیز عنوان کرد: پس لایحه قلابی فرستاده‌اید، بنابراین لایحه باید به شهرداری پس فرستاده شود و آقای حناچی خود درباره آن پاسخگو باشد.

در ادامه الهام فخاری عضو شورای شهر گفت: توضیحات جلسه گذشته شهرداری مبهم بود و اشاره در هم آمیخته‌ای به گرم خانه‌ها و مراکز بهاران شده بود. کارکرد مراکز بهاران توان افزایی اجتماعی و مهارت آموزی پس از ترک اعتیاد است. نماینده شهرداری نیز به صراحت می‌گوید که قصد واگذاری این مراکز را ندارد.

سپس ناهید خدا کرمی عضو شورای شهر گفت: شما ماهی ۴۰ الی ۵۰ میلیون که برای اجاره هر مرکز بهاران صرف می‌کنید و بعد می‌گوئید که هزینه‌ای برای آن نمی‌شود. شورای شهر مخالف است چرا که شما همه جا زمین و سرمایه می‌گذارید و می‌گوئید که شهرداری هزینه‌ای نمی‌کند. شهرداری هزینه می‌کند اما بهره‌وری این مراکز بسیار پایین است.

بهاره آروین نیز گفت: ۱۶ مرکز بهاران غیر فعال یا در حال تغییر کاربری است. این نشان می‌دهد که ما مرکزی را به این عنوان اما به کام دیگری ساخته‌ایم. شهرداری تخصص لازم در زمینه اعتیاد را ندارد و گزارش موجود نیز گواه این امر است.

وی افزود: در گرم خانه‌ها نیز ساختمان می‌دهیم و به اداره کننده مکان نیز شبی ۳۰ تومان می‌دهیم اما بهزیستی پولی نمی‌دهد و شبی ۱۱ تومان می‌دهد. این دو مرکز که به بهزیستی واگذار شده، برای ساماندهی کودکان کار واگذار شده است. اما دوستان شهرداری بدون مجوز شورا این مراکز را برای کودکان کار واگذار کرده‌اند.

این عضو شورای شهر تاکید کرد: نمی‌گویم در حوزه آسیب‌های اجتماعی کاری نکنیم بلکه طبق قانون شهرداری موظف به تأمین مکان است که انجام شده است.

حجت نظری عضو شورای شهر نیز گفت: مراکز بهاران هیچ کاری به حوزه اعتیاد ندارد و برای کسانی است که ترک کرده اما در جامعه امکان بروز و ظهور ندارند، است و شهرداری در این مراکز برای آنها امکان کار آفرینی ایجاد می‌کند.

وی عنوان کرد: باید از انحراف جلوگیری کنیم نه اینکه به آن دامن بزنیم. شهرداری صراحتاً طبق قانون همکار شهرداری با بهزیستی آن هم نه تنها در حوزه تأمین مکان است. اقدام شهرداری به لحاظ حقوقی غیر نافذ است چرا که اختصاص فضاها بر عهده شورا است.

در ادامه زهرا صدر اعظم نوری عضو شورای شهر گفت: برخی دستگاه‌ها تصور می‌کنند که شهرداری تنها باید پول بدهد و نهادها را تأمین کند اما نیروی متخصصی ندارد. بیش از ۱۰۰ پایگاه امدادی نیز توسط شهرداری ساخته شده که آمادگی ۸ ریشتر زلزله و حوادث را دارد اما این مراکز به مرکز ورزشی تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: درباره ساختمان‌های بهاران نیز از ۲۶ ساختمان ۱۶ مورد تغییر کاربری داده یا واگذار شده است. سرمایه‌های شهرداری باید در اختیار شهرداری باشد و توان خود را برای مدیریت آنها افزایش دهد.

در نهایت این لایحه با ۱۸ رأی موافق اعضای شورای شهر رد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.