رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی با اشاره به این مطلب که این سازمان در استان ۱۷ هزار عضو دارد و حدود ۷هزار و۵۰۰ نفر از آن‌ها فعال‌اند، گفت: با وجود اینکه کار در بخش‌های مختلف کشاورزی و دامپروری نیاز به تخصص ویژه دارد و کشورهای مختلف به این موضوع اهمیت خاصی می‌دهند اما این بحث در ایران نادیده گرفته می‌شود و معمولاً کمتر کسی برای شروع یک فعالیت در بخش کشاورزی تأییدیه نظام مهندسی کشاورزی را می‌گیرد.

استعلام بیست‌وهفت‌گانه برای راه‌اندازی یک گلخانه

مهندس ناصر صداقت ادامه داد: این در حالی است که همه تأییدیه‌ها برای ساخت‌وساز حتماً باید به امضا و تأیید نظام مهندسی ساختمان برسد ولی اینچنین موضوعی هنوز در حوزه کشاورزی که ارتباط مستقیمی با امنیت غذایی دارد عملاً نادیده گرفته می‌شود.

وی اظهار کرد: متأسفانه مشکلاتی در قانون و مقررات وجود دارد که کاملاً نقطه مقابل ماست به طور مثال شهریورماه گذشته دیوان عدالت اداری رأیی را صادر کرد که تمام فعالیت‌هایی که در اراضی کشاورزی صورت می‌گیرد باید زمین آن دارای سند ششدانگ باشد این در حالی است که بیش از ۹۰ درصد از زمین‌های کشاورزی روستاییان بدون سند هستند و عملاً با این رأی هر فعالیتی مثل ایجاد گلخانه، واحد دامپروری یا هر فعالیت دیگری که جنبه تولیدات کشاورزی و دامی دارد باید در زمینی انجام شود که سنددار است.

 رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی افزود: به فرض اینکه موضوع سند زمین‌ها حل شود و یک نفر بخواهد فعالیتی داشته باشد پیش از آن باید بین ۲۰ تا ۲۷ استعلام از مراجع مختلف بگیرد که مجوز فعالیت به او بدهند که این داستان موجب می‌شود بیش از ۹۰ درصد واحدهای تولیدی بخش کشاورزی استان به تعطیلی کشانده شوند. درحال حاضر بیش از ۲هزار پروانه در بحث پرورش دام داریم که یا متقاضی باید بی‌خیال ادامه فعالیتش شود یا اینکه شروع به فعالیت به صورت خلاف کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.