رئیس دفتر روحانی گفت: مسئله FATF را آنقدر مهم می‌دانیم که حاظریم همه گونه همکاری و روشنگری کنیم تا مجمع تشخیص زودتر به تصمیم برسد.

بعد از تذکر رهبری مجلس باید شکایت از رئیس جمهور را کنار بگذارد/ برای اقناع مجمع در مورد FATF همه جوره همکاری می‌کنیم

قدس آنلاین: محمود واعظی در گفتگو با خبرنگاران در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت درباره نتیجه جلسه دیروز نمایندگان دولت با اعضای مجمع در خصوص لوایح باقی مانده مرتبط با FATF  و رایزنی در مورد لوایح پالرمو. سی‌اف‌تی، با بیان اینکه اکنون شرایط بین‌المللی تغییر کرده و در حال حاضر نمایندگان و سفرای کشورهای مختلف با ما درباره گسترش همکاریها و روابط بانکی پس از رفع تحریم‌ها صحبت می‌کنند، گفت: در این شرایط دو لایحه  مذکور که مرتبط با FATF هستند بسیار مهمند تا ما پس از لغو تحریم ها با یک خود تحریمی مواجه نباشیم.

رئیس جمهور اجرای FATF را در دنیا یک روال عادی خواند و گفت: تقریبا تمام کشورها  به این معاهده پیوسته اند و اینکه ما خودمان را منزوی کنیم کار درستی نیست.

واعطی با اشاره به اینکه در جلسه دیروز مجمع آقایان ظریف، زنگنه، دژپسند، همتی و خانم جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور حضور داشتند و هفته قبل هم جلسه دیگری با همین افراد برگزار شد، اظهار داشت: ما اینرا آنقدر موضوع مهمی برای آینده روابط خارجی و روابط بانکی کشور می‌دانیم که حاضریم همه گونه وقت بگذاریم و همکاری و روشنگری کنیم تا زودتر مجمع به شخیص برسد و امیدواریم تصمیمی باشد که به اقتصاد کشور کمک کند.

چشم مردم به مجمع است

همه مردم فهمیدند که دولت این دو لایحه را تصویب و پیگیری کرده است و در مجلس قبل هم تصویب شده و از شورای نگهبان هم عبور کرده و الان در مجمع تشخیص مصلحت است بنابراین چشم مردم به مجمع است که تصمیم بگیرد.

 وی درپاسخ به سوالی درباره  پیشنهاد رییس‌جمهوری به مجمع و اینکه اطلاعات مربوط به راه‌های دور زدن تحریم را به FATF نمی‌دهیم، گفت: فعالیت‌هایی وجود دارد که در داخل کشور انجام می‌شود و امنیت آن را هم حفظ می‌کنید اما یکسری روابط خارجی وجود دارد که همه دنیا با هم انجام می‌دهند  وقتی بانک ما با یک بانک خارجی کار می‌کند، نیاز است که در حد نُرم بین‌المللی بتوانند باهم کار کنند. امروز هم در یک حدی این کار  انجام می‌شود.

 واعظی افزود: اینکه ما بخواهیم یک کالایی بخریم یا بفروشیم که یک کار سری و محرمانه نیست، بنابراین صحبت‌هایی که در گذشته انجام می‌شد این بود که در دوران تحریم که آمریکا با جنگ اقتصادی نمی‌خواهد ما کالا وارد کنیم و صادرات داشته باشیم، اگر بخواهیم از طریق FATF کار کنیم، ممکن است نمی‌توانستیم تحریم‌ها را دور بزنیم که البته ما به این مساله اعتقاد نداشتیم بنابراین کاری که برای دور زدن تحریم‌ها می‌کردیم یک بحث است و کاری که انجام می‌دهیم بحث دیگری است.

دولت مصمم بود قانون مجلس را اجرا کند

رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره جدیدترین گزارش آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران گفت: ما از روز پنجم اسفند براساس قانون، پروتکل الحاقی را که داوطلبانه در برجام پذیرفته بودیم، متوقف کردیم. طبیعی است این اتفاق نه برای آژانس و نه برای اعضای برجام خوشایند نیست و ابراز تاسف هم کرده‌اند ولی به هر حال قانونی بوده و دولت هم مصمم بود که این قانون کشور اجرا شود.

 وی ادامه داد: اینکه آنها می‌گویند پیامد دارد، مشخص است و آنها هم که تعهدات خودشان را در مقابل ایران انجام نداده‌اند، آن هم پیامد دارد.  اگر می‌خواهند همه چیز بر روال قبل و روابط صحیح برگردد لازمه آن این است که طرف‌های مقابل به تعهدات خودشان در برجام پایبند باشند و حدود هزار و ۶۰۰ تحریمی را که در ۴ سال دولت ترامپ علیه مردم ایران و حکومت ایران وضع شده لغو شود. اگر این کارها را انجام دهند مشخص است که همه چیز به روال گذشته برمی‌گردد.

رییس دفتر رییس جمهوری عنوان کرد: ما مصمم هستیم  و برجام باید منافع ما را تامین کند، برجام باید بتواند آنچه که هدفگذاری شده برسد و ما بتوانیم از منافع آن برخوردار باشیم. لذا تلاش ما بر این است که براساس آنچه که رهبر انقلاب اسلامی رهنمود داده‌اند انجام شود و تلاش خواهیم کرد که روی اصولی که منافع کشور منافع‌ را تأمین می‌کند بایستیم.

در گزارش جدید آژانس موضوع جدیدی وجود ندارد

واعظی درباره این ادعا که در جایی چیزی پیدا شده گفت: ما یک بار در گذشته درباره این مسائل با آژانس صحبت کردیم و این مدارک، مربوط به گذشته است ما یک بار مرور کردیم و این پرونده بسته شده است. عملا آنچه گفته می‌شود چیز جدیدی نیست و از زمانی که جمهوری اسلامی ایران مذاکرات خود را با آژانس شروع کرده، اتفاق جدیدی نیفتاده است.

اتفاق دوشنبه در مجلس عجیب بود

رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره ماموریتی که روز گذشته رییس مجلس به روسای ‌امنیت ملی و انرژی برای تعامل با دولت داده‌ است، اظهار کرد: ما همواره از اینکه جلسه و همکاری داشته باشیم استقبال می‌کنیم.  اتفاقی که روز دوشنبه در مجلس افتاد برای ما خیلی عجیب بود. ما قانون را اجرا کردیم و مصمم بودیم بر اینکه قانون را اجرا کنیم و برای خودمان هم مهم بود برای اینکه به کشورهای خارجی بگوییم که دولتی که در ایران بر سر کار است اگر قانون خود را اجرا نکند طبیعی است که به آنچه که با آن‌ها نیز امضا می‌کند، به آن هم متعهد نیست.

رئیس مجلس در جلسه تصمیم گیری شورای حضور داشت

وی عنوان کرد: بنابراین چیزی که مهم است این است که در ابتدا قانون کشور خودمان اجرا شود و ما خودمان بر این موضوع اصرار داشتیم و به خوبی آن را اجرا کردیم. دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جلسه گذاشت و اتفاقاً در آن جلسه آقای قالیباف حضور داشت و در شورای عالی امنیت ملی هم وقتی بحث شده رییس مجلس حضور داشته است و آنچه که مصوبات جلسه بوده و به تایید مقام معظم رهبری رسیده به رییس مجلس هم ابلاغ شده است.

گمان می‌کردیم آقای قالیباف به مجلس گزارش می‌دهد

رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: با توجه به اینکه رییس مجلس در همه مراحل حضور داشته و کاری هم که ما انجام دادیم بر اساس همان مصوبه و حفظ قانون بوده ما گمان می‌کردیم نقش رییس مجلس این است که گزارشی از آنچه که اتفاق افتاده است را به نمایندگان مجلس بدهند. که این کار انجام نشد و متاسفانه مجلس مدیریت نشد و شرایطی به وجود آمد و این همه بداخلاقی‌ها و تهمت‌هایی به دولت و مسئولین زده شد که به هیچ عنوان در شان مجلس و نظام ما نبود.

ما قبل از تذکر رهبری آماده همکاری با مجلس بودیم

واعظی عنوان کرد: بعد از اینکه رهبر انقلاب در ملاقاتی که نمایندگان مجلس خبرگان خدمت ایشان رسیده بودند تذکر دادند، بعد از تذکر عنوان کردند که بیاییم و با هم تعامل کنیم. ما از روز اول که این مجلس بر سر کار آمده اعلام کرده‌ایم که آمادگی داریم به خاطر مردم تعامل کنیم.

رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: اگر تعامل نزدیک میان سه قوه و یا دو به دو باشد، مردم از این سود می‌برند و همین الان هم با اینکه دیرهنگام است ولی ما همیشه استقبال می‌کنیم و امیدوار هستیم که آنچه رهبر انقلاب که هم در ارتباط با بودجه و هم در این ارتباط تذکر داده‌اند آویزه گوش باشد و اینطور نباشد که هر بار آنها کاری انجام دهند و بعد بخواهند اصلاح کنند.

شکایت از رئیس جمهور یک کار هیجانی بود

وی در پاسخ سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره اینکه شکایت نمایندگان از رئیس جمهوری درباره نحوه اجرای قانون اقدام راهبردی و توقف اجرای پروتکل الحاقی بعد از توصیه رهبری در مورد توافق قوا متوقف شده یا هنوز در جریان است، با بیان اینکه در داخل قوه مقننه،  براساس قانون آیین‌نامه داخلی مجلس هر کدام از این اقدامات یک سیر بررسی دارد، گفت: اینکه در طول یک ساعت هم امضا جمع شد، هم کمیسیون  آن هم بدون حضور نماینده دولت آنرا بررسی کرد و هم نتیجه را به هیات رییسه ارائه دادند و هیات رییسه آن را در صحن مطرح کرده و امضا گرفتند، این بیشتر یک کار هیجانی است تا اینکه منطقی باشد و بخواهند موضوعی را راستی‌آزمایی کنند.

رئیس دفتر روحانی اظهار داشت: البته ما موضوع را دنبال نکردیم ولی به نظر می‌رسد بعد تذکر رهبر انقلاب، خودشان باید اصلاح کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درم ورد آزاد سازی یک میلیارد دلار از دارایی های ایران نزد کره واینکه اوفک کجوزی در این ارتباط صادر کرده؟ با بیان اینکه هدف ما یک میلسیارد نیست و همه پول ما باید فورا آزاد شود، گفت:  دولت کره به ما قول داده که پیگیری خواهد کرد و موافقت(اوفک) را خواهند گرفت ولی مرحله اول ان سریعتر  انجام می‌شود. قاعدتا یک هماهنگی با  اوفک انجام می‌دهند یا اینکه از خودشان پولی به ما بدهند.

سراوان آرام است

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری در مورد حوادث شب گذشته سراوان هم با اشاره به اینکه وزیر  در این زمینه اطلاعات گزارشی در این زمینه به دولت ارائه داده، اظهار داشت:پیش‌تر اقدامات رسمی صورت گرفته است برای کمک به مردم با عنوان طرح رزاق برای انتقال و فروش سوخت به پاکستان که متاسفانه گویا افراد دیگری هم غیر از کسانی که در این طرح ثبت نام کرده اند سوخت را از معابر دیگری منتقل می‌کردند و این بار قصد داشتند از معبر رسمی بازگردند که با نیروهای پاکستان درگیر می شوند و همین درگیری به داخل مرز ما کشیده شد و نتیجه آن اخباری است که شنیده شده است.

وی افزود: در تماسی که با استاندار سیستان داشتم گفتند وضعیت آرام است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.