ماینده مردم تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس گفت: با توجه به عدم همراهی کشور افغانستان در راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی بین دو کشور، دولت بازارچه‌های مرزی شمال شرق کشور را بازگشایی کند.

دولت بازارچه های مرزی شمال شرق کشور را بازگشایی کند

به گزارش قدس آنلاین جلیل رحیمی جهان آبادی، با اشاره به لزوم فعال‌سازی بازارچه های مرزی کشور گفت: راه‌اندازی بازارچه های مرزی یکی از راه های توسعه پایدار و ایجاد شرایط مناسب زندگی برای مرز نشینان بوده که منجر به افزایش تبادلات مرزی خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: کشورمان از نظر ارتباطات مرزی قابلیت تبادلات اقتصادی با  تمامی کشور های همسایه خود را دارد، اما متاسفانه از ظرفیت بازارچه های مرزی استفاده لازم را نمی بریم.

وی افزود: نگاه دولت به بازارچه های مرزی جدی نیست و تلاش نشده تا از آن به عنوان راهی برای تسهیل امرار معاش مرز نشینان و توسعه پایدار کشور استفاده شود که علت چنین مشکلی، عدم رایزنی های کافی برای بازگشایی بازارچه های مرزی است.

رحیمی جهان آبادی عنوان کرد: بازارچه‌های مرزی مانند شمشیر دولبه است از این جهت که بازگشایی بازارچه های مرزی ممکن است تبعات منفی همچون کاهش درآمد های ناشی از عوارض ورودی کالاها برای دولت داشته باشد اما از نگاه مثبت، این موضوع باعث درآمد زایی، تسهیل امرار معاش و بهبود زندگی مرز نشینان می شود.

وی بیان کرد: در صورت بسته شدن مرز ها کسی که در یک نقطه مرزی زندگی می کند در بن بست کامل قرار می گیرد و روی به رفتار های مخرب امنیت، مانند قاچاق می آورد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: در کمیسیون امنیت ملی درباره بازارچه های مرزی در کمیته مرز بحث مفصلی را پیرامون این موضوع باز کردیم و به دنبال بازگشایی بازارچه های مرزی هستیم. ما اعتقاد داریم وجود بازارچه های مرزی می تواند برای اقتصاد مناطق مرز نشین مفید باشد و دارای آثار مثبت امنیتی،اجتماعی و فرهنگی است.

رحیمی جهان آبادی تصریح کرد: در مرزهای استان خراسان آمادگی بازگشایی بازارچه‌های مرزی در صالح آباد، بخش جنت آباد، منطقه سمیع آباد، بخش مرکزی تایباد را داریم که به تسهیل امرار معاش مردم کمک می کند. دولت افغانستان همراهی لازم برای راه اندازی بازارچه های مرزی را ندارد، به همین دلیل از دولت به ویژه وزارت امورخارجه انتظار داریم که اقدام به  بازگشایی بازارچه های مرزی شمال شرق کشور کنند./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.