۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 742115

چندین ماه است قصه مرغ و قیمت‌های چندگانه و نایاب شدن آن در بازار همه را درگیر کرده و هر روز داستان تازه‌ای از این حوزه مطرح می‌شود حتی رسانه‌ها هم سر درگم مانده‌اند دم خروس را ببینند و قبول داشته باشند یا دلخوش به وعده‌های متولیان باشند.

مرغ ۴۰ هزار تومانی هم پرید!

مردم این اواخر حتی کارشان به جایی رسیده که برای خرید مرغ چندین فروشگاه را باید بگردند و دست آخر یا مرغ گیرشان نمی‌آید یا مرغی می‌خرند که گاهی ۱۰ هزار تومان در هر کیلو با قیمت مصوب (۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان )

فاصله دارد. نرخ‌نامه‌ها و مصوبات تنظیم بازاری هم انگار فقط روی کاغذ و برای همان صاحبان امضاهایشان مهم است و خبری از اجرای این دستورها نیست چون اگر جز این بود هم مرغ به وفور در بازار وجود داشت و هم قیمتش همان ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان می‌بود.

درج نرخ مصوب بی‌خاصیت

نکته جالب اینکه اگر در برخی فروشگاه‌های مواد پروتئینی مرغ بسته‌بندی شده‌ای یافت شود و حتی روی بسته‌بندی آن قیمت مصوب وجود داشته باشد بعضی از فروشندگان حاضر نیستند مرغ را به قیمتی که روی آن درج شده به مشتری عرضه کنند و مدعی‌اند همه بسته‌بندی‌ها قیمت مصوب ۲۰هزار و ۴۰۰ تومان دارد اما قیمتش این نیست!

شهروندی با مطرح کردن این موضوع ضمن گلایه‌مندی از بازار نابسامان این روزهای بازار گوشت مرغ می‌گوید: برای خرید گوشت مرغ چندین فروشگاه که در همسایگی‌مان بودند، رفتم متأسفانه نتوانستم مرغ بخرم تنها جایی که مرغ داشت به من قیمت ۲۷ هزار تومان را اعلام کرد که در قیاس با قیمت‌های فروشندگان قبلی که قیمت را بالای

۳۲ هزار تومان گفته بودند منصف‌تر بود.

وقتی از فروشنده درخواست کردم دو عدد مرغ به من بدهد در کمال تعجب دیدم روی بسته‌بندی مرغ قیمت ۲۰هزار و۴۰۰ تومان زده شده و به فروشنده گفتم قیمت این مرغ گویا قیمت مصوبی هست که دولت اعلام کرده است که پاسخی جالب به من داد و گفت همه مرغ‌های موجود در بازار این قیمت روی بسته‌بندی‌شان خورده است اما ما همین مرغ را با قیمت ۲۶ هزار تومان خریدیم چطور می‌توانیم به ۲۰هزار و ۴۰۰ تومان بفروشیم؟

گشت در بازار مرغ

در بازدید میدانی که از شرایط بازار مرغ در شهر مشهد داشتیم به نکات جالب توجهی برخورد کردیم و یکی از عجیب‌ترین موارد چسباندن بنرهایی روی یخچال برخی فروشگاه‌ها بود که روی این بنرها تصویر مرغ‌های بسته‌بندی شده وجود داشت از دور که نگاه می‌کنید یخچال پر از مرغ دیده می‌شود اما وقتی داخل فروشگاه می‌روید بنر را می‌بینید بدون اینکه داخل یخچال از بیرون مشخص باشد! از فروشنده‌ها که سراغ مرغ را می‌گرفتیم بیشتر آن‌ها می‌گفتند مرغ تنظیم بازاری نداریم و قیمت‌هایی دادند که فاصله‌ای قابل توجه با مرغ تنظیم بازاری داشت!

نکته دیگری هم که خیلی به چشم آمد به جز برخی از نقاط آن هم به صورت محدود، در بسیاری از نقاطی که سر زدیم از مرغ تنظیم بازاری خبری نبود و بعضی فروشندگان خرید گوشت مرغ قطعه شده را پیشنهاد می‌دادند موضوعی که بر اساس اعلام مسئولان غیرقانونی است!

وقتی داستان غیب شدن گوشت مرغ از بازار را از یک فروشنده پرسیدم پاسخ طعنه‌آمیزی داد و گفت: داستان گوشت مرغ تا وقتی که دست افراد خاص و مافیایی اداره شود همین است این برای مشهد تنها نیست کل کشور با این معضل مواجه‌اند!

تدوین شیوه‌نامه نظارت بر تولید و عرضه مرغ

با همه این اوصاف رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در مصاحبه‌ای از اجرای شیوه‌نامه نظارتی بر بازار مرغ استان گفته است. اورانی مدعی شده شیوه‌نامه نظارت بر تولید و عرضه گوشت مرغ در شهرستان‌های این استان با هدف رصد و پایش جوجه‌ریزی، توزیع نهاده‌ها و برخورد قاطع با متخلفان تدوین شده است.

او در گفت‌وگو با ایرنا گفته گروه‌های بازرسی با فوریت برای بررسی وضعیت حوزه تولید و عرضه گوشت مرغ در شهرستان‌ها و اجرای دقیق مفاد شیوه‌نامه فعال می‌شوند تا آمار و اطلاعات و نحوه عملکرد در این بخش بهنگام منعکس شود.

در کشتارگاه‌ها باید ناظرانی از طرف مدیر جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مستقر شوند و بررسی دقیق روی ورودی مرغ به کشتارگاه‌ها و میزان گوشت استحصالی و تحویل شده به مباشران اداره صنعت، معدن و تجارت اعمال گردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی مدعی شده ۱۰۰ درصد نهاده‌های مورد نیاز مرغداران شامل ذرت و کنجاله سویا از ابتدای آبان امسال در استان تأمین شده است. بر این اساس تمامی مرغداران از ۱۵ آذر موظف شدند ۱۰۰ درصد

مرغ گوشتی تولیدی خود را با قیمت مصوب به بازار عرضه کنند و قیمت گوشت گرم مرغ نیز برای مصرف‌کننده هر کیلوگرم ۲۰۴ هزار ریال است.

اورانی ادامه داد: ۷ میلیون و ۵۴۲ هزار و ۸۷۲ قطعه جوجه‌ریزی طی دی ماه امسال در استان انجام و به طور متوسط روزانه ۲۵۰ هزار قطعه مرغ کشتار شده است.

وی قیمت مرغ زنده در خراسان رضوی را به ازای هر کیلوگرم حداقل ۱۴۴ هزار ریال و حداکثر ۱۶۲ هزار ریال ذکر کرد و گفت: میانگین قیمت مرغ زنده در این استان از دیگر استان‌های کشور کمتر است.

هشدار جدی به برهم زنندگان بازار مرغ گوشتی

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی نیز با هشدار به برهم زنندگان بازار مرغ گفت: برخورد قاطع در انتظار دلالان و برهم زنندگان بازار مرغ استان به ویژه مشهد است.

سید مرتضی مدنی فدکی مدعی شده هم اکنون قیمت مرغ در خراسان رضوی کیلویی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است و تخطی از این قیمت با هر عنوانی تخلف محسوب می‌شود. در شرایط جنگ اقتصادی زیبنده نیست عده‌ای سودجو که نقشی در تولید ندارند با التهاب‌آفرینی در بازار مرغ، کام مردم را تلخ کنند از این رو با همه اخلالگران با قاطعیت برخورد می‌شود.

او همچنین به این نکته اشاره کرده که خروج مرغ زنده به هر نحوی از استان تا اطلاع ثانوی ممنوع و قطعه‌بندی مرغ هم خلاف است و با متخلفان از این قانون برخورد قاطع می‌شود.

با وجود این و باتوجه به نرخ‌نامه‌های جدیدی که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص گوشت مرغ قطعه شده اعلام نموده و قیمت‌هایی که بعضاً به ۴۰ هزار تومان در هر کیلو هم نزدیک شده است چنانچه قیمت مرغ در بازار ساماندهی نشود بعید به نظر نمی‌رسد که در روزهای آینده شاهد قیمت‌های بالاتری در این حوزه باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.