۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 742259

ورق پلی کربنات می تواند جایگزینی برای شیشه باشد، شاید دوست دارید بدانید که چه میزان مقاومتش از شیشه بیشتر است؛ ۲۵۰ برابر.پس می تواند جایگزینی خوب برای انواع ورقه های پلاستیکی هم باشند این موضوع باعث شده که این ورقه طرفداران بسیاری را نسبت به بقیه موارد به خود جذب کند.

ورق های «پلی کربنات»جایگزین شیشه ها می شوند

سخت ترین ماده شفاف شاید برای پیش زمینه تعریف خوبی باشد. پس با این تعریف حتماً متوجه یکی از هزار کاربردش می شویم؛ بله همین طور است، می تواند جایگزینی برای شیشه باشد، شاید دوست دارید بدانید که چه میزان مقاومتش از شیشه بیشتر است ۲۵۰ برابر.پس می تواند جایگزینی خوب برای انواع ورقه های پلاستیکی هم باشند این موضوع باعث شده که این ورقه طرفداران بسیاری را نسبت به بقیه موارد به خود جذب کند.

پلی کربنات از شیشه سبک تر است و این حتماً یک مزیت برای آن به حساب می آید؛ چرا که حمل و نقل آن را آسان تر می سازد علاوه بر حمل ونقل آسان از آنجا که سبک بودن وزن مقاومت سازه را در برابر زلزله افزایش می دهد به دلیل  عدم تحمیل وزن اضافی به سازه پس فاکتور ضد زلزله بودن مزیت بعدی سبکی آن است. این محصول کشف سال ۱۹۵۳توسط دکتر دانیال فاکس از کمپانی جنرال الکتریک پلاستیک است.

پلی کربنات

و اما نقش دیگری که سختی این ورق ایفا می کند جلوگیری از تبادل حرارت می باشد که خود از طریق عدم تبادل انرژی در هم فصل گرم و هم فصل سرد سال موجب کاهش هزینه می شود مهمترین خصوصیت ورق های پلی کربنات را می توان همین مورد دانست؛ چرا که اهمیت صرفه جویی در سوخت و انرژی الکتریکی بر کسی پوشیده نیست. ورق های پلی کربنات نور خورشید را جذب می کنند و با این عمل دیگر نیازی نیست برای تهویه مطبوع در تابستان هزینه پرداخت کنید در زمستان نیز به عنوان عایق حرارت عمل کرده و باعث صرفه جویی در مصرف انرژی سوخت می شود.

امروز دیگر تقریباً همه با اشعه ماوراء بنفش آشنا هستند و اینکه تا چه حد به کره زمین و انسان ها ضرر و زیان وارد می سازدشاید جالب باشد بدانیم این ورق ها دارای خاصیت ضد عبور این اشعه مضر می باشند.

این ورق های شفاف به دلیل دارا بودن خصوصیت آنتی استاتیک لایه خارجیشان  گرد و غبار معلق در هوا جذبشان نمی شود به همین دلیل کافی است یک باران ببارد تا هرچه گرد و غبار روی آن است با آن شسته و برطرف شود، پس یکی دیگر از مزیت های آن را می توان شست وشوی آسان در نظر گرفت.

ورق های پلی کربنات به دلیل استحکامشان خاصیت ضد ضربه و نشکن بودن را دارا می باشند و می توان سازه پلی کربنات را یک فضای بی خطر در مقابل سقوط اجسام دانست.

خصوصیات دیگر

این محصول دارای تنوع رنگ می باشد و این امر از نظر طراحی و هماهنگی با رنگ سایر مصالح دارای قابلیت فراوان است. این جنس ورق از انعطاف پذیری بالایی برخوردار بوده در رابطه با خراش هم مقاومتی نزدیک به شیشه را دارا می باشد همچنین ورق های پلی کربنات آتش نمی گیرند در دماهای بالایی که منجر به آتش سوزی هستند این ورق ها فقط به آرامی ذوب شده و به صورت خود به خود خامومش می شوند

موارد مصرف پلی کربنات دوجداره

علاوه بر مصارف متعدد در ساختمان مثل پوشش استخر و سقف فروشگاه ها و غیره در موارد دیگری هم کاربرد دارند مثلاً در صنعت اتومبیل سازی برای تزئینات داخلی خودرو، در صنعت تولید هولوگرام در ساخت مستر نیم شکلی، در صنایع پزشکی به طور گسترده ای مثلاً ساخت بطری های شفاف پزشکی، عینک طبی، لنز ساخت آمپول و غیره،  در صنایع برق و کامپیوتر در ساخت لوازم الکترونیک و صنایع ایمنی مثلاً لوازم ایمنی و صنایع نظامی در ساخت شیشه های مقاوم هواپیما شکاری و شیشه های ضد گلوله کاربرد دارد.

انواع ورق پلی کربنات

ورق پلی کربنات

ورق پلی کربنات کروگیت از نوع موجدار و چند جداره بسیار مستحکم و سبک، ورق پلی کربنات تخت یا ابر شیشه این نوع جایگزین شیشه وزن کم و ضریب ایمنی بالا،پلی کربنات مشجر،پلی کربنات چند جداره و غیره

ورق پلی کربنات در گلخانه ها

امروزه استفاده از ورق های پلی کربنات در ساخت گلخانه ها نسبت به شیشه و پلاستیک بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است. تا چند سال پیش کسی به ساخت گلخانه با ورق پلی کربنات فکر نمی کرد چون تصور بر این بود که باید هزینه زیادی به دلیل گران بودن صرف شود اما امروزه مسلم شده که این جنس بسیار مقرون به صرفه تر می باشد و از دلایل آن توجه به مسائل هدر رفت انرژی و همچنین محصول بهتر و بیشتری که در این گلخانه ها تولید می شود را می توان نام برد، البته این را هم باید گفت به مرور زمان مشکل قیمت بالای این ورقه ها مرتفع تر شده است .

از آنجایی که نور پراکنده برای گیاهان مهم است و چون ورق های پلی کربنات از شیشه ضخیم تر هستند باعث انتشار نور بهتر نسبت به شیشه می شوند. بدینسان همه گیاهان گلخانه نور یکسان دریافت می کنند که این یک فاکتور مهم می باشدوقتی قسمت هایی از گلخانه نور کم و قسمت های دیگر نور زیاد دریافت کنند این ناهماهنگی باعت تغییر دمای گلخانه می شود که ورق های پلی کربنات این مشکل را برطرف ساخته اند.

اشعه ماوارا بنفش برای گیاهان مضر بوده و چون سرطان زا هم می باشد این گیاهان خصوصاً اگر خوراکی باشند در سلامت انسانها اثر گذار است که این مشکل را هم ورق های پلی کربنات به دلیل خاصیت ضدماورا بنفش برطرف کرده اند .

دلیل دیگر استفاده از ورق های پلی کربنات در ساخت گلخانه خاصیت ضد ضربه آن است که خصوصاً در ساخت گلخانه هایی که در باغچه ساخته می شوند مناسب است.

پلی کربنات به دلیل سبک وزنی در مقایسه با شیشه جایگزین سقف گلخانه ها شده است.  

قیمت ورق پلی کربنات

قیمت پلی کربنات و خرید ورق پلی کربنات

با وجود همه محاسنی که برای ورق های پلی کربنات شمرده شد از آنجایی که هیچ چیز در این دنیا بی عیب نیست یکی از معایبی که این ورق ها دارند شاید بتوان به گرمایش بیش از حد فضای زیرینشان در فصل گرم اشاره کرد، در هنگام آتش سوزی شعله ور نمی شوند، اما دود زا هستند. قیمت ورق پلی کربنات نسبت به پلکسی مناسب تر است. به همین دلیل خرید ورق پلی کربنات نسبت به خرید دیگر ورق ها به صرفه است. در هر صورت فروش ورق پلی کربنات مانند دیگر انواع ورق با ارزان ترین قیمت در آقای پلکسی میسر است.

در مقایسه با برتری هایی که با شیشه دارد اما نسبت به شیشه خش پذیر تر است  و این باعث کدر شدن آن خواهد شد البته شفافیتش در برابر نور خورشید ثابت است  ویکی دیگر از معایبش قیمت بالای آن در مقایسه با شیشه است اما با توجه به همه محاسنی که برای آن گفته شد شاید این قیمت بالا ارزش جایگزینی آن را با شیشه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    0 0
    واقعا ورق پلی کربنات ورق عجیبیه. ما که هرکاری کردیم حتی ورق نازک پلی کربنات شفاف رو نتونستیم بشکنیم. چه برسه به پلی کربنات دوجداره . فقط یذره قیمت ورق زیاد هست.
  • ahmad ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    0 0
    واقعا ورق پلی کربنات ورق عجیبیه. ما که هرکاری کردیم حتی ورق نازک پلی کربنات شفاف رو نتونستیم بشکنیم. چه برسه به پلی کربنات دوجداره . فقط یذره قیمت ورق زیاد هست.