استاد دانشگاه گفت: حضرت احمد بن موسی ملقب به شاه چراغ، سید السادات الاعاظم، فردی کریم، جلیل القدر و مورد توجه پدر بزرگوارشان بودند.

احمد بن موسی(ع) سید السادات الاعاظم هستند/ حقیقتی که شاه چراغ در مورد امامت حضرت رضا(ع) گفتند

حجت الاسلام محمد ابراهیم سراج استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین به مناسبت ایام شهادت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ و برادر امام رضا(ع) در باب فضایل ایشان گفت: حضرت احمد بن موسی ملقب به شاهچراغ از فرزندان امام موسی کاظم(ع) مشهور به سید السادات الاعاظم و سرآمد تمام امامزادگان هستند. نقل شده است که ایشان فردی کریم و بخشنده  بود و امام کاظم(ع) او را بسیار دوست می داشت. به نقل از مرحومم شیخ مفید نوشته اند که احمد بن موسی فردی کریم، جلیل القدر و مورد توجه پدر بزرگوارشان بودند.

حجت الاسلام سراج افزود: از نمونه‌های کرامت ایشان آن بود که وقتی امام موسی کاظم(ع) زمینی را به فرزند خود هدیه می‌دهند، ایشان زمین را می‌فروشند و از عایدات آن هزار بنده را آزاد می‌کنند که در واقع این اوج کرامت حضرت احمد بن موسی محسوب می‌شود. بزرگان علم رجال نیز احمد بن موسی را از محدثان بزرگ به شمار می‌آورند که احادیث زیادی را از ائمه اطهار علیهم السلام روایت کرده‌اند.

استاد دانشگاه در مورد علت مهاجرت شاه چراغ به ایران توضیح داد: اول آنکه ایشان برای دیدار با برادر بزرگوارشان امام رضا(ع) عازم ایران شده اما حضرت رضا(ع) به شهادت رسیدند و ایشان در شیراز اتفاقاتی افتاد و مجبور به ماندگاری در آنجا شدند. نقل قول دیگری هم وجود دارد و آن اینکه ایشان پس از شهادت امام رضا به قصد خونخواهی به ایران آمده است که در شیراز به شهادت می‌رسند؛ در شیراز حاکم آن که از عوامل خلیفه عباسی بود با احمد بن موسی و کاروان ایشان ملاقات می‌‍کند و پس از آن جنگی در می‌گیرد که ایشان در جنگ به شهادت می‌رسند و قبر ایشان هم تا مدت‌ها پنهان بوده است تا محل تجمع محبان اهل بیت علیهم السلام واقع نشود.

حجت الاسلام سراج در باب رابطه احمد بن موسی(ع) با امام رضا(ع) گفت: یک نکته تاریخی وجود دارد که اوج ولایت پذیری ایشان در قبال امام رضا علیه السلام را می‌رساند؛ به گونه‌ای که وقتی امام موسی کاظم علیه السلام به شهادت می‌رسند، عده‌ای فکر کردند که احمد بن موسی امام بعد از ایشان هستند اما ایشان به صراحت اعلام می‌کنند که من جانشین پدر و امام بعد از ایشان نیستم و بلکه برادرم علی بن موسی الرضا(ع) جانشین پدر و امام بعد از ایشان هستند که پس از این دیگر مردم به سمت حضرت رضا علیه السلام رفتند و بیعت کردند و امام هم در حق برادر خود دعا کردند. خوب همینکه ایشان حقیقت را اعلام می‌کنند نشان از ولایت پذیری و تسلیم بودن احمد بن موسی در برابر امامان برحق بوده است.

همزمان با فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت احمدبن موسی‌الکاظم شاهچراغ(ع)، استوری موشن با این عنوان از سوی حرم مطهر تولید و منتشر شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.