قاضی سیدهادی شریعت‌یار، معاون دادستان مرکز استان خراسان‌رضوی در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، در حالی که برای بررسی میدانی یک مورد فک‌پلمب صورت گرفته از سوی شهرداری مشهد به کوه‌پارک رفته بود، بیان کرد: مسئولان و افرادی که از دستور پلمب و توقف عملیات اجرایی در انتهای کوه‌پارک سرپیچی کرده بودند، به دادسرا احضار می شوند و برخورد قانونی با آن‌ها خواهد شد.

احضار عاملان نقض دستورقضایی در کوه‌پارک

توبیخ قضایی مسئولان در محل فک‌پلمب

صبح روز گذشته پس از اطلاع از حضور مقام‌قضایی در انتهای کوه‌پارک(کمربند جنوبی سابق) به واسطه وقوع برخی تخلفات از سوی مسئولان مربوط در شهرداری مشهد، تیم خبری روزنامه قدس هم به محل اعزام و در کوه‌پارک حضور پیدا کرد. آنچه مشخص بود با دستور معاون دادستان مشهد مسئولان شهری از قبیل معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد، معاون خدمات شهری شهرداری مشهد، مدیر پروژه کوه‌پارک و... برای پاسخگویی  به آنچه رخ داده بود در محل حضور پیدا کرده بودند.

در ادامه این بازدید میدانی، معاون دادستان مشهد از مسئولان شهری می‌خواهد چند صد متر آن‌طرف‌تر و به قسمتی از ارتفاعات انتهایی کوه‌پارک بروند که فک‌پلمب صورت گرفته بود.

قاضی شریعت‌یار پس از آن به مسئولان مربوط اعلام می‌کند: چند روز پیش با توجه به فعالیت برخی دستگاه‌های راه‌سازی مانند

بیل‌مکانیکی و...، در منطقه حاضر شدیم و دستور توقف فعالیت و پلمب‌محل را هم صادر کردیم، اما آنچه مشخص است پس از حضور ما باز هم عملیات عمرانی در محل صورت گرفته است. حتی دو روز اول فعالیت دستگاه‌های مکانیکی در ارتفاعات به محل مراجعه نکردیم تا اگر موضوع چیز دیگری است مشخص شود، اما وقتی دستگاه‌های پیکور(ابزاری برای تخریب) پس از این مدت همچنان در محل اقدام‌های خود را ادامه دادند، به موضوع ورود کرده و دستور توقف کار را صادر کردیم.

ادامه تخریب با فک پلمپ

این مقام‌قضایی تصریح کرد: اما امروز مشاهده می‌کنیم با وجود دستور داده شده باز هم  فعالیت در محل متوقف نشده بود و رسماً در محل فک‌پلمب اتفاق افتاده است. نباید وقتی عملیاتی از سوی دستگاه قضایی متوقف می‌شود، باز هم  شاهد انجام کار باشیم. چه کسی از مسئولان پروژه کوه‌پارک دستور ادامه عملیات ساختمانی را صادر کرده است؟

معاون دادستان بیان کرد: اگر هم متولی کار قرار باشد در محل فعالیتی بکند باید با اجازه و دستور قضایی باشد و در موارد دیگر هم همین‌گونه رفتار می‌شود و برای همه قانون یکسان است. مسئولان پروژه باید پیش از شروع مجدد هماهنگی‌های لازم را با ما انجام می‌دادند. این تنها مشکل کار نبوده و همین امروز هم برای من مستنداتی ارسال شد که حاکی از ادامه فعالیت در محل بود.

معاون دادستان مشهد در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم  ادامه داد: با توجه به دستورات صادر شده و توقف عملیات اجرایی تحت عنوان کمربندجنوبی، دیگر نباید در منطقه تخریبی صورت بگیرد، این مباحثی که کارشناسان محیط زیست، مشاوران پروژه، سمن‌ها و... بر آن پافشاری داشتند، همین موضوع بود که دیگر نباید در محل کوه و منابع‌طبیعی تخریب شود.

اگر قرار باشد برخلاف نظرات کارشناسی و دستورهای صادره اقدامی شود، پس برویم همان کمربند جنوبی را ادامه بدهیم! ایرادهایی که در کمربند جنوبی وجود داشت، نخست بحث تخریب کوه‌ها و منابع‌طبیعی و دیگری هم ماجرای تردد خودروها و آلایندگی‌هایی که در آینده برای شهر ایجاد می‌شد بود.

قاضی شریعت‌یار گفت: همان زمان عنوان شد اگر قرار است مشاور بیاید و برنامه‌ریزی کند، منطقه را ببیند و با وضع موجود برنامه و طرح را ارائه کند؛ چرا که نباید به سمتی برویم که تخریب‌های جدید در ارتفاعات ایجاد شود.

وقتی ما به موضوع ترک‌فعل مدیران ورود می‌کنیم، موضوع به واسطه عدم‌تدبیرهایی‌ هست که صورت گرفته است. نباید زمانی که روشی برای کار مشخص می‌شود، به زبان عامیانه موضوع دور زده شود.

آن زمان که ماجرا به ستاد تدبیر رفت باید تمامی جوانب کار دقیق بررسی می‌شد و طرح پخته‌ای از آن خارج می‌شد. همچنین اگر در برخی مناطق مشخص می‌شد که کوه‌بُری زیادی دارد باید می‌رفتند و از مسیری دیگر ورود می‌کردند. روی این موضوع‌ها بررسی دقیقی صورت نگرفت و هرچند وقت یک بار شاهد اضافه شدن طرح هستیم. حتماً مدتی بعد هم با وجود مشاهده وضعیت موجود اعلام خواهد شد آنچه انجام شده، جوابگو نیست.

معاون دادستان خطاب به مسئولان شهری حاضر در محل بیان کرد: انتهای کار کجاست و کجا باید کار را ببندیم که دیگر شاهد افزایش تخریب‌ها نباشیم. اگر نیاز است پروژه کوه‌پارک چند ماه تعطیل باشد تا مطالعات دقیقی روی آن انجام شود و این کار هر چه سریع‌تر بشود بهتر است. آیا افرادی را نداریم که برای ۱۰ یا ۱۵ سال بعد کار مطالعاتی انجام بدهند، مسلماً این‌گونه نیست.این مقام‌قضایی به مدیر پروژه در بیان موضوع دیگری گفت: در قسمتی  از این تخریب‌ها حریم دکل برق فشار قوی هم رعایت نشده و کوه را تراشیده‌اید، اگر دکل نشست کند و حادثه‌ای ایجاد شود چه کسی پاسخگو خواهد بود. بنده در زمانی که دستور توقف عملیات را به شما ابلاغ کردم باز هم شما کل مسیر را شن‌ریزی و عملیات عمرانی کرده‌اید، این کار این مفهوم را دارد که به دستور قضایی اهمیتی نداده‌اید. شما خودتان را در مظان‌اتهام قرار می‌دهید، اگر برای ما ثابت شود عمدی در کار بوده حتماً تصمیم قضایی خواهیم گرفت.

کمربند جنوبی فعلا در دستور کار نیست

در ادامه خلیل‌الله کاظمی، معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در پاسخ به این نکته که سرانجام چه برنامه‌ای برای پروژه دارید و آیا کوه‌پارک باقی خواهد ماند یا باز هم تبدیل به کمربندجنوبی خواهد شد، به خبرنگار ما عنوان کرد: در محل  هیچ گونه فعالیت عمرانی نسبت به کمربندجنوبی انجام نخواهد شد و  نه‌تنها انجام نمی‌شود بلکه با توجه به مصوبات بالادستی که وجود دارد، انجام نخواهد شد. پس در رابطه با کمربندجنوبی هیچ فعالیتی صورت نخواهد گرفت. کاظمی ادامه داد: مطالعات زیست‌محیطی ماجرا در حال انجام است و وقتی کار انجام شد در اختیار کمیسیون ماده پنج قرار خواهد گرفت و پس از آن به ستاد تدبیر خواهد رفت که تصمیم‌گیری نهایی برای این موضوع در اختیار آن‌هاست.

وی همچنین در واکنش به این موضوع که ماجرای فک‌پلمب در محل چیست، بیان کرد: از من در مورد کمربندجنوبی سؤال کردید که پاسخ دادم هیچ فعالیتی نخواهیم داشت، اما من نمی‌توانم در مورد تمام شهر پاسخگو باشم.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: تاکنون هم یک سانتی‌متر در مورد کمربندجنوبی کاری انجام نشده و نخواهد شد، مگر اینکه تصمیم کلان استانی و ستاد تدبیر در این زمینه اعلام شود.

کوه‌پارک یا کمربندجنوبی، مسئله این است!

از سوی دیگر این موضوع از طرف رسانه مطرح شد که با این اوصاف همچنان سرانجام باقی ماندن کوه‌پارک و یا بازگشت به کمربندجنوبی در هاله‌ای از ابهام است، پس صرف این همه هزینه از بیت‌المال برای چیست، کاظمی بیان کرد: باید در این زمینه مطالعات زیست‌محیطی انجام شود و همان‌طور که گفته شد گزارش آن به کمیسیون ماده پنج خواهد رفت و آنجا برای کاربری کمربندجنوبی تصمیم خواهند گرفت. من نمی‌توانم بگویم محل کوه‌پارک خواهد ماند یا کمربندجنوبی اجرا خواهد شد و همه‌چیز به مطالعات مورد اشاره برخواهد گشت و مطالعاتی که تاکنون صورت گرفته خروجی آن بر عدم‌اجرای پروژه کمربندجنوبی است و گزینه اجرا نکردن  آن تاکنون رأی بالاتری دارد. اما در جلد پنج و ۶ این مطالعات باید حدود ۵/۱۱ کیلومتر دیگری که باقی مانده هم بررسی و به‌روز شود. پس ما نمی‌دانیم کمیسیون ماده پنج در نهایت چه تصمیمی خواهد گرفت و ستاد تدبیر چه نظری بدهد.

عاملان فک‌پلمب احضار می‌شوند

قاضی سیدهادی شریعت یار همچنین در حاشیه بازدید میدانی از محل مورد فک‌پلمب واقع شده، در واکنش به موضوع مطرح شده از سوی خبرنگار قدس که آیا فک‌پلمب صورت گرفته در محل برخلاف دستور قضایی و قانون نبوده است و برخوردی با عاملان این اقدام صورت خواهد گرفت، بیان کرد: مسلماً موضوع پیگیری قضایی خواهد شد و در رابطه با محلی که دستور بر توقف عملیات عمرانی آن داده و شاهد فک‌پلمب  آن بودیم، متخلفان مربوط را به دستگاه قضایی احضار خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.