رمان «روزگار سخت» جدیدترین اثر«ماریو بارگاس یوسا» نویسنده‌ مشهور پرویی و آخرین بازمانده از نویسندگان جریان شکوفایی آمریکای لاتین، با ترجمه‌ فارسی مهدی سرایی توسط نشر «نیماژ» روانه‌ بازار کتاب شده است.

نگاه معتدل «یوسا» به سیاست

اگرچه بیشتر آثار «یوسا» همیشه خوانندگان خاص خود را دارد و هنوز از وی به عنوان تنها غول زنده ادبیات آمریکای لاتین یاد می‌کنند ولی بسیاری از منتقدان ادبی جهان، جدیدترین اثر یوسا یعنی «روزگار سخت» را اوج دوباره این نویسنده می‌دانند. وی با نگارش این رمان، نگاه منتقدان را دوباره به سمت خود کشاند و بار دیگر در ۸۴ سالگی بر سر زبان‌ها افتاد. بیراه نیست اگر یوسا را بزرگ‌ترین نویسنده معاصر و در قید حیات جهان بدانیم.

«هرولد بلوم» منتقد ادبی و استاد دانشگاه نیویورک: «روزگار سخت» از ارزش‌های ادبی قابل تأملی برخوردار است و تغییر دیدگاه‌های سیاسی نویسنده در سال‌های اخیر، در این کتاب به خوبی به چشم می‌آید. در این اثر نگاه و نگرش«یوسا» به سیاست معتدل‌تر شده است. اگرچه «روزگار سخت» بیانگر وجه جدیدی از نگاه یوساست، اما همچنان ارتباط خوبی با مخاطبش برقرار می‌کند چون باز هم درباره پیوند ادبیات با سیاست است، بی آنکه در دام شعارزدگی کسالت‌بار سیاسی گرفتار شود.

«میچیکو کوکاتانی» منتقد ژاپنی- آمریکایی: خواننده هنگامی که کتاب جدید یوسا را می‌خواند به این نتیجه می‌رسد که انگار نویسنده بار دیگر دوران «گفت‌وگو در کاتدرال» و «سور بز» را تجربه می‌کند، چون آثارش بازخورد جامعه‌ای است که او در آن نفس می‌کشد. یوسا چون  در بیشتر آثارش نگاه سیاسی پررنگی دارد، در «روزگار سخت» نیز سیاست را چاشنی داستان و روایت خود کرده و البته این نگاه در نهایت واقع‌بینی است. اگر پس از انتشار رمان «سور بز» بسیاری می‌پنداشتند که یوسا در سراشیب نویسندگی قرار گرفته است اکنون به اشتباه خود پی می‌برند. نکته جالب اینکه یکی از روایت‌های «روزگار سخت» درباره شخصیت «تروخیو» است و جدای از آنکه با رمان دلنشین «سور بز» نیز همسویی‌هایی دارد، به «گفت‌وگو در کاتدرال» نیز ارجاعاتی دارد.

«آندرو لانگ» منتقد اسکاتلندی: این منتقد، هنر یوسا در نشان دادن لحظه‌های عشق و زندگی در میانه جنگ و خیانت و کشتار را تحسین برانگیز می‌داند زیرا با لطافتی خاص و نگرشی چند جانبه وجه جدیدی از سیاست و خشونت دیکتاتورها را برای خواننده به نمایش می‌گذارد. به گمان این منتقد یوسا در«روزگار سخت» نگاهی انسانی‌تر و مهربان‌تر به دیکتاتورها و اطرافیانشان دارد.

«جیمز وود» منتقد ادبی گاردین: رمان جدید یوسا روایتی خطی دارد و فصل‌های مختلف آن، پیرنگ داستانی را بدون پیچیدگی پیش روی خواننده می‌گذارد. در «روزگار سخت» این شرارت و خشونت است که داستان را پیش می‌برد زیرا شخصیت اصلی داستان در نیمه شر ماجرا قرار دارد. موضوعات و شخصیت‌هایی که یوسا به آن‌ها می‌پردازد به گونه‌ای عجیب با واقعیت گره خورده‌اند و مخاطب با پیگیری آثارش از جمله «روزگار سخت» متوجه می‌شود که شخصیت‌ها برای یوسا در یک رمان به خط پایان نمی‌رسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.