محقق برتر مشهدی در حوزه ژنتیک انسانی گفت:جهت دستیابی به یک روند توسعه سریع و پایدار در حوزه فناوری ژن درمانی و تجاری سازی آن در کشور لزوم یک رویکرد اشتراک منابع و استفاده بهینه از ظرفیتهای موجود بخش دولتی و خصوصی بیش از پیش حس می شود.

در حوزه ژن درمانی به تمام ظرفیت های بخش دولتی و خصوصی نیاز داریم

سینا مظفری جوین محقق جوان مشهدی است که موفق شده است جایزه ملی ژنتیک ایران در انجمن ژنتیک ایران را از آن خود کند. وی دریافت کننده جایزه علمی و مدال Otto-Hahn جامعه علوم پیشرفته ماکس پلانک آلمان در شاخه زیست پزشکی است.
با وی به بهانه دریافت این جایزه گفتگویی ترتیب داده ایم که می خوانید :

 از سابقه اهدا جایزه کنگره بین المللی ژنتیک بفرمایید و این جایزه با توجه به چه مواردی به محققین اهدا میشود

  "جایزه  ملی ژنتیک ایران" از سوی کمیته داوران جایزه ملی ژنتیک ایران و انجمن ژنتیک ایران هر دو سال یکبار به افراد برجسته و تاثیر گذار کشور در حوزه علم ژنتیک تحت عنوان  پیشکسوت این حوزه، محقق برتر و محقق  برترجوان در اختتامیه  کنگره بین المللی ژنتیک ایران اهدا  می شود. امسال این رویداد بزرگ بین المللی در چهارمین دوره خود به همراه شانزدهمین کنگره ملی ژنتیک ایران بصورت آنلاین و روی پلتفرم اسکای روم با مشارکت محققان ایتالیایی و ایرانی و به مدت ۴۵ روز و با حضور بیش از ۱۵۰۰ شرکت کننده داخلی و خارجی و حدود ۲۰۰ سخنران داخلی و ۵۰ سخنران خارجی برگزار شد.

ظاهرا این دومین دوره برگزاری جایزه به محققین جوان این رشته است.

بله و این جایزه به پاس تلاش  در توسعه دانش ژنتیک انسانی و پزشکی و چاپ مقالات علمی تاثیر گذار در مجلات معتبر علمی توسط  دکتر سید جواد مولا استاد دانشگاه تربیت مدرس و دبیر علمی کنگره بین المللی ژنتیک ایران و دکتر بهرامی  معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد به بنده اهدا شد

در کشور ما تا چه میزان به این علم توجه شده است

  اصطلاحا دانش ژنتیک پزشکی Medical Genetics  شامل تشخیص و مدیریت ناهنجاری های ارثی می‌شود  و ژنتیک مولکولی  نیز در زیرمجموعه این دانش قرار می گیرد. این در حالیست که پزشکی ژنتیکی و یا  Genetic Medicine  اصطلاح جدیدتری برای ژنتیک پزشکی است که حوزه های  نوینی از جمله ژن درمانی و پزشکی شخص محور  را نیز در بر می‌گیرد. خوشبختانه ایران در علم ژنتیک از جایگاه خوبی برخوردار است و از لحاظ جایگاه علمی با همت متخصصان و پژوهشگران این حوزه علی رغم تخصیص محدود بودجه های پژوهشی، ایران در منطقه  رتبه نخست را دارد. در سالهای اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی  در حوزه غربالگری و تشخیص بیماری های ژنتیکی صورت گرفته و تعدد آزمایشگاه های ژنتیک در کشور خود گویای این مطلب است.   همچنین پیشرفت های صورت پذیرفته در حوزه تولید داروهای نوترکیب بر پایه مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی  ایران را در زمره کشورهای صادر کننده این فرآورده های دارویی نوترکیب قرار داده است.

با این همه آیا هنوز علم ژنتیک  پتانسیل هایی دارد که هنوز مغفول مانده است ؟

علی رغم پیشرفت های صورت گرفته در حوزه تشخیصی در کشور، در برخی حوزه های نوین و هایتک علم ژنتیک پزشکی از جمله فناوری ژن درمانی به دلایل مختلف، تلاش های صورت گرفته کمتر به نتایج کاربردی منتهی شده است.

اصولا فناوری ژن درمانی  به هرگونه دستکاری ژنتیکی در سلول های بدن که منجر به تصحیح یک  ژن دارای نقص به منظور درمان بیماری و یا  توانمند سازی سیستم ایمنی بدن جهت مقابله با بیماری اطلاق می شود. در حال حاضر فن آوری ژن درمانی پتانسیل بالایی را برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله سرطان، بیماری قلبی و بیماری های ارثی همچون هموفیلی، تالاسمی و نابینایی های ارثی را به اثبات رسانده است. از سال ۲۰۱۲ که اولین داروی  ژن درمانی مورد تایید قرار گرفت تاکنون بیش از ۲۰ داروی دیگر تجاری  شده‌اند و علاوه بر این تعداد زیادی کارآزمایی بالینی برای داروهای جدیدتر بر پایه ژن درمانی به ثبت رسیده است.

آیا حمایت های لازم از این علم به عمل آمده است ؟و شما به عنوان یکی از فعالان این حوزه چه چشم اندازی برای این علم متصور هستید؟

به دلیل تکنولوژی پیشرفته و انحصاری تولید این فراورده ها، هزینه واردات این داروها بسیار گزاف می باشد و با تحمیل هزینه های سنگین به نظام سلامت و بیماران همراه خواهد بود. از این رو، ضروری است به عنوان یک اولویت استراتژیک از شکل گیری دانش فنی تولید این محصولات در داخل کشور حمایت به عمل آید. به این منظور جهت دستیابی به یک روند توسعه سریع و پایدار در حوزه فناوری ژن درمانی و تجاری سازی آن در کشور لزوم یک رویکرد اشتراک منابع و استفاده بهینه از ظرفیت-های موجود بخش دولتی و خصوصی بیش از پیش حس می شود.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.