دست‌اندرکاران صنعت خراسان رضوی می‌گویند علیرغم آنکه این استان در یک سال اخیر بطور عمده در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشته و مشاغل بخشهای خدماتی و گردشگری آن آسیب جدی دیده‌اند، اما بخش صنعت آن به رشد خود ادامه داده و حتی در اجرای طرحهای این حوزه با کمبود نیروی انسانی مواجه شده است.

برافراشتگی پرچم سبز صنعت خراسان رضوی در اوضاع قرمز کرونا

به گزارش قدس آنلاین، البته سهم بخش صنعت خراسان رضوی از اشتغال و تولید ناخالص داخلی با بخش های خدمات و گردشگری برابری نمی کند، زیرا بیشتر اقتصاد استان، به دلیل ماهیت زائرپذیر آن، بر پایه گردشگری استوار است.  

با این وجود رشد بخش صنعت در خراسان رضوی منجر به حفظ اشتغال و جذب سرمایه و سرمایه‌گذاران در برخی ظرفیتهای بالقوه استان شده است که نباید اهمیت آن را از نظر دور داشت.  

بر اساس آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی، سهم بخش صنعت از کل اشتغال این استان در پایان فصل پاییز ۹۹ رقمی در حدود ۳۹.۳ درصد بود که نسبت به تابستان همین سال ۵.۳ درصد و نسبت به فصل پاییز پارسال هفت دهم درصد رشد کرده است.

جمعیت شاغل در حوزه صنایع خراسان رضوی نیز در پایان فصل پاییز امسال ۸۵۹ هزار و ۵۸۸ نفر بود که نسبت به فصل تابستان ۱۹۷ هزار و ۶۱۱ نفر افزایش یافت اما نسبت به پاییز پارسال ۵۰ هزار نفر کمتر شد که البته این میزان کاهش را نمی‌توان شاخصی منفی در رشد صنعتی خراسان رضوی به شمار آورد.  

خراسان رضوی و کلانشهر مشهد از زمستان ۹۹ از وضعیت قرمز و حاد شیوع ویروس کرونا خارج و به شرایط زرد و آبی متمایل شد. این شرایط بر وضعیت صنعت استان نیز اثرگذار بوده و روندی رو به رشد به آن بخشیده است.  

این در حالی است که بر اساس آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی رشد اشتغال بخش خدمات استان با سهم ۴۲ درصدی از کل اشتغال، در پایان فصل پاییز امسال نسبت به فصل تابستان چهار درصد و نسبت به فصل پاییز پارسال هفت دهم درصد کاهش داشته است.  

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در پایان هر فصل آمار اشتغال و بیکاری بخشهای مختلف را اعلام می‌کند که چون هنوز آماری از فصل زمستان ارائه نشده است نمی‌توان آمار دقیق‌تری از رشد اشتغال بخش صنعت خراسان رضوی در سال ۹۹ به دست داد.   

صنعت از آسیب کرونا جهید

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، به عنوان نماینده فعالان بخش خصوصی، معتقد است که آسیب ناشی از شیوع ویروس همه‌گیر کرونا بخشهای اصناف و گردشگری را تعطیل کرده است اما تاثیر زیادی بر بخش صنعت نداشته است.  

حسن حسینی، رشد صنعتی امسال خراسان رضوی را مطلوب ارزیابی و بیان کرد: مردم به اقلام اساسی حتی در شرایط کرونایی نیاز دارند لذا نمی توان بخش تولید را تعطیل کرد.

وی افزود: رشد بخشی از صنایع در خراسان رضوی در حدی بوده که به نیروی انسانی ماهر نیاز پیدا کرده اند اما به دلیل کمبود در این بخش قادر به تامین آن نشده است.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی همچنین به ضعف بخش مهارتی حوزه صنعت اشاره و بیان کرد: با اینکه سرمایه گذاری و توسعه در بخش صنعت استان رو به رشد است اما به دلیل فعالیت کم مراکز آموزش فنی و حرفه ای و عدم مهارت لازم نیروهای انسانی، صنایع نمی‌توانند نیروی متخصص مورد نیاز خود را به نحو مطلوب تامین کنند.

وی ادامه داد: وضعیت مهارتی نیروی انسانی در ایران خیلی خیلی تحصیلکرده یا نیروی کار خیلی خیلی غیرماهر است که این وضعیت برای بخش صنعت مطلوب نیست.  

حسینی گفت: خانه صنعت خراسان رضوی پیش از بحران کرونا در قالب تفاهمنامه با چند دانشگاه استان، برای مهارت‌افزایی نیروی انسانی واحدهای تولیدی وارد عمل شد اما پس از گسترش شیوع کرونا تداوم این برنامه مختل شد و اجرای آن به تاخیر افتاد.  

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز با ارائه آمار و ارقامی مستدل، بر صحت سخنان رییس خانه صنعت و معدن استان صحه گذاشت که این نشانگر رشد سرمایه‌گذاری در بخش صنعت خراسان رضوی است.  

جواد خزایی ظهار داشت: امسال در هر بازدیدی که از واحدهای تولیدی متعدد در استان انجام گرفت، در هیچ جا با ریزش نیروی کار مواجه نشدیم، این موضوع بویژه در واحدهای تولیدی که اقدام به داخلی سازی مواد اولیه وارداتی کرده بودند، بیشتر نمود داشت.

وی افزود: ۱۱ واحد تولیدی فعال در خراسان رضوی برخی کالاهای وارداتی را داخلی‌سازی کرده‌اند و این در حالی بود که امسال برخی مواد اولیه به دلیل محدودیتهای ارزی و یا افزایش قیمت ارز برای صنایع تامین نشد.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: این واحدهای صنعتی امسال افزایش تولید داشتند و به تبع آن نیروی کارشان نیز افزایش یافت.

وی گفت: ظرف ۱۱ ماه امسال جواز تاسیس سه هزار و ۱۹۵ واحد صنعتی در استان صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳ درصد افزایش داشت و این رشد نشان از افزایش سرمایه گذاری در بخش صنعتی است.

خزایی افزود: امسال خراسان رضوی به دلیل تعداد جوازهای تاسیس صادر شده در جایگاه نخست سرمایه گذاری و اشتغال صنعتی در کشور قرار گرفته است.

وی ادامه داد: امسال ۵۱۸ فقره پروانه بهره برداری صنعتی با سرمایه گذاری چهار هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای هفت هزار و ۷۵۰ نفر در استان صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در میزان سرمایه گذاری ۹ درصد، در تعداد پروانه های بهره برداری ۲۲ درصد و در میزان اشتغالزایی ۱۶ درصد به رشد دست یافته است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی شمار واحدهای صنعتی تعطیل شده این استان را ۱۰ تا ۱۲ درصد از کل واحدها ذکر و بیان کرد: پارسال ۱۰۵ واحد صنعتی تعطیل در استان احیا و به چرخه تولید بازگشت اما این زاد و ولد در بخش صنعت هر ساله رخ می دهد و یک جریان عادی در این بخش است.

تورم و نسبت عکس رشد صنعتی با حقوق کارگری 

بر اساس آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی، نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به بهمن ماه سال ۹۹ نیز در کل خانوارهای این استان ۳۳.۳ درصد بود که نسبت به ماه قبل از آن ۲.۷ درصد افزایش داشت اما این شاخص برای خانوارهای شهری استان ۳۱.۹ و برای خانوارهای روستایی ۳۸.۷ درصد بود که به ترتیب ۲.۵ و ۳.۲ درصد افزایش داشته است.

نرخ اشتغال جمعیت بالای ۱۵ سال خراسان رضوی در پایان فصل پاییز امسال ۹۴.۴ درصد و نرخ بیکاری ۵.۱ درصد بوده که به ترتیب نسبت به فصل تابستان امسال ۶ دهم درصد افزایش و ۶ دهم درصد کاهش یافته است.

مدیر روابط کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز در ارزیابی وضعیت کار استان گفت: هم‌اینک ۱۷ هزار و ۱۷ نفر در استان بیمه بیکاری دریافت می‌کنند، هرچند شمار دریافت کنندگان بیمه بیکاری بخش صنعت از این آمار قابل تفکیک نیست اما شواهد نشان از وضعیت مطلوب بخش صنعت استان دارد.

عطا متین‌فر افزود: می توان گفت که بخشهای صنعتی خراسان رضوی رشد مطلوبی داشته اند و حتی به کارگیری نیروی انسانی در حوزه صنعت بهتر از گذشته نیز بوده است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه در ابتدای سال ۹۹ با تعطیلی کارگاه‌ها و اصناف ۵۴ هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کردند، بخشهای صنعتی نه تنها تعدیل نیروی انسانی نداشتند،  بلکه جذب نیروی انسانی بیشتری نیز داشته اند.

مدیر روابط کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: هم اینک برخی از واحدهای صنعتی این استان به دنبال جذب نیروی انسانی جدید هستند اما نیروی کار ماهر پیدا نمی شود.

وی به تصویب افزایش ۳۹ درصدی حقوق کارگران اشاره و بیان کرد: امسال با توجه به نرخ تورم، کارگران از وضعیت حقوقی خود با وجود رشد ۴۰ درصدی آن نسبت به سال ۹۸ رضایت نداشتند.

متین‌فر افزود: در صورتی که نرخ تورم در سال آینده نیز افزایش قابل ملاحظه ای یابد، باز هم رشد ۳۹ درصدی حقوق کارگران رضایت آنها را جلب نخواهد کرد.

کمبود نیروی کار ماهر در برابر درخواستهای زیاد اشتغال 

بر اساس آنچه مسوولان و فعالان بخش خصوصی خراسان رضوی می گویند، نیروی کار در این استان زیاد است اما کارا نیست، به این معنا که مهارت لازم را برای فعالیتهای صنعتی و برنامه های توسعه ای در این بخش ندارند که این ضعف از دلایل مختلفی نشات می‌گیرد.

رییس شورای آموزشی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در این باره گفت: امروز دغدغه نان باعث شده تا نیروی کار نگران معیشت و معاش خود باشد و از بخش مهارت آموزی دور و بعضا غافل بماند.

مجید محمدزاده افزود: از طرفی دانش آموختگان زیادی در کشور وجود دارند که از مدارک عالی تحصیلی برخوردار هستند اما کار بلد نیستند، در کنار اینها، نیازهای برآورده نشده بنگاههای اقتصادی را هم شاهدیم که به دنبال نیروی کاربلد برای رفع آن نیازها هستند.

وی ادامه داد: حدود سه سال پیش تفاهم نامه ای بین اتاق ایران، سازمان فنی و حرفه ای و بنیاد آموزش مهارت آلمان امضا شد و سپس این تفاهم نامه به صورت دوجانبه بین سازمان فنی و حرفه ای و اتاق بازرگانی منعقد و مفاد آن در استان خراسان رضوی نیز اجرا شد که نتایج خوبی در پی داشت.

رییس شورای آموزشی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: امسال به دلیل فراگیر شدن ویروس کرونا، اداره کل فنی و حرفه ای استان با استفاده از سامانه مدیریت آموزش اتاق بازرگانی مشهد توانسته است برای ثبت نام فراگیران خود بدون نیاز به حضور فیزیکی آنان اقدام کند.

وی با تاکید بر اهمیت تعامل میان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و اتاق بازرگانی مشهد برای ارتقای مهارت آموزیها در محیط کار تخصصی، خواستار پیگیری این تعاملات از سوی طرفین شد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی هم گفت: ایجاد مراکز کارآموزی در کنار کارگاه‌ها توسط صاحبان بنگاههای اقتصادی و واحدهای صنعتی استان بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

افشین رحیمی افزود: تاکنون ۳۱ واحد صنعتی استان مجوز آموزش در کنار کارگاه را دریافت کرده‌اند و قرار است تفاهم نامه ای میان اتاق بازرگانی مشهد و اداره کل آموزش فنی و حرفه ای با محوریت همکاریهای آموزشی به امضا برسد.

وی گفت: بازه زمانی این تفاهمنامه سه سال است و بر اساس آن حداقل ۱۰۰ واحد صنعتی در قالب جوار کارگاه، می توانند ارائه دهنده آموزشهای مهارتی باشند و سه مرکز تخصصی نیز توسط اتاق بازرگانی برای ارائه آموزشها ایجاد می‌شود.  

۵۵ مرکز دولتی و هزار و ۵۵ آموزشگاه آزاد در خراسان رضوی در قالب آموزشهای فنی و حرفه‌ای عهده‌دار مهارت‌آموزی هستند.

۴۰، ۹ درصد واحدهای تولیدی خراسان رضوی در بخش خدمات، ۳۹، ۹ درصد در بخش صنعت و بقیه در بخش کشاورزی فعالیت دارند.

۶ هزار و ۵۰۸ واحد صنعتی با اشتغالزایی ۲۰۴ هزار نفر و سرمایه‌گذاری ۱۰۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در خراسان رضوی فعالیت دارند.  

۹۵ درصد سرمایه‌گذاری بخش تولید صنعتی در این استان متعلق به بخش خصوصی است. بیشترین حجم سرمایه‌گذاری صنعتی در خراسان رضوی به ترتیب متعلق به صنایع فلزی، صنایع غیرفلزی و معدنی، صنایع پتروشیمی و پلیمری است. صنایع غذایی در خراسان رضوی دارای رتبه چهارم سرمایه‌گذاری صنعتی هستند. سهم خراسان رضوی از کل ارزش افزوده در کشور بدون محاسبه نفت و گاز ۶، ۶ درصد و با محاسبه آن، کمتر از ۵، ۵ درصد است.

همچنین یک میلیون و ۲۰۰ هزار کارگر در استان ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی مشغول کار هستند. ۸۷۹ کارگاه تولیدی هریک با افزون بر ۱۰ کارگر در خراسان رضوی دایر است. از این تعداد ۵۴۰ کارگاه بین ۱۰ تا ۴۹ کارگر، ۱۴۹ واحد بین ۵۰ تا ۱۰۰ کارگر و ۱۹۰ کارگاه نیز افزون بر ۱۰۰ کارگر شاغل دارند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.