رییس دانشگاه فرهنگیان واحد شهید رجایی تربت‌حیدریه گفت: یکی از مهمترین راهکارهای تحقق شعار سال در هر سه مولفه تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی، تحول در نظام تعلیم و تربیت به عنوان یک زیربناست.

زیربنای تحقق تولید، تحول در نظام تعلیم و تربیت است

به گزارش قدس آنلاین، بیژن بابایی افزود: برای ایجاد چنین تحولی باید ابتدا به ساکن در نظام تعلیم و تربیت مطابق اسناد بالادستی و تحولی از جمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از جمله در حوزه پشتیبانی و مانع زدایی، تمرکززدایی در ابعاد مختلف و به خصوص تربیت نیروی انسانی، داشتن نگاه بومی و فقدان تصدی‌گری در امور اعتباری، آموزش، پژوهش و فرهنگی با اعتنا به بومی کردن تحول ایجاد کرد.

وی ادامه داد: راهکار دوم وفق سند ملی آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی با رجوع به موانع، مشارکت نخبگانی در اقتصاد آموزش و پرورش و تغییر جهت حرکت از محتوا محوری به مهارت محوری است.
این استاد رشته تعلیم و تربیت در بیان راهکار سوم به بازمهندسی مدرسه اشاره کرد و گفت: با توجه به این‌ که کرونا در شیوه آموزش تغییر ایجاد کرد این محدودیت به ما آموخت اگر عزمی باشد امکان چرخش نیز وجود دارد و لذا نیازمند مدارس هوشمند برای تربیت نسلی مولد هستیم.
بابایی از بوروکراتیک‌زدایی آموزش و پرورش و دادن استقلال به مدارس و خروج آنها از مهجوریت برای مشارکت دیگر نهادهای همسو به عنوان راهکار چهارم یاد کرد و افزود: ورود به نهادهای دیگر فرهنگی از جمله کانون پرورش فکری کودکان، ادارات فرهنگ و ارشاد و مساجد در حوزه فرهنگی و نیز سامانهای مردم نهاد محلی اقتصادی برای عملی کردن آموخته‌ها ضروری است.
وی ادامه داد: راهکار پنجم، رفع گسست نظر و عمل در تعلیم و تربیت است بدین معنا که تربیت معطوف به کار، پیشرفت و رقابت در جهان زیست دانش‌آموزان، باید نهادینه شود.
رییس دانشگاه فرهنگیان واحد شهید رجایی تربت‌حیدریه گفت:این امر نیازمند تغییر نگرش در نگاه سیاسی و به تعبیر دقیق‌تر پرهیز از سیاسی بازی در آموزش و پرورش است تا از عجز یا مصلحت تن دادن به آزمون  کنکور در تعلیم و تربیت کشور فاصله گرفته شود.
بابایی افزود: حذف این آفت، نیازمند یک نقشه راه است و امسال می‌تواند این نقشه راه در قالب یک برنامه چهار ساله و در قالب یک طرح از طرف دولت برای پیشنهاد به مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود.

مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۰ را سال "تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها" نام گذاری کردند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.