سفر معاون اول رییس جمهوری به مشهد در چهاردهمین روز فروردین ۱۴۰۰، علاوه بر به ارمغان آوردن چند دستاورد عمرانی برای اهالی خراسان رضوی، برای دیگر مردم ایران نیز امیدآفرین و نویدبخش بود و پیش‌آگهی‌های مثبتی در آغاز سال جدید به دست داد.

جهانگیری در مشهد، سفری از جنس امید و آبادانی

به گزارش قدس آنلاین، اسحاق جهانگیری که در سفر روز گذشته خود به مشهد توسط وزیران آموزش و پرورش، امور اقتصادی و دارایی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری و شماری از معاونان وزرا همراهی می شد، ‌ علاوه بر زیارت بارگاه نورانی حضرت امام رضا(ع) و حضور در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی، سه طرح عمران شهری و سه مجتمع آموزشی را در مشهد افتتاح و فرمان آغاز بهره برداری از مجتمع گندله سازی شهرستان رشتخوار را نیز صادر کرد.

معاون اول رییس‌جمهوری در بدو ورود به مشهد با بیان اینکه استان خراسان رضوی مهمترین استان کشور از نظر جمعیت، وسعت و شرایط فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است، با تاکید بر لزوم سرکشی و حضور مرتب در استانها، ‌ خاطرنشان کرد: باید مسائل استان بزرگی چون خراسان رضوی در گفت و گو با مقامات استانی و مردم به صورت کامل بررسی و برای رفع آن چاره جویی شود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی به عنوان راهبرد اصلی دولت در همه استان‌ها در حال پیگیری است، گفت: در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مسایل پیش رو مطرح و موانع و چالش‌های موجود بر سر پیشرفت اقدامات استانی بررسی می‌شود.

۱۴۰۰، سال واکسیناسیون عمومی و کاهش تنگناها

معاون اول رییس جمهوری در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی، خبرهای خوشی از واکسیناسیون عمومی علیه کرونا در کشور در سال جاری خبر داد و با «بسیار سخت» خواندن سال ۱۳۹۹ برای کشور، اطمینان داد که ۱۴۰۰، سال کاسته شدن از مشکلات، فشارها و تنگناها خواهد بود.

جهانگیری در تبیین سختی های سال گذشته برای کشور گفت: کشوری که در سال ۱۳۹۰ به میزان ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشت، این رقم در سال ۱۳۹۹ به حدود ۱۰ میلیارد دلار رسید که کمتر از پنج میلیارد دلار آن نصیب دولت شد.

با این حال وی اقتصاد ایران را جزو ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان بر اساس حجم تولید ناخالص داخلی توصیف و بیان کرد: به خاطر مشکلاتی که برای مردم ایجاد شده عذرخواه هستیم زیرا مشکلات اقتصادی و صف مرغ قابل دفاع نیست، اما در پایان فعالیت دولت طوری عمل خواهیم کرد که از تحریم ها عبور کرده باشیم و واکسن کرونا به وفور در اختیار مردم قرار گرفته باشد.  

وی به فراز و نشیبهای دولت یازدهم در سالهای پس از برجام اشاره و بیان کرد: هرچند مذاکرات به خوبی انجام شد و توافق هایی به دست آمد اما از آنجا که به لغو دائم تحریمها امید نداشتیم پروژه‌های اقتصاد مقاومتی را تعریف کردیم و خدا را شاکریم با صبوری ملت و تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، فشارها را پشت سر گذاشتیم.

سبقت از قطر در استخراج گاز  

معاون اول رییس جمهوری «ستاره خلیج فارس»  را از مهمترین طرحهای اقتصاد مقاومتی ذکر و بیان کرد: با وجود تحریم های ظالمانه، ‌توانستیم به موفقیت های خوبی در حوزه نفت و گاز دست یابیم.

جهانگیری در تشریح دستاوردهای امیدآفرین کشورمان در این حوزه و در شرایط تحریم های سنگین دشمن افزود: کشور قطر در سال ۱۳۹۲ حدود ۲.۵ برابر ایران از میدان گازی مشترک پارس جنوبی برداشت می‌کرد اما اکنون با افتتاح فازهای جدید، ‌ کشورمان بیشتر از قطر و به میزان ۶۰۰ میلیون مترمکعب برداشت گاز دارد حال آنکه قطر در سقف ۵۵۰ میلیون مترمکعب مانده است.

خراسان رضوی استان اقتصاد مقاومتی 

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی در حوزه فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی بسیار فعال است و رتبه نخست تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی کشور را در اختیار دارد.

فرهاد دژپسند اظهار داشت:‌ ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی از زمان تشکیل تاکنون نتایج خوبی را چه در زمینه توسعه صادرات، جذب سرمایه گذاری و نیز کاهش بیکاری کسب کرده که البته در روستاها شاخص کاهش بیکاری بهبود بیشتری داشته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: در بحث مانع زدایی یک جزء مهم کار، مقررات زدایی است و خراسان رضوی در این خصوص کارهای خوبی انجام داده است و مقررات زدایی را به صورت مدون پیگیری کرده و کار مطالعاتی انجام داده است از این رو خراسان رضوی جایگاه شایسته ای در بین سایر استانها به دست آورده است.

پایان اختلاف مرزی ۶۰ ساله با افغانستان

دادن اخبار امیدبخش در جریان سفر جهانگیری، به میزبان هم سرایت کرد و استاندار خراسان رضوی در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی اعلام کرد که اختلاف مرزی با کشور افغانستان موسوم به محدوده «مثلث اختلافی» که از سال ۱۳۴۱ خورشیدی در مرز دوغارون مورد اختلاف ۲ همسایه بود، ‌ اخیرا با توافق طرفین برطرف شده است.

محمدصادق معتمدیان اظهار داشت: مثلث اختلافی در این محدوده مرزی، یکی از مشکلات طرفین بود که بعضا موجب توقف و معطلی کامیونها در گذرگاه مرزی دوغارون می شد،  و اکنون با توافق صورت گرفته بین وزارتخانه های مربوطه در ایران و افغانستان رفع شده است.

وی گفت: کامیونهای ترانزیتی که کمتر از ۲ هفته از سایر کشورها به مرز دوغارون می رسیدند، گاهی تا یک ماه در این مرز برای عبور معطل می ماندند و این معطلی چندین علت داشت که یک دلیل آن همان مثلث اختلافی مرزی بود و خوشبختانه محدوده مورد اختلاف یاد شده هم اکنون در حال ساماندهی و آسفالت شدن است.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: طرح توسعه مرز دوغارون بعد از مدتها تدوین و اجرا شد و این عدم توسعه مرز سالها مانع روان سازی تجارت بین المللی در این گذرگاه مرزی بود.

معتمدیان ادامه داد: همچنین سالها به دلیل فعالیت و ترددهای تجاری از منطقه ویژه اقتصادی دوغارون، عوارضی از کامیونهای افغانستانی گرفته نمی شد در صورتی که افغانستانی ها از کامیونهای ایرانی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ دلار عوارض دریافت می‌کردند.

دستاوردهای عمرانی سفر جهانگیری 

مشهد به عنوان دومین کلانشهر بزرگ ایران با احتساب نواحی منفصل توس و قرقی، ۳۲۸ کیلومتر مربع مساحت دارد. این کلانشهر ۳.۵ میلیون نفری دارای ۱۳ منطقه و ۴۴ ناحیه شهرداری است، لذا توسعه بزرگراه ها و تقاطع های غیرمسطح با وجود هزینه های زیاد از ضروریات اداره این کلانشهر است.

شهروندان مشهدی در مجموع از ۷۲۳ کیلومتر گذرگاه محلی، خیابان و بزرگراه شامل ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه، ۱۳۴ کیلومتر خیابان شریانی درجه یک، ۲۵۸ کیلومتر خیابان شریانی درجه دو و ۲۳۱ کیلومتر گذرگاه محلی برخوردار هستند.

اما امروز در قالب برکات عمرانی سفر معاون اول رییس جمهوری، سه طرح عمران شهری شامل سطوح سه‌گانه تقاطع غیرهمسطح آزادگان، پارک جنگلی و بوم‌پارک کشف‌رود در مشهد مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

شهردار مشهد در این آیین بهره برداری از این طرح ها گفت: تقاطع چهارسطحی آزادگان که افزون بر ۱۵ سال معطل مانده بود و امروز با حضور معاون اول رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید مشکل ترافیک این محدوده از کلانشهر مشهد را در بلندمدت رفع کرده است.

محمدرضا کلایی افزود: اجرای تقاطع غیرهمسطح آزادگان پروژه بزرگ و سنگینی بود که برای مرحله نخست آن چهار هزار میلیارد ریال هزینه شد.

وی ادامه داد: تقاطع چهارسطحی آزادگان معضل ترافیک محدوده غرب مشهد به سمت شاندیز را برای بلندمدت برطرف کرد زیرا با اجرای آن تا سالها مسیر دسترسی غرب این کلانشهر به مناطق ییلاقی واقع در شمال غربی و غرب آن گرهی نخواهد داشت.

شهردار مشهد قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) را پیمانکار این پروژه ذکر و بیان کرد: سه سطح این تقاطع غیرهمسطح شامل زیرگذر، سطح میدان و سطوح صفر و مثبت یک آن امروز زیر بار ترافیک قرار گرفت تا رفت و آمد شهروندان مشهدی در این محدوده تسهیل شود.

کلایی همچنین به گشایش مرحله نخست ساماندهی بوم‌پارک کشف‌رود و پارک جنگلی ۵۰۰ هکتاری در ارتفاعات جنوبی مشهد اشاره و بیان کرد: ساماندهی کشف‌رود با کمک ۱۲ دستگاه دولتی و دولت در حال انجام و تاکنون ۲۸ کیلومتر آن ساماندهی شده ‌است.

وی گفت: ساخت تصفیه‌خانه محلی (سپتاژ) در کشف‌رود نیز که تا تابستان امسال بهره‌برداری می‌شود در نوع خود نخستین است و با افتتاح آن بخشی از نابسامانی های حاشیه شهر مشهد رفع شده و کاشت صیفی‌جات با استفاده از فاضلاب در این منطقه متوقف می‌شود.

وی هزینه صورت گرفته برای این امر را هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعلام و بیان کرد: ساخت پارک ۵۰۰ هکتاری در جنوب مشهد با هدف حفاظت از همین محدوده در دستور کار قرار گرفت و امروز با حضور معاون اول رییس جمهوری به سرانجام رسید.

افتتاح نخستین‌ها در حوزه آموزش و پرورش خراسان رضوی

استان ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز، معادل ۹ درصد جمعیت دانش‌آموزی کشور را دارد که جامعه ۳۰۰ هزار نفری دانش آموزان استان از سه طرح آموزشی جدید بهره مند شد و نخستین مجموعه آبی دانش‌آموزان بانیازهای ویژه کشور، با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در شهر مشهد افتتاح شد.

مهراله رخشانی‌مهر در آیین افتتاح این طرح گفت: حرکت همه کسانی که به دنبال حل مشکلات و درد و رنج مردم هستند، ارزشمند و قابل تقدیر است اما کسانی که در حوزه مدرسه سازی فعالیت می کنند، خدمت متفاوتی دارند چرا که آینده سازی کرده و مسیر انسان سازی را انتخاب کرده اند و در واقع خیرین مدرسه ساز معماران فرهنگی جامعه هستند.

همچنین نخستین هنرستان تخصصی هنرهای اسلامی‌ایرانی کشور نیز به صورت ویدئوکنفرانس با حضور اسحاق جهانگیری، معاون رییس جمهوری، وزیر آموزش و پرورش و وزیر امور اقتصادی و دارایی در مشهد افتتاح شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در حاشیه آیین افتتاح این هنرستان گفت: عملیات اجرایی ساخت این طرح آموزشی به نام شهید چراغچی، از سال ۱۳۹۷ آغاز شده بود که با ۲ هزار متر مربع زیربنا و هزار و ۷۲۲ مترمربع فضای آموزشی با اعتباری افزون بر ۴۴ میلیارد ریال ساخته شده است.

قاسمعلی خدابنده بیان کرد: این هنرستان با ظرفیت حدود ۳۰۰ دانش‌آموز و هنرآموز در چهار رشته تحصیلی شامل نگارگری، هنر آیینه‌کاری، کاشی‌سازی هفت‌رنگ و تراش‌سنگهای قیمتی فعالیت می‌کند.

همچنین مجتمع آموزشی‌ورزشی «المهدی» در حاشیه کلانشهر مشهد گشایش یافت که مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در آیین بهره برداری از این طرح گفت: این مجتمع آموزشی ورزشی در زمینی به مساحت هشت هزار متر مربع با زیربنای پنج هزار و ۶۰۰ متر ساخته و آماده بهره‌برداری شده است.

خدابنده افزود: برای ساخت این مجتمع که دارای امکانات ورزشی از جمله استخر، سالن های ورزشی چندمنظوره و دیگر امکانات و تجهیزات لازم است، ۶۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی گفت: میانگین کنونی سرانه ورزشی دانش‌آموزان خراسان رضوی ۱۵ صدم مترمربع است که این میانگین در کشور ۱۷ صدم مترمربع است.

وی افزود: خراسان رضوی پارسال از نظر سرانه فضای ورزشی ویژه دانش‌آموزان رتبه ۲۲ کشور را داشت اما امسال با ۲ پله ارتقا، به جایگاه بیستم رسیده است.

افتتاح مجتمع گندله سازی

در جریان سفر معاون اول رییس جمهوری مجتمع «فولاد آروند نوین»  شهرستان رشتخوار خراسان رضوی را نیز به صورت ویدئوکنفرانس افتتاح شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین بهره‌برداری از این مجتمع گفت: ظرفیت تولیدی این واحد گندله‌سازی ۵۹۰ هزار تن گندله خواهد بود.

اسدالله کشاورز افزود: خراسان رضوی تقریبا از همه نوع سنگهای معدنی برخوردار است و گندله سازی یکی از مهم‌ترین بخش‌ها برای بهره برداری از این معادن است که می‌توان از ظرفیت موجود بهره‌برداری کرد.

وی اضافه کرد: برای راه‌اندازی این مجتمع ۶۰۲ میلیارد تومان هزینه شده و علاوه بر آن هفت میلیون یورو نیز هزینه ارزی داشته است و ۱۵۲ فرصت شغلی ایجاد کرده است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.