رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی عیدانه خود، ضمن انتخاب شعار سال بر اساس اولویت‌های مهم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کلان کشور، رهنمودهایی نیز در مورد چشم‌انداز آتی کشور ارائه می‌دهند که می‌تواند چراغ راهی برای مردم و تصمیم‌گیران در انتخاب مسیر درست باشد.

حضور مردم مهم‌ترین فاکتور در جنگ نرم است

در بیانات امسال حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در کنار تأکید دوباره ایشان بر ضرورت حل مشکلات اقتصادی مردم به عنوان یک اولویت مهم که خود را در قالب شعار «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نشان داد، نکته برجسته دیگری که بازتاب داشت تأکید بر مهم و تأثیرگذار بودن انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در ابعاد داخلی و خارجی بود. در گفت‌وگو با مجتبی امانی همدانی، تحلیلگر سیاسی و دیپلمات باسابقه کشورمان، دلایل اهمیت این بخش از اظهارات رهبر انقلاب را به بحث گذاشته‌ایم.

تأکید رهبر انقلاب بر مهم بودن انتخابات پیش رو در حالی است که دستگاه‌های جاسوسی و تبلیغاتی دشمن نهایت تلاش خود را برای بی‌رونق کردن این رقابت به کار بسته‌اند؛ تحلیل شما در این باره چیست؟

واقعیت آن است انقلاب اسلامی ایران از ابتدای شکل‌گیری بر رأی مردم استوار بوده و نقش مشارکت مردم در تداوم آرمان‌های آن غیرقابل انکار است. در بسیاری از کشورها و حتی جوامع غربی هنوز هم بسیاری از مردم به دلایل مختلف امکان مشارکت کامل در انتخابات را ندارند یا در مصر که خود به شخصه تجربه آن را داشته‌ام، برای شرکت در انتخابات کسی حق ندارد غیر از محلی که کارت ملی او صادر شده برای رأی دادن اقدام کند. اما در جمهوری اسلامی مشارکت کامل و آسان است. بنابراین کسی نمی‌تواند اهتمام کشورمان در افزایش مشارکت مردمی را زیرسؤال ببرد و اظهارت ضد ایرانی غربی‌ها هم تنها با هدف ضربه زدن به منافع کشورمان انجام می‌شود. همواره طیف‌های مختلف با سلایق گوناگون در انتخابات ۴۰ سال اخیر مشارکت داشته‌اند و این، ضامن بقای انقلاب ماست. آمار مشارکت در کشورمان هم بسیار عالی است به‌طوری که در اروپا معمولاً مشارکت بین ۱۰ تا ۲۰ درصد است اما در کشورمان همواره مشارکت بالای ۵۰ درصد را شاهد بوده‌ایم.

یکی از دلایل اهمیت انتخابات پیش رو که رهبری بر آن تأکید داشته‌اند هم به شرایط موجود برمی‌گردد. غرب و به‌ویژه دولت جدید ایالات متحده به اوضاع داخلی کشورمان چشم دوخته و در تلاش خواهد بود از هر موقعیتی به نفع خود بهره‌برداری کند. پس اکنون مشارکت در انتخابات و دوری از اختلاف یک ضرورت مهم است. از سوی دیگر بالا بودن مشارکت، مهر تأییدی بر انقلاب و طبیعتاً دشمن به دنبال تحت تأثیر قرار دادن این مهم است. حضور مردمی مهم‌ترین فاکتور قدرت نرم جمهوری اسلامی است و آنچه دشمن در فضای مجازی و به‌منظور ناامید کردن مردم و پایین آوردن مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ نشر می‌دهند هم تنها با هدف کم اثر کردن این اهرم قدرت است. 

 نظر شما درباره جایگاه ریاست جمهوری چیست؟

دشمنان با به‌کار گرفتن غول رسانه‌ای خود و همچنین کمک رسانه‌های فارسی زبان خارجی به دنبال القای این نکته هستند که رئیس جمهور در جمهوری اسلامی نقش فرعی و به قول رهبری تدارکاتچی دارد. اما اصلاً این‌گونه نیست و القای این نکته تنها با هدف ایجاد اختلاف و دوگانگی در کشور صورت می‌گیرد. رئیس جمهور بر اساس قانون اساسی وظیفه مهم اجرای قوانین را برعهده دارد. رئیس جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی مسئول همه مقدرات اقتصادی، معیشتی و سیاست داخلی و خارجی است. دور شدن از این مسئولیت و پرداختن به مسائل فرعی از آفت‌هایی است که برخی از رئیسان جمهور گرفتار آن می‌شوند و این صحبت رهبری انذاری در این باره است. از سوی دیگر این سخنان خطاب به رئیسان جمهور است که حق ندارند به بهانه‌های مختلف از پرداختن به امور مردم طفره بروند. بنابراین افرادی که قصد ورود به عرصه این رقابت را دارند باید درک درستی از اختیارت و وظایف و تکالیفی که بر عهده دارند داشته و با شناخت وارد این عرصه شوند. 

 جناب امانی، رهبر معظم انقلاب در اظهارات سال نو خود وظیفه و رسالت مهمی هم بر دوش امت نهادند و آن، دقت در انتخاب یک رئیس جمهور با کفایت، مردمی و انقلابی است؛ دلایل اهمیت این بخش سخنان ایشان چیست؟

واقعیت آن است حضور پرشور در انتخابات که به نوعی نمایش دوباره قدرت کشورمان خواهد بود تنها یک مقدمه است و بخش دیگر وظیفه امروز مردم انتخاب رئیس جمهور اصلح و باکفایت است. رهبری به‌طور کلی ۹ ویژگی برای رئیس قوه اجرایی اعلام کردند، باکفایت، باایمان، عدالت‌خواه و ضدّفساد، دارای عملکرد انقلابی و جهادی؛ معتقد به توانمندی‌های داخل، معتقد به نیروی جوان، امیدوار و مردمی باشد و آدمِ مأیوس و بدبین و با نگاه تلخ و تاریک به آینده نباشد. این معیارها میزانی برای انتخاب درست است که مردم باید به این معیارها توجه داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.