این بار سراغ فرزند شهید رفته‌ایم. مهدی صیاد شیرازی متولد ۱۳۶۹ که هنگام ترور پدر ۱۷ ساله بود و حالا استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی چند دانشگاه و دانش‌آموخته دکترای روابط بین‌الملل است.

همیشه با قدرت وسط میدان بود

سعی کرده‌ایم در گفت‌وگویی متفاوت از رهنمودهای رهبری در دیدار با خانواده این شهید بزرگوار بپرسیم و در خصوص دغدغه‌ها برای نسل جوان حرف بزنیم. ماحصل این گفت‌وگو پیش روی شماست.

«مهدی صیاد شیرازی» در ابتدای گفت‌وگو، بیست و دومین سالگرد شهادت پدرش را گرامی می‌دارد و به روح او و همه شهدای انقلاب اسلامی صلوات و درود می‌فرستد و درباره دیدارش با رهبر معظم انقلاب می‌گوید:

حضرت آقا در جلسه‌ای که به اتفاق خانواده خدمت ایشان رسیدیم، گفتند من به این شکلی که شما می‌خواهید دعا کنم که شهید بشوید، دعا نخواهم کرد زیرا من خواسته بودم که عاقبت من نیز شهادت باشد. ایشان گفتند دعا می‌کنم عمری طولانی و باعزت داشته باشید و آخر آن مقرر به شهادت شود.

پسر ارشد سردار صیاد شیرازی می‌گوید: همچنین در دیدار دیگری که پیشتر خدمت ایشان رسیدم، قرآنی را که داشتم، خدمتشان دادم و گفتم چون من نوجوان هستم و ابتدای جوانی قرار دارم، شما نکاتی را برای من بنویسید که گمراه نشوم... ایشان برایم نوشتند: «بسم الله الرحمن الرحیم... جوانی را به خودسازی فکری، روحی و جسمی محترم بشمارید... با قرآن عزیز انس بیابید و در آن تدبر نمایید. نماز را با توجه و حضور بگزارید و فضای معطر شهادت را که اکنون زندگی شما را فرا گرفته، قدر بدانید...».

آقامهدی می‌گوید: از همان زمان نکاتی را که حضرت آقا فرمودند ملکه ذهنم قرار داده‌ام.

تلاشم را کردم که این مسیر را به لطف خداوند تا امروز طی کنم. آن چیزی که در این سالگردها مهم است دو نکته است؛ یکی آنکه همه ما با شهدا بیعت، تجدید و تحکیم عهد کنیم و یاد این عزیزان را زنده نگه داریم و دوم آنکه علاوه بر آن بتوانیم خط راه شهدا و ولایت را ادامه بدهیم که این نکته مهمی است که باید به آن توجه کنیم.

 در واقع در این سالگرد از خدای متعال می‌خواهم که همه ما را مشمول عنایت خودش قرار بدهد و دعای خیر شهیدان، شهید صیاد شیرازی، شهدای انقلاب، امام زمان(عج) و ولایت شامل حال ما شود و بتوانیم آن هدف‌ها و برنامه‌هایی را که در راستای مسیر این بزرگواران است با قدرت طی کنیم و در نهایت به فضل الهی همانند آن بزرگوار عاقبت خوشی چون شهادت داشته باشیم.

وی در ادامه درباره حرف و نکته‌ای برای جوانان، می‌گوید: پیام من برای نسل نوجوان و جوان این است که حضور مؤثر و فعال در عرصه‌ها داشته باشند و منفعل نباشند و در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی مطیع محض اوامر رهبر انقلاب باشند. 

از خود سازی غفلت نکنیم

البته فراموش نکنیم آنچه ایشان می‌خواهند این است که پیش از حضور فعال در هر عرصه‌ای از خودسازی غفلت نکنند.

خودسازی فکری یعنی علم روحی، یعنی تقوای جسمی، یعنی ورزش، یعنی جوان‌ها انس با قرآن و تدبر در قرآن را رعایت کنند و توجه کنند و نماز که کلید موفقیت و سعادت است و ارتباط با بنده با خداست را با توجه و حضور دنبال کنند و این موقعیتی را که اکنون در دوره نوجوانی و جوانی قرار دارند قدر بدانند و در این مسیر سعی کنند با همه توان و قدرت حرکت کنند تا ان‌شاءالله بتوانند آینده کشور را رقم بزنند.

فرزند شهید صیاد شیرازی می‌گوید: آینده نظام اسلامی ما به جوانان بستگی دارد. در واقع جوانان نماینده نظام اسلامی و انقلاب اسلامی‌اند. امید ولایت و امید شهیدان به جوانان است که می‌توانند موتور حرکت برای آینده نظام اسلامی باشند.

 وی درباره مهم‌ترین ویژگی پدر در خانواده نیز اظهار می‌دارد: درباره ویژگی‌های پدر می‌شود حرف‌های زیادی زد. اما مهم‌ترین ویژگی ایشان علاوه بر تقوای الهی، پشتکار و تلاششان است.

پدر، همیشه برای مسائل کشور و انقلاب، با قدرت در میدان بودند. برای رسیدن به اهدافشان بسیار با برنامه‌ریزی عمل می‌کردند.

اگر بخواهیم درباره ویژگی‌های اخلاقی ایشان حرف بزنیم باید بگویم تا جایی که من به خاطر دارم در فضای خانواده، بهترین همسر و بهترین پدر برای فرزندانشان بودند.

 اصلاً از راهنمایی ما غفلت نمی‌کردند و حواسشان بود در کنار انبوه کارها و مسئولیت‌هایشان، فضای خانواده باید چگونه باشد و به سمت و سویی درست حرکت کند.

 آقامهدی اضافه می‌کند که معنویات و قرآن و سبک زندگی اهل بیت(ع) برایشان مهم بود و سعی می‌کردند اعضای خانواده هم در همین مسیر حرکت کنند. در کنار این‌ها از درس و مشق ما فراموش نمی‌کردند و خیلی حواسشان بود تا جایی که می‌توانند مشوق ما باشند و کمکمان کنند. من خوب به خاطر دارم حتی شب پیش از شهادتشان به دست منافقین، پدر وقت زیادی گذاشتند تا در درس‌های ریاضی و زبان به من کمک کنند. 

شهید صیاد شیرازی از نگاهی دیگر

آقای حسین حیدری کاشانی ،از شاگردان آیت الله بهاءالدینی درباره سپهبد شهید گفته است: «این شهید بزرگوار حدود ۱۷ سال با حضرت آیت الله بهاءالدینی مراوده داشت و دست پرورده ایشان بود. شاگردی او در این مکتب او را استادی ورزیده در اخلاق و اخلاص ساخته بود. آقا از او تعبیر می کرد  که :«آقای صیاد یک روحانی است که یک مشت روحانی را به دور خود جمع کرده است».

وقتی طلبه های شیراز خدمت آیت الله بهاء الدینی رسیده و از ایشان درس خواستند و گفته بودند: «ما را هدایت کنید، درسی به ما بدهید» آیت الله بهاءالدینی فرموده بودند: «بروید از صیاد شیرازی درس زندگی بگیرید، اگر صیاد شیرازی شدید، هم دنیا دارید و هم آخرت».

آیت‎الله آقامجتبی تهرانی هم درباره ایشان گفته بودند:« شهید صیاد، یک شخصیت والا و خالص و نورانی بود». این در حالی است که معمولا آقا مجتبی تهرانی در سخنرانی‎ها مسائل را به‎طور صریح بیان نمی‎کردند و از کسی اسم نمی‎بردند.

سردار سرلشکر پاسدار دکتر سید یحیی رحیم صفوی نیز در باره شهید گفته است : امانتداری و درستکاری، صداقت و راستی ،سعه صدر، شجاعت و قاطعیت، پاسداری دقیق از احکام شرعی، نرمش در عین قاطعیت، پرهیز از دنیاطلبی و مقام طلبی ،خستگی ‌ناپذیری و رازداری این ویژگی‌ها به وضوح در آن شهید عزیز مشاهده می‌شد، اما در میان تمام خصوصیات اخلاقی برجسته وی، ممتازترین ویژگی‌های وی «اطاعت از ولایت فقیه» و «پایبندی به تقوا» بود که به عنوان دو اصل محوری در رفتار و کردارش به عینه مشهود بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.