۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 747443

زبان‌های عذرخواهی

اکرم شاهد مشاور خانواده

هیچ زندگی زناشویی سالمی بدون عذرخواهی و بخشش وجود ندارد. همه ما انسان هستیم و انسان‌ها هم گاه چیزهایی می‌گویند یا کارهایی انجام می‌دهند که برای دیگران اهانت‌آمیز است. کلمات و اعمال ناخوشایند میان افراد موجب ایجاد موانع عاطفی و احساسی می‌شود. این موانع تنها زمانی از بین می‌روند که عذرخواهی کنید و طرف مقابل که رنجیده است، انتخاب کند شما را ببخشد. در عذرخواهی، هر فرد شیوه و زبان خاص خود را دارد که با توجه به آن روش عذرخواهی می‌کند و یا عذرخواهی طرف مقابل را می‌پذیرد. در اینجا به طور مختصر به پنج زبان عذرخواهی اشاره می‌شود.

 اظهار پشیمانی

«متأسفم» می‌تواند کلمه اولیه خوبی در ابراز عذرخواهی باشد. با وجود این شما باید بگویید  برای چه چیزی متأسف هستید. مثلاً اگر کنترل خود را از دست دادید و با خشونت صحبت کردید، می‌توانید بگویید: «متأسفم که کنترل خود را از دست دادم و صدایم را بالا بردم. می‌دانم خیلی با خشونت رفتار کردم و تو را عمیقاً رنجاندم. تو باید خیلی ناراحت شده باشی و من هم بسیار متأسفم که تو را ناراحت کردم». این زبان عذرخواهی یک زبان احساسی است و شما رنج عاطفی خود را که به خاطر رنجاندن طرف مقابل درون شما ایجاد شده، به او ابراز می‌کنید. اگر این زبان عذرخواهی شخصی است که شما او را رنجانده‌اید، آنچه او می‌خواهد بداند این است که «آیا درک می‌کنی  رفتارت چقدر مرا رنجانده  است ؟» هر چیزی کمتر از این نوع عذرخواهی برای او بی معنی به نظر می‌رسد.

 پذیرش مسئولیت

این نوع عذرخواهی با عبارت «اشتباه کردم» آغاز می‌شود و سپس به این صورت ادامه پیدا می‌کند که فرد توضیح می‌دهد  کدام بخش رفتارش اشتباه بوده است. به عنوان مثال «نوع صحبت کردنم با تو اشتباه بود. نباید اجازه می‌دادم صدایم بالا برود و کنترل خود را از دست بدهم. من مسئولیت رفتارم را می‌پذیرم و می‌دانم رفتارم اشتباه بوده است». فردی که زبان اصلی عذرخواهی‌اش «پذیرش مسئولیت» است، منتظر است بشنود شما تصدیق می‌کنید رفتارتان اشتباه بوده. برای این فرد گفتن متأسفم هیچ وقت مثل یک عذرخواهی به نظر نمی‌رسد. 

 جبران کردن

در این زبان عذرخواهی فرد به دنبال «درست کردن مسئله» است. شوهری که سالگرد ازدواجشان را فراموش کرده می‌گوید: «می‌دانم  واقعاً آن را خراب کرده‌ام. نمی‌توانم باور کنم واقعاً سالگرد ازدواجمان را فراموش کرده باشم. اما می‌خواهم فرصتی به من بدهی تا بتوانم آن را برایت جبران کنم». اگر «جبران کردن» زبان اصلی عذرخواهی همسرش باشد مطمئن باشید نظری می‌دهد مبنی بر اینکه چگونه همسرش می‌تواند این مسئله را جبران کند.

 ابراز خالصانه با تأکید بر تغییر رفتار

در این نوع عذرخواهی فرد در پی پرداختن به این طرح است که از بروز دوباره رفتار ناخوشایند خود جلوگیری کند. مردی که بار دیگر کنترل خود را از دست داده می‌گوید: «من این کاری را که انجام دادم دوست ندارم. می‌دانم دوباره همان کاری را انجام دادم که هفته پیش انجام داده بودم. این امر باید متوقف شود. می‌توانی به من کمک کنی تا مطمئن شویم این رفتار دوباره اتفاق نمی‌افتد؟ مثلاً هر وقت دیدم می‌خواهم کنترلم را از دست بدهم به تو می‌گویم به پیاده‌روی نیاز دارم». خواسته او برای تغییر کردن، به همسرش نشان می‌دهد او خالصانه عذرخواهی می‌کند. از نقطه نظر برخی افراد اگر عذرخواهی شما همراه با خواسته‌ای برای تغییر رفتارتان نباشد شما حقیقتاً عذرخواهی نکرده‌اید.

 تقاضای بخشش

«امکان دارد لطفاً مرا ببخشی؟» این کلمات در گوش افرادی که زبان اصلی عذرخواهی‌شان «تقاضای بخشش» است، بسیار آشنا و خوشایند است. از نظر آن‌ها اگر شما پشیمان هستید باید از آن‌ها تقاضای بخشش کنید. شما او را رنجانده‌اید و او می‌خواهد بداند «آیا می‌خواهید بخشیده شوید؟ آیا می‌خواهید مانعی را که با رفتارتان ایجاد کرده‌اید از بین ببرید؟» تقاضای بخشش همان چیزی است که قلب آن‌ها را لمس می‌کند و معنای عذرخواهی کردن می‌دهد.

وقتی زوج‌ها یاد می‌گیرند چطور با روشی که برای فرد مقابل معنادار است از او عذرخواهی نمایند، خیلی راحت‌تر یکدیگر را می‌بخشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.