سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: متأسفانه بخش عظیمی از باغ‌ها و مزارع خسارت دیده تحت پوشش بیمه قرار ندارند که ما مجبوریم با ارزیابی میزان خسارت، به وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و کشور اعلام و اطلاع دهیم تا در صورت تأیید در هیئت دولت و تخصیص اعتبار خسارت وارده به کشاورزان و باغداران به انحای مختلف پرداخت شود.

فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد از کل باغداران تحت پوشش بیمه هستند

 زمستان سال گذشته در خراسان رضوی هر چند رمقی نداشت بطوری که از اوایل اسفند ماه درختان میوه به شکوفه نشسته و گل داده‌ بودند ولی کاهش ناگهانی دمای هوا و سرمازدگی خساراتی را متوجه محصولات و باغات استان کرد. درهمین خصوص"محمد میری دیسفانی "سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی در گفتگو با قدس آنلاین گفت: طی کاهش دما و سرمازدگی ابتدای سال جاری  حدود ۱۰۰۰ میلیارد ریال خسارت به ۴۶۰۳۵ هکتار از سطح باغات شهرستان‌های استان خراسان رضوی  وارد شد.

وی تصریح کرد: کاهش دمای هوا در سطح استان به سرشاخه ها و بخش های گل دهی درختان میوه در باغات آسیب جدی وارد کرده  و بر اساس برآورد انجام شده توسط کارشناسان بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد ریال خسارت به حدود ۲۰ تا ۱۰۰ درصد به محصولات باغبانی وارد کرده است.

 سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: باغ‌هایی که تحت پوشش بیمه قرار داشتند که متاسفانه چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از کل باغداران استان است با ارزیابی توسط کارشناسان قطعا تمام خسارت‌های وارده به آن‌ها پرداخت می‌شود. البته نا گفته نماند که متأسفانه بخش عظیمی از باغ‌ها و مزارع خسارت دیده تحت پوشش بیمه قرار ندارند که ما مجبوریم با ارزیابی میزان خسارت، به وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و کشور اعلام و اطلاع دهیم تا در صورت تأیید در هیئت دولت و تخصیص اعتبار خسارت وارده به کشاورزان و باغداران به انحای مختلف پرداخت شود.

وی در توضیح دلایل عدم استقبال باغداران و کشاورزان از بیمه بیان کرد: سهم کم بودجه تخصیصی بیمه بخش کشاورزی، پرداخت نکردن حداقل هزینه های کشاورزان، توان مالی اندک باغداران در پرداخت حق بیمه، تاخیر زیاد در پرداخت غرامت و...از جمله دلایل عدم استقبال باغداران از بیمه است.

 وی ادامه داد: به دلیل تغییرات اقلیمی و احتمال وقوع مخاطرات احتمالی از جمله سرمازدگی، بهره‌برداران باید اصول فنی را رعایت کنند و ضمن زیر پوشش بیمه قرار دادن محصول خود، زیان ناشی از آن را کاهش دهند و از مزایای بیمه محصولات برخوردار شوند ...

سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان از ارائه تسهیلات ارزان برای اجرای طرح سایه بان به منظور جلوگیری از خسارات ناشی از تغییرات آب و هوایی در باغات استان خبر داد و گفت: با استفاده از سایه بان علاوه بر جلوگیری از سرمازدگی و آفتاب سوختگی سرشاخه ها شکوفه ها و محصولات باغی، میزان مصرف آب ۳۰ درصد کاهش می یابد. وی افزود: تمام تجهیزات مورد نیاز برای اجرای طرح سایه بان و تجهیزات بخاری های پلار و دمنده ها در صنایع داخلی تولید می شود.

وی اظها ر داشت بیشترین خسارت سرمازدگی مربوط به درختان هسته دار مثل هلو، شلیل، زردالو، الو وگوجه و بادام بوده که بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد بسته به نوع محصول وشهرستان و شدت سرما متفاوت است. وی افزود: هر ساله در بهمن و اسفند و اوایل فروردین ماه جبهه هوای سرد و بارش برف در استان وجود دارد که موجب سرمازدگی درختان به ویژه بادام و زرد آلو وبخشی از مزارع زعفران می شود.طبق بررسیهای صورت گرفته بیشترین میزان خسارت وارده به بخش کشاورزی طی ۱۰ سال اخیر مربوط به سرمازدگی است.   و تنها اهرم برای کمک به میزان خسارت دیده ها از بخش کشاورزی صندوق بیمه است، که کشاورزان می توانند از این طریق فقط چیزی حدود یک پنجم میزان خسارت وارده را از بیمه دریافت کنند.

میری دیسفانی با اشاره به برودت هوا در اوایل سال جاری در سطح استان اظهار داشت: کارشناسان جهاد کشاورزی و سازمان هواشناسی قبل از وقوع کاهش شدید دما به روش‌های مختلف و با انتشار دستورالعمل‌های پیشگیری از خسارت سرمازدگی این موضوع را به کشاورزان وباغداران گوشزد می کنند. وی افزود: آسیب دیدگی شکوفه‌ها و سرمازدگی در واقع آسیب به اقتصاد کشاورزان و امنیت غذایی جامعه است، بنابراین کشاورزان باید از این آسیب جدی تا حد توان جلوگیری کنند.

در همین راستا کارشناسان هشدار می‌دهند با تغییرات اقلیمی در یک دهه گذشته،   بروز سرما در فصل بهار در این استان به امری رایج و عادی تبدیل شده و می‌بایست اقدامات پیشگیرانه جدی‌تر دنبال شده و  طرح های برنامه ریزی شده عملیاتی گردد.

پوشش بیمه ای، تغییر شیوه های کشت و جایگزینی درختان ارقام دیر رس و مقاوم به سرما به جای محصولات حساس و آسیب پذیر و استفاده از سامانه های ضد تگرگ و سرما در باغ ها، ارتقای سطح دانش بهره برداران در خصوص روشهای جلوگیری از کاهش خسارت ومدیریت بحران از جمله اقداماتی است که می بایست برای مقابله با این مشکل به کار گرفته شود.

 وی افزود: تجهیز باغ‌ها  به سامانه گرمایشی و سامانه ضد تگرک ضروری است ضمن اینکه استفاده از پوشش برای مقابله با نفوذ سرما نیز اقدامی است که می‌تواند درختان را در برابر سرما تا حدودی ایمن کند

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.