مدیر جهاد کشاورزی بردسکن در استان خراسان رضوی گفت: از مجموع ۲۸ هزار و ۸۵۰ هکتار سطح زیرکشت محصولات باغی و زراعی این شهرستان کمتر از ۲۰ درصد زیرپوشش بیمه قرار دارد.

۸۰ درصد محصولات زراعی و باغی بردسکن در خراسان رضوی بیمه نیستند

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا مهمیز افزود: بیمه محصولات زراعی و باغی ضروری است زیرا بردسکن جزو مناطق سیل خیز استان است و همه ساله بخش کشاورزی بر اثر گرمای بیش از حد هوا یا سرمازدگی دچار خسارت می‌شود لذا  کشاورزان برای کاهش خسارات باید نسبت به بیمه کردن محصولات خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: در پی سرمای اواخر سال گذشته و فروردین و اردیبهشت ماه امسال بیش از ۹۰ درصد محصولات سردرختی منطقه کوهپایه این شهرستان دچار خسارت شد.

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن خسارت وارد شده به باغات انگور، انار،  انجیر و محصولات زراعی گندم، جو و کلزا براثر سرمازدگی را چشمگیر دانست و  گفت: امسال  سرمازدگی ۶۷۰ میلیارد ریال به محصولات باغی و زراعی این شهرستان خسارت وارد کرد.

وی افزود: بر اثر سرمازدگی در برخی مناطق این شهرستان،  کشاورزان اقدام به کف بر کردن درختان انار کرده اند.

مهمیز از بیمه محصول انجیر برای اولین سال خبر داد و گفت: شهرستان بردسکن از نظر سطح زیرکشت و تولید انجیر مقام اول را در استان دارد اما این محصول در سبد بیمه محصولات قرار نداشت که امسال در ردیف محصولات بیمه شده قرار گرفت.

وی افزود: امسال از سطح ۲۰۰ هکتار باغات انجیر منطقه ۴۰ هکتار بیمه شده است.

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن درآمد ناخالص سالانه محصولات باغی و زراعی این شهرستان را ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: تنها درآمد ناخالص محصول پسته این شهرستان هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان می‌باشد.

وی با بیان اینکه شهرستان بردسکن با ۱۴ هکتار سطح زیرکشت زیره قطب تولید این محصول نیز به شمار می‌رود و بیشترین زیره کوهی در خراسان رضوی را تولید می‌کند گفت: بردسکن در حوزه گیاهان دارویی نیز از توان و ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است.

تعداد بهره‌برداران کشاورزی و دامی بردسکن ۱۲ هزار و ۱۳۲ نفر است.

شهرستان بردسکن در ۲۷۳ کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.