مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد گفت: تداوم افزون بر ۲۰ سال خشکسالی در خراسان رضوی به ویژه در مناطق نیمه‌ کویری جنوبی این استان نظیر خلیل‌آباد و تشدید آن ظرف ۲ ماه گذشته سبب کاهش ۶۵ درصدی کشت برخی محصولات کشاورزی تنها در این شهرستان شده است.

خشکسالی منجر به کاهش سطح زیرکشت در خلیل‌آباد خراسان رضوی شد

به گزارش قدس آنلاین، محمود شبان افزود: تشدید پدیده خشکسالی امسال منجر به کاهش سطح کشت و حجم برداشت، آن هم زودهنگام محصول جو در این شهرستان واقع در جنوب غرب استان خراسان رضوی شد.  

وی ادامه داد: امسال سطح زیر کشت جو در خلیل آباد از رشد خوبی برخوردار بود و  به  میزان ۸۵۰ هکتار رسیده بود ولی متاسفانه بر اثر خشکسالی و بارندگی کم در منطقه این میزان به ۳۰۰ هکتار رسید.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد گفت: با افزایش دمای هوا در فروردین ماه شاهد برداشت زود هنگام و عملکرد پایین جو در شهرستان هستیم و نخستین  برداشت از منطقه کویری شهرستان در روزهای پایانی اردیبهشت در حال انجام است.

شبان افزود: عملکرد امسال به طور میانگین ۲ تن و ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار است و ارقام عمده کاشت در شهرستان ارقام ریحان، جلگه و نصرت است.
وی ادامه داد: عملیات برداشت جو با پنج دستگاه کمباین و ۱۴ دستگاه دروگر در شهرستان انجام می شود و تمهیدات لازم در خصوص ضد عفونی کردن و سوخت مورد نیاز این ادوات صورت گرفته است.

وی ادامه داد: سررسید اقساط وامهای بانکی کشاورزان پیرو پیگیریهای صورت گرفته به منظور کمک به بهره‌برداران این بخش تمدید شده است و بر این اساس سررسید پرداخت اقساط تسهیلات کشاورزی دریافت شده تا سقف مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال، در فاصله زمانی مهر ماه ۱۳۹۶ تا پایان سال ۱۳۹۹ قابل امهال است.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد گفت: با توجه به تنگنای زمانی توصیه می‌شود هرچه زودتر کشاورزانی که در این فاصله زمانی تا سقف اعلام شده تسهیلات دریافت کرده‌اند برای تمدید مهلت پرداخت اقساط خود به بانکهای عامل مراجعه کنند.  

پدیده خشکسالی افزون بر ۲ دهه است که دامنگیر خراسان رضوی به ویژه نواحی خشک‌تر جنوبی آن همچون منطقه ترشیز شامل شهرستانهای کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد شده که بر اثر آن روز به روز سطح آبهای زیرزمینی منطقه و کیفیت آن کاهش یافته و حتی سطح زمین در بسیاری از نقاط ترشیز فرونشسته است.

از ابتدای سال زراعی جاری یعنی یکم مهر ماه پارسال تا روز ۱۶ اردیبهشت ماه جاری امسال میزان بارش ثبت شده در ایستگاه کاشمر ۱۴۵ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال زراعی قبل ۵۷ درصد و نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت ۲۱ درصد کمتر است.

۸۵ درصد اهالی خلیل‌آباد به کشاورزی اشتغال دارند که سالانه ۲۳۸ هزار تن انواع محصول را با کار بر روی ۱۸ هزار هکتار مزرعه و باغ تولید می‌کننند و انگور، زعفران، انار و پسته مهمترین محصولات این شهرستان هستند که برخی از آنها در فهرست صادرات نیز قرار دارند.  

خلیل‌آباد با داشتن ۶ هزار هکتار باغ انگور، نیمی از حجم تولید این محصول را در استان خراسان رضوی به خود اختصاص داده است و سالانه حدود ۱۵۰ هزار تن انگور از باغهای خلیل‌آباد برداشت می‌شود.

این شهرستان همچنین با داشتن هزار و ۱۴۰ هکتار باغ انار سالانه ۲۱ هزار تن از این محصول را تولید و بیشتر آن را به کشورهای حوزه خلیج فارس، کره جنوبی و ژاپن صادر می‌کند.  

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری خلیل‌آباد در فاصله ۲۴۲ کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.