دو ماه دیگر تا شروع المپیک ۲۰۲۱ توکیو بیشتر باقی نمانده است. المپیکی که قرار بود یک سال پیش برگزار شود و شیوع کرونا موجب شد تمام برنامه‌های ورزشکاران حرفه‌ای حاضر در این تورنمنت جهانی به‌هم بریزد! با وجود این هنوز که هنوز است زمزمه‌هایی مبنی بر به تأخیر انداختن دوباره المپیک توکیو به گوش می‌رسد.

سال های دور از سکو

ژاپنی‌ها اما مصرند این بار المپیک را هر طور شده برگزار کنند حتی اگر قرار باشد بزرگ‌ترین و معتبرترین میدان ورزشی دنیا بدون حضور تماشاگر باشد.

با این تفاسیر بعید به نظر می‌رسد تاریخ برگزاری المپیک توکیو برای بار دوم به تعویق بیفتد. ایران از جمله کشورهایی است که نام ورزشکارانش در جمع شرکت‌کنندگان در بازی‌های المپیک ۲۰۲۱ دیده می‌شود. در فهرست ۶۰ نفره سهمیه‌داران ایرانی حاضر در این دوره از رقابت‌های المپیک، نام ورزشکارانی از خطه خراسان هم به چشم می‌خورد.

دو نماینده قطعی ورزش

خراسان رضوی در المپیک توکیو

با نگاهی به سهمیه‌های کسب شده تا به امروز تنها دو ورزشکار از خراسان رضوی به طور قطع در المپیک پیش‌رو حاضر خواهند بود. حسن تفتیان، دونده سرعتی تیم ملی دوومیدانی و حامد حسین‌زاده عضو تیم ملی بسکتبال تا به امروز توانسته‌اند بلیت توکیو ۲۰۲۱ را برای حضور در المپیک برای خودشان رزرو کنند.

حسن تفتیان نخستین ورزشکار خراسان رضوی که سهمیه المپیک گرفت، دومین المپیکش را در توکیو تجربه خواهد کرد. او در المپیک ۲۰۱۶ با وجود اینکه به مدال نرسید اما عملکردی قابل قبول در بین غول‌های سرعتی دنیا از خود به نمایش گذاشت. تفتیان تا مرحله نیمه نهایی المپیک ریو پیش رفت و تنه به تنه نامداران ماده ۱۰۰ متر المپیک رقابت کرد اما نتوانست افتخار فینالیست شدن المپیک در بین سریع‌ترین‌های دنیا را بدست آورد.

تفتیان گرچه اردوهای خوب و بابرنامه‌ای را پس از المپیک گذشته پشت سر گذاشته و حرفه‌ای‌تر از گذشته زندگی می‌کند اما رقابت با ابردونده‌های سرعت دنیا که هزارم ثانیه‌ها قهرمانی را بین آن‌ها دست به دست می‌کند کار بسیار دشواری است. براساس تحلیلی که از رکوردهای ثبت شده دوندگان سرعت دنیا پیش از رقابت‌های المپیک پیش‌رو وجود دارد حسن تفتیان در این دوره از رقابت‌های المپیک نیز شانس چندانی برای رفتن روی سکو و صید مدال از توکیو را نخواهد داشت. او چنانچه بتواند به فینال راه یابد که این نیز بسیار دشوار است می‌توان برایش کارنامه‌ای پرفروغ در نظر گرفت و افتخاری خواهد شد برای او، دوومیدانی ایران و ورزش خراسان رضوی.

بسکتبالیست المپیکی

حامد حسین‌زاده دیگر ورزشکار المپیکی خراسان رضوی این شانس را دارد که به همراه تیم ملی بسکتبال کشورمان میدان المپیک ۲۰۲۱ را تجربه کند. باتوجه به قابلیت‌هایی که برترین‌های بسکتبال دنیا در میدان المپیک دارند حتی می‌تواند تجربه حضور در عرصه المپیک برای هر کدام از بسکتبالیست‌های کشورمان افتخاری بزرگ محسوب شود. حسین‌زاده و دیگر هم‌تیمی‌هایش اگر بتوانند از گروهشان صعود کنند نامشان در تاریخ بسکتبال ایران ثبت خواهد شد. راه رسیدن به مدال و سکوی المپیک برای بسکتبالیست‌های ایرانی فراهم نیست و نمی‌شود به کسب مدال آن‌ها حتی خوشبین هم بود.

با این تفاسیر باید گفت ورزشکاران المپیکی خراسان رضوی که حتی تعدادشان از دوره گذشته که سه نفر بودند کمتر شده است امیدی به کسب مدال در معتبرترین میدان رقابت ورزشی دنیا ندارند و دست خالی از توکیو به کشور باز خواهند گشت. البته فراموش نکنیم پس از حضور درخشان برادران خادم در عرصه رقابت‌های دو المپیک متوالی ۱۹۹۲ بارسلون و ۱۹۹۶ آتلانتا که نخستین و آخرین مدال‌های المپیکی ورزش خراسان(چهار مدال، دو مدال طلا و برنز رسول خادم و دو برنز امیررضاخادم) را به ارمغان آوردند ورزشکار دیگری از این خطه تاکنون نتوانسته از سکوی معتبر رقابت‌های المپیک بالا رود. اتفاقی که به نظر می‌رسد حداقل تا دوره بعدی رقابت‌های المپیک باید برای تکرارش صبر داشته باشیم.

شایدهای امید آفرین

جز تفتیان و حسین‌زاده که حضورشان در المپیک قطعی شده کورسوی امیدی در سه رشته دیگر برای افزایش تعداد نمایندگان خراسان رضوی وجود دارد که البته چندان هم نمی‌شود روی تحقق آن‌ها امید داشت. پوریا یلی والیبالیست تیم ملی کشورمان که امیدواری زیادی برای حضورش در ترکیب تیم ملی حاضر در المپیک می‌رفت با خط خوردن از فهرست اخیر دعوت شده به تیم ملی، کارش برای حضور در توکیو بسیار سخت شده است. سینا غلامپور؛ شناگر جوان خراسان رضوی و شاهین مهردلان؛ پرتابگر تیم ملی دوومیدانی نیز که هنوز کورسوی امیدی برای کسب سهمیه دارند شرایطی شبیه به پوریا یلی را پشت سر می‌گذارند و نمی‌شود به یقین آن‌ها را مسافر توکیو دانست گرچه این اتفاق هم بیفتد احتمال با مدال برگشتنشان تقریباً صفر است.

پارالمپیکی‌های شانس مدال

نگاهی به کارنامه کسب سهمیه‌های پارالمپیکی ورزشکاران خراسان رضوی در رقابت پیش‌رو نشان می‌دهد تاکنون تنها دو ورزشکار توانسته‌اند به این مهم دست پیدا کنند. مهدی بابادی عضو تیم ملی والیبال نشسته کشورمان یکی از این دو نفر است. بابادی که تجربه قهرمانی در المپیک ریو به همراه تیم ملی را در کارنامه‌اش دارد امیدواری زیادی می‌رود که بتواند برای دومین بار در توکیو از سکوی قهرمانی المپیک بالا رود. در این تیم هادی رضایی سرمربی مشهدی تیم ملی والیبال نشسته نیز حضور دارد که با سابقه کسب ۶ قهرمانی و دو نایب قهرمانی دوره‌های اخیر رقابت‌های پارالمپیک، پرافتخارترین مربی و ورزشکار ایرانی در این عرصه به حساب می‌آید.

حسن عبدی عضو تیم ملی بسکتبال با ویلچر دیگر مسافر قطعی حاضر در رقابت‌های پارالمپیک از خراسان رضوی است که امیدهایی نیز برای رسیدن به سکو در توکیو دارد گرچه این واقعه نیز دشواری‌های خاص خودش را دارد و درصد بالایی نمی‌توان برایش قائل شد. حمید صداقت دیگر هم‌تیمی خراسانی عبدی در تیم ملی بسکتبال با ویلچر است که با وجود اینکه هنوز ۱۰۰ درصد حضورش در توکیو قطعی نشده اما امید زیادی دارد که بتواند به این افتخار دست پیدا کند.

کاهش نمایندگان خراسانی در رقابت‌های پارالمپیک - دوره گذشته پنج نفر بودند- از اتفاق‌هایی است که در این دوره بر سر ورزش خراسان رضوی سایه افکنده است.

از خراسان رضوی یک داور در رقابت‌های المپیک حضور خواهد داشت. مجید ناصری این موقعیت را دارد تا به عنوان سرداور در میدان رقابت ورزشکاران رشته دوچرخه‌سواری بدرخشد.

خلاصه اینکه با نگاهی به کارنامه المپیکی خراسان رضوی می‌بینیم آخرین افتخارات کسب شده ورزشکاران استان در عرصه المپیک مربوط به سال‌ها پیش و مقام پنجمی مجید خدایی در بازی‌های آتن و پنجمی علی معلومات در رشته جودو در المپیک لندن است، از این رو اگر متولیان ورزش استان به فکر ارتقای شرایط موجود هستند از هم اکنون باید برای المپیک بعدی برنامه‌ریزی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.