مدیرعامل آبفای مشهد معتقد است در شرایط کم آبی فعلی، مصرف آب برخی باغ ویلاهای غیرمجاز اطراف مشهد از سرانه مصرف یک روستا هم بیشتر است.

آب مصرفی برخی باغ ویلاهای مشهد از مصرف یک روستا هم بیشتر است

به گزارش قدس آنلاین، یکی از مشکلاتی که همه ساله در آستانه فصل تابستان مواجه هستیم، مسئله کم آبی است؛ چند عامل باعث بروز این مشکل می‌شود که کمبود بارش، پایین آمدن سطح آب‌های زیرزمینی و همچنین مصرف بی‌رویه برخی مشترکین از جمله این عوامل هستند.

امسال این وضعیت را در مشهدمقدس نیز بنظر می‌رسد با توجه به کمبود بارش‌های سال آبی شاهد باشیم و از هم اینک باید تمهیداتی برای آن اندیشیده شود.

حسین اسماعیلیان، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد مقدس  در این زمینه اظهار داشت: استان خراسان رضوی و شهر مشهد در سال آبی جاری، در شرایط خشکسالی شدید قرار دارد. کاهش میزان بارندگی در ۴ ماهه گذشته، در طول ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

وی گفت: همچنین میانگین بارندگی اوج مشهد از میانگین استان پایین‌تر بوده که بیانگر وضعیت حاد این شهر از نظر منابع آبی است.

وی افزود: بخش قابل توجهی از آب مصرفی کلانشهر مشهد وابسته به ذخایر ۴ سد است که آنها تامین کننده اصلی آب شرب ما هستند؛ با توجه به اینکه میزان ذخایر سدهای ما نیز متاثر از میزان بارندگی است، در این بخش هم با مشکلاتی مواجه هستیم.

اسماعیلیان ادامه داد: البته در سال آبی ۹۷، ما شرایط حادتر از وضعیت موجود را تجربه و مدیریت کرده‌ایم.

مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب مشهد با بیان اینکه نسبت به سال گذشته میزان بارندگیهای شهر مشهد با کاهش ۱۰۰ برابری مواجه بوده است، گفت: از ابتدای مهر سال ۹۹ تاکنون که سال آبی جاری محسوب می‌شود، نزدیک به ۷ میلیون متر مکعب آب در سدها ذخیره‌سازی داشتیم که این میزان در سال آبی گذشته رقمی در حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب بوده است.

اسماعیلیان خاطرنشان کرد: به لطف بارندگی‌های خوبی که در ۲ سال گذشته داشته‌ایم، حجم ذخیره سدهای ما در وضعیت حاد نیست و امیدواریم با کمک مردم این مسئله را در کلانشهر مشهد مدیریت کنیم.

مدیرعامل آبفای مشهد بیان کرد: چندین عامل دیگر از جمله افزایش ۲ درجه‌ای میانگین و کمینه دمای هوا در تابستان و همچنین شرایط کرونایی که با آن درگیر هستیم نیز ممکن است برای ما مشکل‌ساز شوند؛ با وجود اینکه خیلی از مشترکین مصارف آب شرب ما از جمله هتل ها در یکسال و نیم گذشته در حالت نیمه تعطیل بوده اند، اما افزایش شست و شو از سوی مردم برای پیشگیری از ویروس کرونا سبب افزایش میزان مصرف آب شده است.

وی درباره احتمال جیره بندی آب شرب مشهد در تابستان اظهار داشت: اگر اتفاق غیرقابل پیش بینی رخ ندهد، با کمک و همیاری مردم در بخش مدیریت مصرف آب، ناچار به جیره بندی آب نخواهیم شد؛ تمام دغدغه ما نیز جلوگیری از رخ دادن جیره بندی آب است زیرا این مسئله، علاوه بر ایجاد مشکلاتی در زمینه توزیع، سبب افزایش مصرف آب شرب خواهد شد.

مدیرعامل آب و فاضلاب مشهد با بیان اینکه در روستاها شرایط تامین آب حادتر است، ادامه داد: به دلیل اینکه منابع تامین آب روستاها، منابع ناپایداری مانند چاه‌های نیمه عمیق و قنوات هستند و در حال حاضر هم با وضعیت خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنیم، پیش بینی می‌شود بخشی از آب مصرفی ۶۰ روستای اطراف مشهد را از طریق منابع سیار و تانکری تامین کنیم؛ البته همه اینها به دو بخش برمی‌گردد که یک قسمتش اقدامات ماست و بخش دیگر آن مربوط به مدیریت مصرف مردم است.  

اسماعیلیان گفت: در زمینه فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف هم اقدامات و اطلاع رسانی‌های خوبی با کمک صداوسیما، خبرگزاری ها و همچنین شهرداری مشهد صورت گرفته است.

وی ادامه داد: سال گذشته هم شهرداری مشهد موفق به اخذ گواهینامه شهر دوست دار آب از یونسکو شد که این موضوع برای نخستین بار در شهرهای کشور اتفاق افتاد و امیدواریم در آستانه تابستان نیز با کمک شهرداری مشهد اطلاع رسانی خوبی برای آگاهسازی مردم در راستای  صرفه جویی مصرف آب انجام دهیم.

وی درباره وجود برخی انشعابات غیرمجاز در باغ ویلاهای حاشیه شهر مشهد اظهار داشت: یکی از معضلات اصلی ما بحث انشعابات غیرمجاز باغ ویلاها است که اکثرا داری استخر و مصارف بیش از اندازه معمول هستند.

اسماعیلیان گفت: با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی، اقداماتی را از ابتدای اردیبهشت ماه به صورت ضربتی شروع کرده ایم؛ قطعا این اقدامات شناسایی و قطع انشعابات غیرمجاز در تامین آب، هم در مشهد و هم به طور ویژه‌تری در روستاهای اطراف مشهد تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: برخی از این باغ ویلاها مصارف آب شان از یک روستا بیشتر است و عموما این باغ ویلاها علاوه بر انشعاب غیرمجاز حتی بدون مجوز ساخت، بنا شده‌اند.

اسماعیلیان بیان کرد: همچنین یکی دیگر از خطراتی که این انشعابات غیرمجاز ما را تهدید می کنند نیز غیر استاندارد بودن آنهاست که زمینه ساز ورود آلودگی به منابع آب شرب می‌شوند. از مردم تقاضا داریم هرگونه اطلاعات در این زمینه را از طریق سامانه ۱۲۲ شرکت آب و فاضلاب مشهد در اختیار ما قرار دهند تا اقدامات لازم را در مقابله با مصارف غیرمجاز آب انجام دهیم.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.