حجت الاسلام شعبانی گفت: با بررسی کلام حضرت امیر(ع) در مورد کسانی که در جنگ جمل اعلام بی‌طرفی کردند، مشخص می‌شود کسانی که با کناره‌گیری از مشارکت سیاسی به یاری حق نمی پردازند، خواسته یا ناخواسته جبهه باطل را تقویت کرده ‌اند.

تبعات بی‌تفاوتی نسبت به مشارکت در انتخابات/گروه سومی که نه اهل جمل شدند نه از علی(ع) حمایت کردند

حجت الاسلام شعبانی کارشناس مسائل دینی در گفت‌و گو با خبرنگار قدس آنلاین به تبیین وظیفه همگانی در مشارکت در تصمیمات ملی و انتخاب فرد اصلح و احق به عنوان مسئول خود از دیدگاه امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام پرداخت و گفت: پس از به خلافت رسیدن امیرالمؤمنین علیه السلام در سال ۳۵ هجری، طولی نکشید که شورشیان جمل فتنه خود را آغاز کردند و اولین جنگ داخلی علیه امام علی علیه السلام تحمیل شد. با شروع جنگ جمل مردم به سه گروه تقسیم شدند:

- گروه اوّل، مؤمنانِ آگاه بودند که به یاری امیرالؤمنین علیه السلام  پرداختند.

- گروه دوم، فریب خوردگانی بودند که به تحریک «طلحه»، «زبیر» در مقابل آن حضرت ایستادند.

- گروه سوم هم عده ای محدود بودند که می گفتند ما بی طرف هستیم ؛ نه به یاران علی علیه السلام پیوستند و نه از اهل جمل شدند، از جمله آنها «حارث بن حوط»، «سعد بن ابی وقاص» و «عبدالله بن عمر» بودند؛ اینها فکر می‌کردند که بهترین موضع را در آن شرایط گرفتند.

حجت الاسلام شعبانی افزود: حارث بن حوط نزد امام علی علیه السلام آمد و گفت: آیا چنین می‌پنداری که من اصحاب جمل را گمراه می‌دانم؟ چنین نیست!

امام فرمود: ای حارث تو زیر پای خود را دیدی، امّا به اطرافت نگاه نکردی، پس سرگردان شدی. تو حق را نشناختی تا بدانی که اهل حق چه کسانی هستند و باطل را نیز نشناختی تا طرفداران باطل را بشناسی.

حارث گفت: من همراه سعد بن مالک، و عبد اللّه بن عمر، از جنگ کناره می‌گیرم.

امام فرمود : ( إِنَّ [سَعْداً] سَعِیداً وَ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عُمَرَ لَمْ یَنْصُرَا الْحَقَّ وَ لَمْ یَخْذُلَا الْبَاطِلَ.)  همانا سعد و عبد اللّه بن عمر، نه حق را یاری کردند، و نه باطل را خوار ساختند.

کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: از این سخن امیرالمومنین علیه السلام دو مطلب اساسی فهمیده می‌شود. مطالبی که در نظر داشتن آنها می تواند برای همگان چراغ راهی در آزمون های مختلف باشد.

مطلب اول :
لازم است افراد جامعه در آزمون‌های اجتماعی با هوشیاری و بصیرت به شناخت صحیح از حق و باطل دست یابند. اطلاع داشتن از شاخصه های حق و باطل باعث می شود افراد راستگو از فریبکاران بازشناخته شوند و در نتیجه احتمال بی راهه رفتن جامعه منتفی گردد.

امام صادق علیه السلام در حدیث جامعی اهتمام داشتن در بصیرت افزایی را اینگونه تبیین می‌کنند: « العالم بزمانه، لا تهجم علیه اللوابس» کسی که نسبت به زمان خود آگاه باشد ، لغزش ها بر او هجوم نمی آورند.

بنابراین، از لازمه‌های بصیرت داشتن ، اطلاع از رخدادهای اجتماعی از طریق درگاه‌های خبری قابل اعتماد، همراه با تحلیل صحیح داده های خبری است.

مطلب دوم :
کسانی که جبهه حق را یاری نمی‌کنند در واقع به جبهه دشمن کمک کرده‌اند. آحاد یک ملت نمی‌توانند نسبت به آینده خود بی‌تفاوت باشند. عدم مشارکت در عرصه‌های سیاسی در واقع پاک کردن صورت مسأله و فرار از مشکلات موجود به سمت مشکلاتی بیشتر است.

امروزه نیز کسانی که با کناره گیری از مشارکت سیاسی به یاری حق نمی‌پردازند، نمی‌توانند خود را از تبعات یاری نکردن حق مبرا بدانند، چرا که این افراد در حقیقت خواسته یا ناخواسته جبهه باطل را تقویت کرده اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.