یک اقتصاددان با تأکید بر اینکه مهار تورّم، مهم ترین مطالبه مردم از رییس جمهوری بعدی است، گفت:  کاندیداها در این روزها نباید "فقط صادر کننده صوت باشند" و ضروری است هم قانون اساسی را به خوبی بدانند و هم اهل عمل باشند.

دولت آتی برای مهار تورم باید از ثروتمندان مالیات بگیرد /مردم از "سرمایه داری لیبرال وحشی" خسته شدهاند

ابراهیم رزاقی در گفتگو با قدس آنلاین تاکید کرد: دولت تاکنون نخواسته از مرفّهان، مالیات بگیرد و مدام اسکناس چاپ کرده که این اقدام تورّم سنگینی بر مردم تحمیل کرده است. نیاز مبرم اقتصاد ایران این است که گروه های مرفّه شناسایی شوند تا متناسب با درآمد، ثروت و مصرف‌شان مالیات بدهند.

به گفته وی سود موجود در فعالیّت تولیدی امروز نهایتا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است  و لازم  است دولت با جذّاب سازی تولید و عدم تخصیص ارز دولتی به واردات، امکان افزایش اشتغال و تولید ناخالص داخلی را فراهم آورد.

رزاقی گفت: وقتی قرار است دیگر پول چاپ نکنیم باید تا می‌توانیم هزینه‌ها را کاهش دهیم تا طبقات ضعیف، کشاورزان و تولیدگنندگان داخلی را به "مدار امید" متصّل کنیم. در این صورت دلیلی وجود ندارد دلالی که با اتکاء به ارز ۴۲۰۰ تومانی حداقل ۳۰۰ درصد سود می‌برد و تورّم زیادی به مایحتاج عمومی تزریق می کند، باز هم جان بگیرد و شاهد شکل گیری قوی‌تر "ارتش فاسد و کثیف دلالی" باشیم.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه  دلّالان همه را به نفع خود می‌خرند، افزود: وزیر، نماینده مجلس و... از سوی اشرافیّت دلّالی، تطمیع می شوند و لازم است در چنین فضایی مردم موارد فساد را بیشتر از قبل گزارش کنند تا دولت بتواند در کاهش توّرم و رشد اقتصاد موفّق عمل کند.

وی گفت: دولت آتی اگر لازم باشد باید کالا برگ بین طبقات ضعیف توزیع کند و برای تأمین نیازهای اساسی مردم، ارز ارزان در اختیار تعاونی‌ها قرار دهد تا ولو به صورت موقّت، دست فاسدان از ارز ۴۲۰۰ تومانی قطع شود و شاهد کنترل تورّم در سه چهار ماه ابتدایی عمر  دولت باشیم.

به گفته این اقتصاددان، ساخت مسکن ارزان با بهره گیری موثّر از تجربیات گذشته می‌تواند امید به اجرای عدالت را در میان طبقات ضعیف، احیا کند ضمن اینکه لازم است برخورد جدّی و قاطع با مسوولان و مدیران منحرف شده از وظایف قانونی صورت گیرد.

 رزاقی افزود: ۶۶ میلیون ایرانی در سنّ کار هستند اما فقط ۲۳ میلیون نفر شغل دارند. از سویی امروز ۱۸ میلیون نفر در تعاونی ها حضور دارند اما غیرفعّال هستند که با اجرای درست قانون اصل ۴۴ می توانیم برای جمعیّت قابل توجهی شغل ایجاد  و اقتصاد را پویاتر و چابک تر کنیم. در زمان جنگ هم همین کار انجام گرفت و در حوزه‌های صنایع دستی، کشاورزی، توزیع و مصرف چنین رویه ای در پیش گرفته شد.

وی افزود: لازم است تشکّل ها تقویت و اطلّاعات اقتصادی شفّاف شود. البته امروز به دلیل وضعیت ایجاد شده، شاید مردم دیر اعتماد کنند چون از "سرمایه داری لیبرال وحشی" خسته شده‌اند لذا تا برگشتن ورق شاید ۵ سال زمان صرف شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.