مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه با مدیریت مصرف برق، میزان برق مصرفی در دستگاه‌های اجرایی استان ۵۰ درصد کاهش‌یافته است، گفت: برای کاهش خاموشی‌ها ۱۳۰ مگاوات برق از کشور ترکمنستان به شبکه استان خراسان رضوی تزریق شد که تا پایان تابستان امسال ادامه دارد.

تزریق ۱۳۰مگاوات برق از ترکمنستان به شبکه خراسان رضوی/ مصرف برق در دستگاه‌های اجرایی استان ۵۰درصد کاهش یافت

به گزارش قدس آنلاین، محمد علایی روز گذشته در نشست شورای حفاظت از منابع آب نیشابور با اشاره به اینکه تمامی دیزل‌های بخش‌های خصوصی و دولتی در خراسان رضوی ازجمله آستان قدس رضوی وارد مدار شده است، اظهار کرد: در این راستا برای مدیریت مصرف برق، میزان برق مصرفی دستگاه‌های اجرایی استان به ۵۰ درصد کاهش یافت و در همین مدت نیز برق پنج دستگاه‌ و اداره‌ پرمصرف قطع‌شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی روشنایی معابر، ابراز کرد: در حال حاضر هفت درصد برق تولیدی استان در بخش تجاری مصرف می‌شود، بنابراین برای بخش صنعتی و کشاورزی هم تعیین تکلیف شود تا با زمان‌بندی مشخص و برنامه‌ریزی لازم، مشکلی در بخش تولید ایجاد نشود.

وی بابیان اینکه سیاست ما افزایش تولید برق در حداکثر میزان ممکن است، افزود: در این‌ چارچوب شناسایی چاه‌های غیرمجاز آب، اضافه برداشت‌ها و استخرهای غیرمجاز استخراج ارز دیجیتال به‌طورجدی در دستور کار قرار دارد، چراکه در این حوزه تنها خط قرمز ما تأمین آب شرب شهرها و روستاها است.

رئیس کارگروه مصرف صنعت آب و برق خراسان رضوی اذعان کرد: امروز مجموعه مخازن آب با ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب برای تأمین و انتقال هفت میلیون مترمکعب از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی در سال به‌منظور تأمین بخشی از آب شرب نیشابور و فیروزه به بهره‌برداری رسید و احداث مخازن و تأسیسات پیرامونی آن با هزینه صد میلیارد ریال انجام شد.

وی با اشاره به طرح تأمین آب شرب شهر فیروزه از محل سد بار یادآور شد:  این طرح تاکنون چند بار با تأخیر مواجه شده و ۲۰ میلیارد ریال از محل منابع داخلی شرکت آب منطقه‌ای استان برای این طرح در نظر گرفته‌شده که امروز با اختصاص ۱۰ میلیارد ریال از این مبلغ مقرر شد تا آخر تیرماه امسال به بهره‌برداری برسد.

علایی با اشاره به اختصاص چهار میلیارد ریال برای مطالعه رودخانه‌ها در نیشابور در راستای شناسایی تجاوزات حریم و بستر رودخانه‌ها، ابراز کرد: نیشابور از شهرهای کهن و مراکز تمدن ایران‌زمین است که بزرگان بسیار به جهان عرضه کرده ولی امسال بروز خشک‌سالی سراسری در کشور دشت سرسبز نیشابور را هم تحت تأثیر قرار داده است که در این راستا برای مدیریت منابع آب و نحوه و میزان برداشت از آبخوان‌های نیشابور به‌نحوی‌که کشاورزان آسیب نبینند در حال برنامه‌ریزی هستیم.

نیشابور با تنش آبی مواجه است

در ادامه فرماندار نیشابور با اشاره به اینکه سال گذشته  با کسری ۶۵۰ لیتر آب در ثانیه در شهرستان مواجه بودیم، گفت: اگرچه با مدیریت مناسب از این میزان ۴۰۰ لیتر در ثانیه جبران شد ولی با توجه به اینکه امسال میزان بارندگی به یک‌سوم پارسال کاهش‌یافته با تنش جدی آب مواجه هستیم.

علیرضا قامتی بابیان اینکه ۶۷ میلیارد ریال برای اجرای مُقَسِّم رودخانه فاروب رومان به‌منظور مدیریت سیلاب اختصاص‌یافته است، ابراز کرد: تاکنون ۳۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص‌یافته است، اما برای ساماندهی حریم و بستر این رودخانه نیز ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر  نیاز است که در این حوزه هم در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی هستیم تا در مدت پنج سال این طرح اجرایی شود.

وی بابیان اینکه تجاوزات به حریم و بستر رودخانه‌ها زیاد است افزود: باید تجهیزات و امکانات لازم برای بازگشت منابع طبیعی تخریب‌شده به حالت اول در اختیار دستگاه‌ها و ادارات متولی قرار گیرد.

فرماندار نیشابور وضعیت منابع آب این شهرستان را به‌شدت بحرانی اعلام کرد و خاطرنشان کرد: بهترین آبخوان‌های نیشابور از بین رفته و میزان خشک‌سالی امسال در نیشابور نسبت به شهرستان‌های دیگر استان ۱۴ درصد شدیدتر است.

قامتی اذعان کرد: سند توسعه، اطلس مدیریتی و بانک اطلاعاتی نیشابور در حال تدوین است و در این چارچوب برای شناسایی و بهره‌برداری بهینه از منابع آب ۴۰۰ میلیون تومان جهت تدوین طرح مطالعاتی حریم و بستر رودخانه‌های این شهرستان اختصاص‌یافته است.

همچنین رئیس دادگستری نیشابور هم در این جلسه با اشاره به تصرفات انجام‌شده در بستر رودخانه فاروب رومان، رودخانه رود و رودخانه بار گفت: در مسیر رودخانه روستای سوقند ۱۵ استخر احداث‌شده که دستور لازم برای تخریب تمامی این استخرها صادرشده است ولی این اقدام‌ نیمه‌تمام مانده است.

حجت‌الاسلام غلامحسین حکمتی‌پور اظهار کرد: برای رفع تصرفات باید اقدام جهادی و قاطع انجام شود و در این راستا نیز شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان آمادگی لازم برای ورود به این موضوع را دارد.

وزارت نیرو مکلف است با متخلفان برخورد کند

دادستان عمومی و انقلاب نیشابور نیز با تأکید بر اینکه برابر مواد یک‌ و ۲ قانون توزیع عادلانه آب، حفظ بستر رودخانه‌ها و حفظ و نظارت و بهره‌برداری از این‌ منابع بر عهده دولت و تغییر پهنای بستر و حریم رودخانه‌ها بر عهده وزارت نیرو است، و هیچ‌کس حق ندارد در این موارد تصرفی انجام دهد، گفت: در صورت ابلاغ اخطار به متصرفان و عدم رفع تصرف در زمان قانونی وزارت نیرو مکلف است با متخلفان برخورد کند و در این چارچوب شناسایی متجاوزان، اخطار کتبی و در صورت عدم توجه برخورد قاطع وظیفه وزارت نیرو است.

سید محمد حسینی اظهار کرد: برای اجرای قانون باید الزامات، امکانات و نیروی انسانی لازم برای نظارت بر منابع طبیعی فراهم شود و متناسب با تکالیف، امکانات لجستیک به‌صورت ویژه در اختیار شهرستان قرار بگیرد.  

وی ابراز کرد: متأسفانه مسجد دانشگاه نیشابور، دانشگاه نیشابور، دانشکده علوم پزشکی و دانشگاه پیام‌ نور در بستر رودخانه فاروب رومان ساخته‌شده و مدیران وقت نیشابور در آن زمان به وظیفه خود عمل‌نکرده و تذکرات لازم را نداده‌اند.

گفتنی است؛ در این مراسم طرح مخازن آب ۱۰ هزار مترمکعبی منطقه‌ باغرود نیشابور و همچنین نیروگاه‌های برق خورشیدی در ادارات آب نیشابور، سرخس، تربت‌حیدریه و سبزوار با ظرفیت تولید سالانه ۲۶ هزار کیلووات ساعت برق به‌صورت متمرکز به بهره‌برداری رسید.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.