شرکت شهاب خودرو در سال ۱۴۰۰ نه تنها برای نوسازی ۳۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده شهری کشور برنامه ریزی کرده است، بلکه در زمینه طراحی و راه اندازی خطوط پیشرفته مدیریت پسماند و تامین دستگاه کشنده و کامیون های مورد نیاز کشور اقدماتی خواهد داشت.

نوسازی ۳۰۰ اتوبوس فرسوده به همت شهاب خودرو در ۱۴۰۰

شهاب خودرو از شرکت های زیرمجموعه بنیاد بهره وری موقوفات است که در حوزه طراحی و ساخت برخی ماشین آلات و خودروهای خاص فعالیت می کند. از طراحی و تولید ون های برقی حمل و نقل زائران تا راه‌اندازی خطوط بازسازی اتوبوس های فرسوده و تولید ماشین آلات و تجهیزات پسماند. علاوه بر آن، شهاب خودرو برای نخستین بار در کشور تولید ویندرو ترنر (دستگاه تبدیل زباله به کود کمپوست) را در دستور کار خود قرار داده است.
عقد قرارداد با شهرداری ها برای بازسازی اتوبوس های فرسوده
مدیر عامل شرکت شهاب خودرو می گوید: ما برنامه های متعددی را برای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ در دستور کار داریم که یکی از آن ها طرح بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است و طبق برنامه ریزی انجام شده وبا استفاده از حداکثر ظرفیت موجود، ۳۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده حمل و نقل شهری را بازسازی خواهیم کرد.

سیدجمال الدین موسوی مشهدی می افزاید: برای اجرای این طرح تا کنون نسبت با شهرداری های همدان، اسلام شهر و ساوه عقد قرارداد شده و همکاری مشترک با شهرداری های اصفهان و کرج نیز در دستور کار است.
طراحی و راه اندای حداقل ۱۰ خط مدیریت پسماند
موسوی به برنامه این شرکت در حوزه تولید ماشین آلات مدیریت پسماند هم اشاره و تصریح می کند: در حوزه طراحی و تولید ماشین آلات بازیافت پسماند شهری هم اقدامات خوبی صورت گرفته است و پیش بینی می کنیم در سال جاری حداقل ۱۰ پروژه اجرایی شود. ضمن این که تا کنون نسبت به طراحی و ساخت ماشین آلات بازیافت پسماند ۲۵۰ تنی شهرداری آمل و دستگاه ویندرو ترنر (دستگاه تبدیل زباله به کود کمپوست) برای شهرداری رشت اقدام شده، ضمن آنکه پیاده سازی دو خط ویندرو ترنر برای شهرداری تهران نیز در دست اقدام است.

او ادامه می دهد: همچنین با توجه به نیاز ناوگان حمل و نقل باری کشور و به استناد مصوبات دولت، برای واردات ۲۰۰ دستگاه کشنده و کامیون های سه سال ساخت توسط شرکت شهاب خودرو نیز برنامه ریزی شده است.
لزوم رفع موانع تولید
کارشناسان، مانع زدایی ها و پشتیبانی ها را لازمه و پیش نیاز تولید می دانند؛ موضوعی که در شعار امسال هم مورد تاکید قرار گرفته است؛ سوالی که مطرح می شود این است که مانع زدایی ها و پشتیبانی های مورد نیاز در حوزه فعالیت های شهاب خودرو چیست و چطور می کند به افزایش تولید در این مجموعه کمک کنند؟

به گفته مدیران شرکت شهاب خودرو، یکی از موانع پیش پای این شرکت، عدم همکاری دولت در تامین منابع مورد نیاز برای نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری است و نتیجه اش این می شود که شهرداری ها به جای نوسازی، برای بازسازی حمایت می شوند. به گفته موسوی اگرچه در شرایط تحریمی، بازسازی ناوگان فرسوده یک روش مدیریتی مناسب است اما موقتی است و باید منابع مالی را به سمت نوسازی اتوبوس های شهری هدایت کرد.

وی ادامه می دهد: موضوع دیگر مربوط به مدیریت پسماند در کشور است. عدم تفکیک مناسب پسماند های شهری، سوزاندن و دفن زباله ها، مهمتر از اینکه باعث ایجاد هزینه برای شهرداری ها می شود، آلایندگی محیط زیست و منابع آب های زیر زمینی را به دنبال خواهد داشت و این امر در سال های آینده باعث افزایش مشکلات زیست محیطی می شود، بنابراین ضروری است برای اجرایی شدن عملیات پسماند به صورت صحیح و علمی، منابع مالی لازم توسط دولت و شهرداری ها اختصاص یابد.

مدیر عامل شهاب خودرو تصریح می کند: همدلی و همراهی نهادهای مختلف نیز یکی از ملزومات رفع موانع تولید است که در حوزه صنعت نیز اقداماتی از جمله همراهی سازمان شهرداری و دهیاری های کشور برای رفع اختلافات با خودروسازان، می تواند بهترین مشوق فعالسازی مجدد بخش های مختلف تولید و صنعت وزمینه ساز جهش تولید شود.

در مدیران وزارت صمت و وزارت کشور، اراده همکاری وجود دارد و این اراده موضوعی است که باعث برنامه ریزی دقیق و رو به جلو خواهد بود.

منبع: آستان نیوز

انتها خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.