«به‌جز دو واکسن فایزر و مدرنا، واکسن‌های دیگر ایمن نیستند، واکسن کرونا عوارض طولانی‌مدت شدیدی دارد، تعداد تلفاتی که بر اثر عوارض جانبی واکسن کرونا رخ می‌دهد بیشتر از مرگ‌ومیر ناشی از خود بیماری است، شرکت‌های داروسازی از طریق واکسن کرونا در مغز انسان تراشه‌ میکروچیپ یا مبدل‌های نانویی را فعال کرده و مردم را از راه دور کنترل می‌کنند، واکسن کرونا دی. ان. ‌ای افراد را تغییر می‌دهد، معلوم نیست مواد تشکیل‌دهنده این واکسن‌ها چیست، واکسن کرونا موجب ناباروری در بانوان می‌شود، واکسن کرونا از بافت جنین ساخته شده است و...».

واکسیناسیون افکار عمومی علیه ویروس شایعه

این‌ها تنها بخشی از شایعه‌هایی است که این روزها و حتی پیش از این روزها منتشر شده است. به همه این‌ها ماجرای مغناطیسی شدن بدن واکسن‌زده‌ها و اظهارنظر اخیر «لوک مونتنیه» یکی از برجسته‌ترین استادان ویروس‌شناسی را هم اضافه کنید که از قول وی گفته بودند تمام افراد واکسینه شده کرونا حداکثر طی دو سال فوت خواهند کرد!

خلاصه آنکه به نظر می‌رسد ولع سیری‌ناپذیر شایعه‌سازان برای ناکارآمد نشان دادن تلاش متخصصان و یا ایجاد رعب و وحشت در جامعه تمامی ندارد.

شایعه‌های خطرناک‌تر از کرونا

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا که حالا به یکی از چهره‌های اصلی ساخت واکسن ایرانی تبدیل شده است در گفت‌وگو با ما در خصوص این شایعه‌ها می‌گوید: رواج چنین فرضیه‌های غیرعلمی و تبلیغات منفی علیه واکسن کووید ۱۹ به اندازه گسترش خود همه‌گیری خطرناک است؛ اما نکته اینجاست این روزها همزمان با شدت گرفتن روند واکسیناسیون در کشورمان گروه‌های ضد واکسن نیز با سوء‌استفاده از چنین اخباری قد علم کرده‌اند و به این ترتیب هراس از واکسیناسیون را در جامعه گسترش داده‌اند؛ این در حالی است که در شرایط فعلی تنها راه کنترل این همه‌گیری در جهان و بازگشت به زندگی عادی، توقف بیماری و پیشگیری از مرگ و میر ناشی از آن، تزریق واکسن است.

تولید واکسن؛ چرا این‌قدر زود!؟

می‌گویند باید از تولید هر واکسن پنج سال بگذرد تا به مرحله عمومی برسد، چه شد که در این مدت کوتاه، عالم و آدم دست به کار شدند و از واکسن خود رونمایی کردند؟

خانم محرز در پاسخ به این پرسش که چندان هم غیرمنطقی نیست، می‌گوید: این دوره در خصوص بیماری‌های همه‌گیر به هیچ عنوان مطرح نیست.

وی توضیح می‌دهد: برای ساخت هر واکسن باید چهار مرحله کارآزمایی طی شود؛ مرحله حیوانی که اگر در مورد حیوان ایمن بود وارد مرحله انسانی می‌شود؛ این مرحله نیز شامل سه مرحله است که اگر فاز نخست یعنی مصونیت انسان و نداشتن عارضه تأیید شد وارد مرحله دوم یعنی ارزیابی ایمنی، ایجاد پاسخ ایمنی مناسب و تعیین مقدار دز مناسب می‌شود و پس از آن مرحله سوم آغاز می‌شود که در واقع ارزیابی ایمنی و پاسخ ایمنی مناسب را روی تعداد بیشتری از داوطلبان بررسی می‌کند. البته همیشه این مطالعات با دارونما (واکسن‌نما) همراه است؛ یعنی به تعدادی واکسن و به تعدادی دارونما تزریق می‌شود. سپس این دو گروه با هم مقایسه می‌شوند تا تأثیر واکسن بر آن‌ها بررسی شود، اما در بیماری‌های همه‌گیر به دلیل اهمیت دسترسی به واکسن برای پیشگیری از مرگ و میر، بسیاری از کشورها پس از طی کردن موفقیت‌آمیز مرحله یک، دو و اوایل مرحله سه مجوز مصرف اضطراری واکسن را در سطح عمومی دریافت کرده‌اند تا بتوانند از مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ پیشگیری کنند. بنابراین همکاران علمی نباید مراحل تولید این واکسن را با تولید واکسن بیماری‌های غیرهمه‌گیر ارتباط دهند چرا که اگر بخواهیم برای تولید و ساخت این واکسن پنج سال زمان صرف کنیم قطعاً تعداد زیادی از افراد بر اثر ابتلا به این بیماری فوت می‌کنند.

به گفته وی در این شرایط مردم باید به نظام سلامت اعتماد کنند و از پذیرش بی‌منطق صحبت‌های افرادی که در فضای مجازی شایعه پخش می‌کنند خودداری نمایند. اگر بخواهیم با توجه به شایعه‌ها در خصوص واکسن از تزریق آن خودداری کنیم، جان خود و سلامت جامعه را به خطر انداخته‌ایم.

۲ سال دیگر می‌میریم؟

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران که سابقه بیش از ۴۰ سال تدریس در دانشگاه دارد به شایعه مرگ دریافت‌کنندگان واکسن کرونا پس از دو سال نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: پروفسور لوک مونتنیه برنده جایزه نوبل، فردی است که نخستین ‌بار عامل بیماری ایدز را کشف کرد و انتشاردهندگان چنین اخبار غیرواقعی‌ای تصورشان این است اگر از قول وی حرفی بزنند مورد قبول عموم قرار می‌گیرد درحالی که ترجمه سخنان مونتنیه نشان می‌دهد وی اصلاً چنین حرفی را نگفته و این شایعه از سوی گروه‌های مخالف واکسن مطرح می‌شود.

در دنیا یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و تاکنون چنین چیزی گزارش نشده است. در کانادا افراد بالای ۱۲ سال را هم واکسینه می‌کنند. آیا این‌ها همگی باید بمیرند؟ چنین ادعاهایی از سوی گروه‌های مخالف واکسن که همه جای دنیا حضور دارند، مطرح می‌شود. درحالی که فواید واکسن از معایب آن همیشه بیشتر است و با توجه به اینکه میلیون‌ها دز واکسن در جهان تزریق می‌شود ممکن است چند نفر دچار عارضه شوند، اما این مسئله در برابر اثر پیشگیرانه آن قابل اغماض است. این عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران با یادآوری اینکه در جهان هیچ دارو و یا واکسنی بدون عارضه نیست اما تأثیر مثبت آن به مراتب بیشتر از عوارض آن است، اضافه می‌کند: در فضای مجازی بیش از آنکه مطالب علمی منتشر شود، شایعه‌ها و مطالب غیرعلمی در حال نشر است و اگر کاربران از سواد رسانه‌ای کافی برخوردار نباشند، ممکن است این شایعه‌ها را باور کنند و سلامتشان را به خطر اندازند. بنابراین ضرورت دارد مردم بدون هیچ نگرانی هر واکسنی که وجود دارد را تزریق کنند.

 افرادی که نباید واکسن تزریق کنند

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در حال حاضر تزریق واکسن کرونا برای زنان باردار، مادران شیرده و کودکان زیر ۱۸ سال توصیه نمی‌شود، می‌افزاید: در برخی کشورها مثل آمریکا واکسیناسیون کودکان ۱۲ تا ۱۶ سال نیز در حال انجام است، اما در ایران هنوز طرح تحقیقاتی واکسیناسیون این گروه‌ها به پایان نرسیده و به محض پایان طرح، در صورت اثربخش بودن واکسن، واکسیناسیون این گروه‌ها نیز آغاز می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.