دبیر یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی از آغاز این رویداد همزمان با شروع هفته کرامت از ۲۲ خرداد تا اول آبان و اختتامیه آن همزمان با هفته کتاب خبر داد.

جشنواره کتابخوانی رضوی؛ از هفته کرامت تا هفته کتاب

قدس آنلاین: به گزارش ایرنا، مهدی رمضانی روز سه‌شنبه در نشست خبری یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، اظهار داشت: این رویداد بزرگترین جشنواره کتابخونی کشور است که با هدف ترویج کتابخوانی، تشویق آحاد مردم در رده‌های مختلف سنی به کتاب و کتابخوانی و تشویق ناشران مرتبط با معارف بویژه امام هشتم شکل گرفته است.

وی با اشاره به برگزاری ۱۰ دوره این جشنواره تاکنون، افزود: نهاد کتابخانه‌ها توفیق برگزاری پنج دوره دوم این جشنواره از دوره ششم تاکنون را داشته و با ۳۶ درصدی شرکت کنندگان در دوره دهم نسبت به دوره ششم بوده است.

به گفته در دوره گذشته جشنواره کتابخوانی رضوی یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر علیرغم شرایط کرونا از طریق فضای مجازی در این رویداد شرکت داشتند که این رقم در دوره ششم ۲۳۰ هزار نفر بوده است.

معاون توسعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: در دو دوره اخیر جشنواره بخش امام جواد به عنوان بخش جنبی جشنواره اضافه شده و در دوره یازدهم با توجه به مواجه شدن با دو نیمه شعبان در سال ۱۴۰۰ نیمه شعبان دوم به امام زمان اختصاص خواهد داشت.

رمضانی قالب‌های ثابت جشنواره را شامل مسابقه چهار گزینه‌ای از متن کتاب، نقاشی، پویش کتابخوان و داستانک عنوان و تصریح کرد: امسال قالب سرایش شعر ویژه نوجوانان و بزرگسالان، قصه گویی، پویش امام زمان من، تولید آثار ادبی مرتبط با جشنواره، حمایت از چاپ و انتشار آثار برتر برای حمایت از ناشران و بخش مروجان فرهنگ رضوی را هم خواهیم داشت.

دبیر جشنواره کتابخوانی رضوی ادامه داد: ویژگی دیگر این دوره جشنواره تلاش در جهت کاهش تعدد منابع در رده‌های مختلف و تمرکز بر انتخاب منابع جذاب است.

رمضانی گفت: منابع این جشنواره علاوه بر همه کتابخانه‌های عمومی در پایگاه جشنواره موجودند و فایل صوتی کتاب‌ها نیز در سایت جشنواره بارگزاری شده و کتاب بریل هم به زودی چاپ می‌شود.

به گفته وی ۱۵۲ جایزه ملی در پایان این رویداد به برگزیدگان اهدا خواهد شد.

دبیر یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی با تاکید بر نقشی که شبکه دانش آموزی شاد می‌تواند در توسعه کتابخوانان رضوی داشته باشد، افزود: برای بهره گیری از بستر شبکه شاد در جشنواره دست یاری به سوی آموزش و پرورش دراز کرده‌ایم که هنوز متاسفانه دست ما را نگرفته اند.
 

افزوده شدن بیش از ۴۰۰ کتابخانه عمومی 

معاون توسعه کتابخانه‌های عمومی کشور همچنین به عملکرد ۸ ساله این نهاد از سال ۹۲ پرداخت و گفت: در سال ۹۲ تعداد کتابخانه های عمومی کشور ۳۱۴۷ کتابخانه بود که در حال حاضر به ۳۵۸۲ کتابخانه افزایش یافته است.

رمضانی با اشاره به وجود ۷۶۹ کتابخانه روستایی فعال در کشور گفت: در سال ۹۲، ۲۵۶ شهر فاقد کتابخانه بودند که در حال حاضر به ۱۴۰ شهر کاهش یافته است و نیز در حال حاضر ۲۷۳ روستای فاقد کتابخانه داریم.

به گفته وی در سال ۱۳۹۲،  ۹ کتابخانه سیار و هم اکنون ۳۴ کتابخانه سیار در کشور وجود دارد.

رمضانی پیگیری تکمیل پروژه کتابخانه‌های مرکزی در کشور را به منظور افزایش سرانه فرهنگی از دیگر فعالیت‌های انجام شده برشمرد و گفت: در سال ۱۳۹۳، ۶ استان کتابخانه مرکزی داشتند که الان به ۱۰ مرکز رسیده است.

وی به وجود ۶۰ کتابخانه بخش ویژه نابینایان اشاره کرد و گفت: از مهمترین اقدامات کتابخانه‌های عمومی ارسال کتاب به درب منازل در شرایط کرونا بوده است.

بیش از ۱۸۰ کتابخانه ما در سراسر کشور پایگاه اخذ رای هستند

رمضانی همچنین به تلاش نهاد کتابخانه ها برای برگزاری انتخاباتی باشکوه اشاره کرد و گفت: در این راستا بیش از ۱۸۰ کتابخانه ما در سراسر کشور پایگاه اخذ رای و کتابداران عوامل اجرایی خواهند بود.

وی افزود: از ظرفیت و بستر فضای مجازی نهاد نیز در این مسیر استفاده می کنیم.

رمضانی با بیان اینکه رهبر انقلاب همواره از پیشروان حوزه کتابخوانی‌اند ابراز امیدواری کرد: در روزهای آتی شاهد پرداختن بیشتر نامزدها در حوزه فرهنگی و کتاب و کتابخوانی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.