از دیرباز وقف و نذر، جایگاهی ویژه در آستان حضرت داشته و این فرهنگ غنی، هنوز هم پایه و اساس همه فعالیت ها در این مجموعه است. حالا که دهه کرامت و سالروز ولادت امام رضا(ع) را پشت سر گذاشتیم، خوب است بدانیم جشن هایی که در ایام به همت آستان قدس رضوی و برای میزبانی از زائران برپا شده با چه وقف ها و نذرهایی بوده است.

نگاهی به وقف های تاریخی در حرم رضوی برای جشن ولادت حضرت رضا(ع)

به گزارش قدس آنلاین، عشق و ارادت به امام مهربانی ها در دل هر کسی که او را می شناسد، نهفته است، به همین دلیل است در هر زمانی که بتوانند، در وقف و نذر به این بارگاه شریک می شوند. این را اسناد مربوط به وقف های انجام شده می گوید که برخی از واقفان و خیر اندیشان درآمد بخشی از اموال یا ملک های خود را برای برگزاری جشن های روز یازده ذی القعده؛ ولادت حضرت رضا(ع) اختصاص داده اند تا از این طریق خدمات گسترده تری به زائران و مجاوران شمس الشموس آقا علی بن موسی الرضا(ع) ارائه شود.

 

از وقف خانه تا مزرعه و قنات

«میرزا محمودخان نوری» یکی از واقفانی است که در رمضان‌ سال ۱۳۱۶ یک کشتارگاه را به انضمام یک سردخانه واقع در منطقه طرق در حاشیه مشهد، وقف آستان قدس رضوی کرد. بر اساس این وقف نامه، بخشی از درآمد حاصل از آن باید برای تهیه شربت و شیرینی میلاد حضرت رضا(ع) به کار گرفته ‌شود. بانو «کوچک‌آغا صنعی» ملقب به «افخم‌السلطنه» فرزند محمدرضا موتمن السلطنه؛ واقف دیگری است که در آذر ۱۳۳۴ چند مزرعه و قنات در روستاهای مقصودآباد، جعفرآباد و سیف‌آباد قوچان برای جشن میلاد حضرت رضا(ع) وقف کرده است. آن طور که گفته شده، با درآمد این موقوفه هرساله مراسم جشن و سرور ویژه دوستداران امام هشتم(ع) برپا می شود.

علاوه بر این، «بانو صغری رهنما» در سال ۱۳۶۶ خانه اش را در شهر کرمان برای آستان قدس رضوی وقف کرد تا درآمد و منافع این رقبات برای جشن و چراغانی و همینطور اطعام میهمانان و مستضعفان به کار گرفته شود.

 

اشاعه فرهنگ شیعی

وقف های صورت گرفته ویژه میلاد حضرت رضا(ع) به اینجا ختم نمی شود، «باقری طرزجانی» و «صغری دهقان منشادی» در یزد نیز هر کدام با وقف خانه، مغازه و مزارع خود، تلاش کردند تا سهمی در گسترش و اشاعه فرهنگ شیعی داشته باشند. عواید این موقوفه ها بر اساس وقف‌نامه، به ترویج آداب و رسوم این شهرستان برای برگزاری جشن میلاد امام هشتم اختصاص دارد. «حسین شیربیگی پور» در رفسنجان نیز سال ۱۳۶۷ موقوفاتش را برای امام رضا(ع) وقف کرد تا درآمد و منافع موقوفات او برای جشن میلاد امام رضا(ع) و اطعام شیعیان به کار گرفته شود.

«محمد محمدی پور دقوق آباد» پسته‌کار رفسنجانی و واقف دیگر آستان قدس رضوی که در سال ۱۳۷۱ بخشی از چاه عمیق عباس آباد نوق و باغ پسته اش در جهان آباد را برای امام رضا(ع) وقف کرد. بر اساس وقفنامه موجود، درآمد موقوفه او برای مراسم شب میلاد امام رضا(ع) و اطعام شیعیان آن حضرت در دفتر رفسنجان مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی دیگر از واقفانی که در سال ۱۳۸۳، دوازده هزار متر مربع زمین پسته خود را به همراه دیگر موقوفاتش در مهدی آباد بهادران کرمان، وقف کرده، حاج محمد خاموشی است که وقف اون نیز به جشن میلاد حضرت رضا(ع) اختصاص دارد.

 

فرصت مشارکت بیشتر

این وقف ها همه نشان از ارادت و دلدادگی عاشقان حضرت دارد؛ عاشقانی در گوشه و کنار ایران عزیز که هرچند ممکن است خودشان توفیق سفر به مشهد و حضور در جشن های دهه کرامت را نداشته باشند، اما بخشی از دارایی خود را برای برپایی این جشن ها وقف کرده اند. همان کاری که شاید مشوقی برای دیگران نیز باشد و سنت حسنه وقف را بیش از این گسترش دهد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.