۱۰ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
کد خبر: 759235

روزانه ۱۰۰ تن نخاله ساختمانی در تربت‌جام تولید می‌شود که این نخاله‌ها در حاشیه شهر و یا زمین‌های داخل شهر رها می‌شوند و کارگروه پسماند تربت‌جام هم توان پیگیری و رصد این تخلفات را ندارد.

آوار روزانه ۱۰۰تن نخاله در خاک تربت‌جام

به گزارش خبرنگار ما، افزایش ساخت وسازها در تربت‌جام و حاشیه پیرامونی این شهر با معضل سرریز نخاله‌های ساختمانی دست و پنجه نرم می‌کند. نخاله‌های ساختمانی موجب شده اراضی ورودی و زمین‌های داخل شهر از این نخاله‌ها در امان نباشند و در سایه بی‌توجهی کارگروه پسماند، این نخاله‌ها بر سر تربت‌جام آوار شود.

برخی رودخانه‌ها  از شر  نخاله‌های ساختمانی در امان نبوده و بیشترین تخلیه‌ها در شب انجام می‌شود و از آنجایی که  در حریم رودخانه‌ها و اطراف روستاها  نظارت و کنترل کمتری وجود دارد، مکان مناسب‌تری برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی شده است.

جایی برای نخاله‌ها نیست

جلیل طاهری، مسئول خدمات شهری تربت‌جام در رابطه با وضعیت نخاله‌های ساختمانی گفت: جمع‌آوری و دفن نخاله‌های ساختمانی براساس قوانین بر عهده کارگروه  پسماند است و براساس ماده ۲۰قانون هر گونه حمل نخاله در مکان‌های غیرمجاز باید توسط دستگاه‌های ذی‌ربط توقیف شود.

طاهری افزود: روزانه بیش از ۱۰۰تن نخاله ساختمانی در تربت‌جام تولید می‌شود و در حال حاضر کارگروه پسماند مکانی برای دفن نخاله‌های ساختمانی مشخص نکرده  و مکان دفن نخاله‌های ساختمانی در کیلومتر ۱۰جاده تربت‌جام- باخرز معارض پیدا کرده و لازم است کارگروه پسماند که متشکل از (فرمانداری، محیط زیست، منابع طبیعی، آب منطقه‌ای و شهرداری و . . . ) بوده، نسبت به مشخص کردن مکان جدید اقدام کنند.

مسئول خدمات شهری شهرداری تربت‌جام گفت: حدود یک‌هزار و ۵۰۰هکتار محیط شهری تربت‌جام است و شهرداری به تنهایی به عنوان متولی شهر نمی‌تواند نسبت به این موضوع اقدام کند و برای این معضل زیست‌محیطی باید همه دستگاه‌های اجرایی بسیج شوند.

طاهری اظهار کرد: شهروندان سال گذشته نسبت به حمل نخاله‌های ساختمانی تا مکان‌های مشخص شده همکاری لازم را نداشتند و همین سهل‌انگاری سبب شده به طور مثال در یک مرحله بیش از ۶۰ میلیون تومان نسبت به پاک‌سازی نخاله‌های ساختمانی در مسیل رودخانه‌ها و مکان‌های  شهری هزینه شود.

تهدیدات زیست‌محیطی نخاله

رئیس اداره محیط زیست تربت‌جام هم به خبرنگار ما گفت: متأسفانه در مدیریت نخاله‌های ساختمانی شاهد بیشترین تخلفات هستیم و دلیل آن هم این است که زیرساخت‌های لازم برای بازیافت و دفن آن فراهم نشده است.

جواد دامن‌پاک با اشاره به اینکه دفن نخاله‌های ساختمانی جزو وظایف ذاتی شهرداری‌هاست، افزود: محیط زیست اخطارهای متعددی برای تعیین  دفن نخاله‌های ساختمانی داده است و در حال حاضر شهروندان برای حمل نخاله‌های ساختمانی بلاتکلیف هستند و مکانی برای دفن وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در کارگروه مدیریت پسماند گزینه‌های متنوعی مطرح شده و تاکنون در شناسایی و ارائه مکان مناسب اقدام خاصی انجام نشده است و معرفی محل را به دستگاه‌های دیگر ارجاع می‌دهند.

یوسف اختری مدیر آب منطقه‌ای شهرستان تربت‌جام هم با اشاره به تخلیه نخاله‌های ساختمانی در حاشیه رودخانه‌ها گفت: تخلیه نخاله‌ها قطعاً سبب انسداد پل‌ها و رودخانه‌ها خواهد شد و  بر همین اساس شهرداری تربت‌جام با همکاری کارگروه پسماند باید هرچه سریع‌تر نسبت به شناسایی مکان جدید اقدام نمایند تا  از پراکندگی تخلیه در حاشیه شهر جلوگیری شود و قطعاً این پراکندگی می‌تواند چهره شهر  را زشت و سلامتی اهالی را تهدید کند. براساس قانون ، وسیله نقلیه تخلیه نخاله‌های ساختمانی در مکان‌های غیرمجاز ۷۰ روز  توقیف می‌شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.