در شرایطی که شهرهای مختلف کشور در حال ورود به پیک پنجم کرونا هستند مشهد همچنان در حال پذیرش مسافران از شهرهای قرمز و بحرانی است.

موج پنجم کرونا و بی‌تصمیمی مسئولان

نگاهی به سایت‌های ورود مسافران از شهرهایی همچون تهران به عنوان یکی از شهرهای قرمز کشور و زاهدان به عنوان یکی از شهرهای در وضعیت بحرانی نشان می‌دهد مشهد با این دست و دلبازی برای پذیرش مسافران به زودی به حالت قرمز درآمده و در نهایت هم دچار وضعیت بحرانی می‌شود.

خبر ناگوار اینکه در روز گذشته ۲۵پرواز از تهران به مشهد صورت گرفته و امروز نیز ۳۰ پرواز حامل مسافران تهرانی به مشهد است و جالب‌تر اینکه روز جاری هم دو پرواز از شهرِ در وضعیتِ بحرانیِ زاهدان به مشهد خواهد آمد و تأسفبارتر اینکه ۴۲ اتوبوس هم از زاهدان به مشهد حرکت می‌کنند. پس با این وضعیت احتمال تعطیلی مشهد در روزهای آینده حتمی است.

دستوری برای کنسلی پروازها صادر نشده

تحت این شرایط اضطراری مدیر روابط عمومی فرودگاه مشهد اظهار می‌دارد: هیچ بخش‌نامه‌ای از ستاد مقابله با کرونا مبنی بر کنسلی پروازهای ورودی از شهرهای قرمز یا بحرانی به ما ابلاغ نشده است.

حسن جعفری بیان می‌کند: بدون بخش‌نامه نمی‌توانیم جلو پروازهای ورودی را بگیریم بنابراین باید منتظر تصمیمات از تهران باشیم و قاعدتاً اگر بخش‌نامه‌ای ابلاغ نشود پروازها همچنان ادامه خواهد داشت.

مدیر روابط عمومی سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد هم در همین خصوص خاطرنشان می‌کند: وظیفه ما، کنترل سالن‌های ورودی است.

حسین کاظمی می‌گوید: در حیطه وظیفه خودمان برای مسافران ورودی از تب‌سنج استفاده کرده و مکان‌های ورودی آن‌ها را ضدعفونی می‌کنیم، ضمن اینکه برای جلوگیری از تردد مسافران برای دریافت بلیت نیز سیستم خرید، اینترنتی شده است. معاون اداره حمل و نقل جاده‌ای هم در مورد ورود اتوبوس‌ها از شهرهای پرخطر اظهار می‌دارد: اتوبوس‌ها با ۵۰ درصد ظرفیت و با رعایت دستورالعمل‌ها وارد شهر می‌شوند.

وحدتی فرد بیان می‌کند: پیش از دریافت بلیت توسط مسافران تست پی‌سی‌آر آن‌ها به صورت برخط با ورود کد ملی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

او تأکید می‌کند: مسئولیت محیط پایانه با ماست که داخل ساختمان و ورودی مسافران مدام مورد ضدعفونی قرار می‌گیرد و اجرای دستورالعمل‌ها از قبیل فاصله‌گذاری مد نظر قرار دارد.

تمرکزگرایی آسیب‌زا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در مورد مسافران ورودی از شهرهای پرخطر آب پاکی را روی دست ما ریخته و بیان می‌کند: ما در مورد ورود مسافران به مشهد تصمیم‌گیرنده نیستیم.

دکتر مهدی قلیان اظهار می‌دارد: تصمیمات از تهران اتخاذ می‌شود اما ما همیشه توصیه کرده‌ایم مردم از مسافرت به شهرهای جنوبی و جنوب شرقی که امکان ابتلا بیشتر است خودداری کنند.

او می‌گوید: سامانه‌های صدور بلیت به اپلیکیشنی به نام «ماسک» متعلق به وزارت بهداشت متصل است که پس از درخواست بلیت توسط مسافر با ورود کد ملی وی مشخص می‌شود او طی ۱۴ روز گذشته تست پی‌سی‌آر داده یا خیر که در صورت مثبت بودن هیچ بلیتی به نام او صادر نشده و اجازه تردد به او داده نمی‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: محدودیت‌های هوشمند مطابق رنگ‌بندی هر شهر اعمال می‌شود که تصمیم‌گیری درباره جلوگیری از ورود و خروج آن نیز توسط وزارت بهداشت اتخاذ می‌شود.

سخن پایانی

با این وصف به نظر می‌رسد مدیران عالی استان و ستاد ملی کرونا پیش از آنکه شرایط بحرانی بر شهر مشهد و استان حاکم شود باید اقدام‌های پیشگیرانه خود را به طور جدی در دستور کار قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.