روز یکشنبه خبری به نقل از فرماندار گلبهار منتشر شد و از بازپس‌گیری زمین پایانه معراج توسط یک ارگان دولتی خبر داد و عنوان کرد با این بازپس‌گیری دیگر پایانه معراج پایانه نیست.

 «پایانه معراج»  در خط پایان!

هر چند موضوع مورد بحث و انتقاد فرماندار،انتقال ایستگاه اتوبوس گلبهار و سرگردانی شهروندان این شهر بود اما تعطیلی پایانه معراج هم موضوع بی‌اهمیتی نیست که از کنار آن بتوان گذشت.

ماجرا چیست؟

اوایل دهه ۹۰ بود که پایانه مسافربری معراج با ۶/۸ هکتار مساحت و ۱۲ هزار مترمربع زیربنا به عنوان دومین پایانه مسافربری مدرن کشور برای ارائه خدمات اتوبوسی به مسافران شهرهای شمالی استان و شهرهای استان خراسان شمالی و استان‌های همجوار راه‌اندازی شد تا به گفته مسئولان وقت موجب کاهش حجم ترافیک کمربندی شهر، کاهش تردد مسافر و کاستن آلودگی هوا، کاهش سوخت و صرفه‌جویی و از طرفی سبب کاهش ۳۰ درصدی بار ترافیکی پایانه مسافربری امام رضا(ع) شود.

اما ساخت پایانه معراج با هزینه‌های فراوان و با توجه به جانمایی بد آن که در مسیر جاده مشهد- قوچان قرار داشت، با استقبال شهروندان مواجه نشد و از طرفی همیشه موجب نارضایتی رانندگان ناوگان حمل و نقل بین شهری بود؛ چراکه باید از ترافیک عذاب‌آور درون‌شهری سرویس‌های خودشان را انجام می‌دادند و دوباره به بزرگراه برمی‌گشتند، این مسائل موجب شده بود که استقبال مردم از این پایانه بسیار کم شود. حالا پس از سال‌ها و استقبال نکردن شهروندان از پایانه معراج، این پایانه تعطیل و قرار بر این شده تمام خدماتی که در پایانه معراج انجام می‌شد در ایستگاه سوار معراج و همچنین ایستگاه سوار میثاق انجام شود و مردم از آن استفاده کنند.

بازپس‌گیری پایانه یا تهاتر

مدیر عامل پایانه‌های شهرداری مشهد در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه بحث بازپس‌گیری به هیچ عنوان مطرح نبوده، اظهار کرد: این موضوع توافقی بوده که بین شهرداری و نیروی انتظامی انجام شده که املاکی که مورد نیاز شهرداری بوده و در اختیار نیروی انتظامی بوده به صورت کارشناسی با شهرداری تهاتر شده است.

جلال قربانی افزود: در این تهاتر املاکی که مورد نیاز طرح‌های شهرداری بوده و در مالکیت نیروی انتظامی بوده به صورت کارشناسی با محاسبه هزینه‌های عرصه و اعیان تهاتر شده است.

با توجه به این مسائل و تغییر کاربری پایانه مسافربری معراج و در راستای دسترسی مناسب‌تر مسافران شهرهای شمالی استان و همچنین استان‌های شمالی کشور خدمات جاری پایانه معراج به ایستگاه سوار میثاق منتقل شد.

وی با بیان اینکه برای رفاه حال مسافران ساخت پایانه‌ای مناسب در این منطقه در دستور کار قرار دارد که برای تحقق آن اکنون مراحل نهایی تملک زمین در حال انجام است و به زودی کار ساخت پایانه مسافربری میثاق در موقعیت بسیار مناسب عملیاتی خواهد شد، ادامه داد: ساخت پایانه میثاق موجب افزایش سطح خدمات و بالا رفتن میزان رضایت‌مندی مسافران شهرهای شمالی استان و کشور می‌شود.

یک ای کاش

با تمام این اوصاف تنها می‌توان گفت ای کاش همان روزها که کارشناسان و فعالان حمل و نقلی مرتبط با موضوع از جانمایی پایانه معراج انتقاد داشتند مدیران وقت اندکی تأمل بیشتر داشتند و از هزینه دارایی شهر در این مکان پرهیز می‌کردند و پایانه‌ای هر چند کوچک‌تر را در مسیر شریان اصلی این محور ایجاد می‌کردند تا امروز مجبور نشوند با هزینه چند ده برابری نسبت به آن زمان، همان کار را انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.