عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه شروط بازگشت آمریکا به برجام پیرو گفت‌وگو بین ایران و ۱+۴ طراحی می‌شود، گفت: البته روند فعلی مذاکرات هنوز با خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران فاصله دارد و ما فکر می‌کنیم تا موقعی که تغییر اساسی در سیاست‌های آمریکا صورت نگیرد، مذاکرات نمی‌تواند به این زودی‌ها به نتیجه برسد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: روند فعلی مذاکرات وین هنوز با خواسته‌های ایران فاصله دارد

قدس آنلاین: نماینده مردم تهران با اشاره به مذاکرات وین گفت: مذاکرات ۶ دوره‌ای در وین و با دستورالعمل‌های کلان نظام جمهوری اسلامی و با یک سیاست حرف قطعی مقام معظم رهبری انجام شد.

ابوالفضل عمویی با بیان اینکه سیاست‌های تبینی مذاکرات شامل لغو کلیه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها به صورت موثر و اقدام ایران پس از اقدام طرف مقابل بود، ادامه داد: محور دوم مذاکرات اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و به ویژه ماده ۷ این قانون است؛ لذا هیئت مذاکره‌کنندگان ایرانی با این سیاست‌ها در مذاکرات شرکت کردند و در این زمینه ۶ دور گفت‌وگو صورت پذیرفت.

وی تاکید کرد: مذاکره‌کنندگان تاکنون به یک متن اولیه دست پیدا کرده‌اند. البته این متن اولیه هنوز تکمیل نشده، اما بعد از انتخابات اخیر این متن در داخل کشور مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به تشکیل هئیت تطبیق توافق برجام بیان داشت: این هئیت متشکل از نمایندگان مجلس، دولت و شورای عالی امنیت ملی بوده و موضوعات نیز به اطلاع نهادهای زیربط رسیده است.

عمویی اظهارداشت: بنابراین با در نظر گرفتن این چارچوب، هنوز روند فعلی مذاکرات پایان پیدا نکرده است. لذا با توجه به اینکه در حال حاضر در دوره انتقالی دولت هستیم و برای اینکه دولت جدید سیاست‌هایش را شکل دهد، فعلاً مذاکرات برای هماهنگی‌های داخلی به یک فاصله چند هفته‌ای موکول شده است. از این جهت جمهوری اسلامی برای رسیدن به اهداف مذکور، مذاکرات را ادامه خواهد داد.

وی با بیان اینکه این احتمال وجود دارد که سیاست‌های جدید در دولت سیزدهم شکل بگیرد، گفت: با این حال چارچوب سیاست‌ها همان سیاست‌هایی است که فعلا مطرح شده و قرار نیست تغییری  در آن‌ها صورت بگیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه این آمریکایی‌ها هستند که باید تغییری در مواضع خود داشته باشند، بیان داشت: تاکنون هدف اصلی این مذاکرات این بوده است که ایران و ۱+۴ عضو گروه مذاکره‌کنندگان برجام هستند و طرف آمریکایی در سال ۲۰۱۸  از برجام خارج شده  و در سال ۲۰۲۱ اعلام کرده که مایل است تا به برجام بازگردد، لذا به دلیل اینکه آمریکا به تعهداتش عمل نکرده، در حال حاضر شروطی برای پذیرش آمریکا جهت برگشت به برجام تعیین می‌شود، بنابراین موضوع مذاکرات همین مبحث شروط ایران برای آمریکایی‌ها است.

وی بیان داشت: این شروط از طریق گفت‌وگو بین ایران و ۱+۴ طراحی می‌شود. البته اینکه این شروط مورد پذیرش آمریکا قرار می‌گیرد و یا نمی‌گیرد مسئله دیگری است. چیزی که تاکنون مطرح هست این است که روند فعلی مذاکرات هنوز با خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران فاصله دارد و ما فکر می‌کنیم تا موقعی که تغییر اساسی در سیاست‌های آمریکا صورت نگیرد و آمریکا دست به اقدام عملی نزنند، مذاکرات نمی‌تواند به این زودی‌ها به نتیجه برسد.

منبع: خبرگزاری میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.