حمایتی؛ عنوان مدارسی بود که از سال ۹۳ با شعار و رویکرد ارتقای توسعه عدالت آموزشی و بالا بردن سطح کیفیت آموزشی در مناطق کم‌برخوردار و محروم شروع به کار کردند.

خصوصی‌سازی یواشکی مدارس!

پوشش حداکثری دانش‌آموزان به خصوص در مناطق دارای مشکل نیروی انسانی و در قالب خرید خدمات آموزشی از مدارس غیردولتی، مهم‌ترین هدف ایجاد این مدارس در کشور بود.

شیوه خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش

آموزش و پرورش در واقع به صورت پیمانکاری و در راستای اجرای قانون خصوصی‌سازی در آموزش‌ و پرورش به بهانه کمبود بودجه و معلم، مدارس دولتی را در اختیار یکی از نیروهای رسمی یا بازنشسته خود قرار می‌دهد و به ازای تعداد دانش‌آموزان، مبلغی را به او پرداخت می‌کند و وی ملزم به اداره مدرسه با حداقل بودجه و البته امکانات است.

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های این مدارس با مدارس دولتی، استفاده از نیروهای آزاد به ‌جای معلم‌های رسمی آموزش ‌و پرورش است که این نیروهای آزاد به ظاهر از سوی آموزش ‌و پرورش یا دیگر مدارس غیرانتفاعی به مؤسسان مدارس حمایتی معرفی و به‌ کارگیری می‌شوند، اما در عمل گویا وجه توصیه و سفارش آشنایان در به کارگیری این معلمان پررنگ‌تر است!

برای استخدام در این مدارس هیچ آزمونی برگزار نمی‌شود و تنها معرفی از سوی فردی مرتبط با مدیر آن مدرسه کفایت می‌کند؛ به گونه‌ای که بررسی‌ها و مستندات نشان می‌دهد درصد بالایی از معلمان و کادر اجرایی به ‌کارگیری شده در این مدارس دوستان، آشنایان و افراد غیرمتخصصی هستند که تنها به واسطه داشتن رابطه و البته تنها با گذراندن یک دوره کوتاه به عنوان معلم انتخاب شده و عهده‌دار تعلیم و البته تربیت دانش‌آموزان می‌شوند به طوری که تازه‌کار بودن معلم‌ها در این مدارس از کیفیت آموزش می‌کاهد.

این معلمان جوان، با انگیزه و امید به استخدام رسمی در آموزش و پرورش در این مدارس حضور پیدا کرده‌اند هر چند یکی از مفاد قرارداد این معلمان، عدم استخدام رسمی است، اما با وجود این آن‌ها امید به استخدام دارند، به همین دلیل با حقوق پایین و نبود امنیت شغلی به امید آینده می‌سازند؛ موضوعی که قطعاً بر کیفیت آموزشی دانش‌آموزان تأثیر مستقیم دارد و مشکلات فراوانی البته برای خانواده‌هایی که مجبور هستند فرزندان خود را در این گونه مدارس نام‌نویسی کنند، ایجاد می‌کند.

با این حال این مدارس در مناطق حاشیه‌ای مشهد به علت ناآگاهی مردم این مناطق، هر ساله در حال افزایش است. از آنجایی‌ که یکی از اهداف اجرای طرح خرید خدمات آموزشی، توسعه عدالت آموزشی در مناطق محروم مطرح شده است، با توجه به افزایش جمعیت دانش‌آموزی و مهاجرپذیری بالا در این مناطق، جمعیت دانش‌آموزی مدارس حاشیه شهر مشهد افزایش ‌یافته است.

آیا معلم خوبی هستید؟

یکی از معلمان مدارس حمایتی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص چگونگی جذب خود در این مدارس گفت: یکی از بستگان ما که مدیر یکی از مدارس دولتی است بنده را به مؤسس این مدرسه معرفی کرد و من هم پس از گذراندن یک دوره آموزشی ضمن خدمت جذب مدرسه شدم.وی در پاسخ به اینکه فکر می‌کنید با گذراندن یک دوره ضمن خدمت کوتاه‌مدت شما معلم خوبی خواهید شد، گفت: معلم‌ها با سوابق کاری متفاوتی در این مدارس حضور دارند که گاهی تازه‌کار بودن معلم‌ها از کیفیت آموزش می‌کاهد، اما در کل معلم‌ها به دلیل انگیزه‌ای که برای استخدام به صورت رسمی در آموزش و پرورش دارند تلاش بیشتری می‌کنند تا مؤسس از آن‌ها راضی باشد و سعی در بالا بردن سطح کیفیت آموزشی خود دارند.

وی افزود: وقتی به گفته مؤسسان این مدارس بودجه‌ آن‌ها در حد گذراندن امورات جاری مدارس و حقوق معلمان است و بودجه‌ای برای تجهیز و ارتقای مسائل کمک آموزشی باقی نمی‌ماند، نباید انتظار زیادی از معلمان داشت.

تأیید ضمنی معلمان سفارشی

اما مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی بر خلاف نظر مردم و معلمان همین مدارس معتقد است که سطح علمی معلمان این مدارس حتی از برخی مدارس دولتی هم بالاتر است.

مجیدی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ما در این خصوص که گفته می‌شود معلمان بی‌تجربه در این مدارس و با سطح علمی آموزشی پایین به کارگیری می‌شوند، عنوان کرد: معمولاً معلمانی که در مدارس خرید خدمات ما مشغول به کار هستند معلمانی با مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد و کارشناسی با رشته‌های تقریباً مرتبط هستند هر چند بنا بر نیاز در برخی از مناطق در رشته غیرمرتبط هم به کارگیری شده‌اند، اما دوره‌های آموزشی ضمن خدمت برای همه معلمانی که در این مدارس هستند برگزار شده و آن‌ها با آموزش‌های لازم وارد کلاس‌های درس می‌شوند.وی با تأیید ضمنی اینکه شنیده شده بیشتر معلمان در این مدارس از آشنایان و دوستان مدیر هستند که به امید استخدام رسمی در آموزش و پرورش جذب شده‌اند با اشاره به اینکه به هر حال مدیران ما در این طرح خودشان وظیفه تأمین نیرو را بر عهده دارند و سعی می‌کنند از نیروهایی استفاده کنند که از لحاظ خودشان دارای کارایی و ویژگی‌های معلمی باشند، اظهار کرد: اما این افراد گزینش شده و مورد سنجش قرار می‌گیرند و بعد وارد مدرسه می‌شوند به طوری که گزینش این افراد بر اساس روال عادی اداری و استخدامی آموزش و پرورش است و طبق درخواست مؤسس مدرسه وارد چرخه گزینش شده و روال اداری گزینشی در موردشان طی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.