حسن بیگی با ابزار امیدواری از اینکه آقای رئیسی وزیر ارشادی را منصوب کند که در حوزه فرهنگ و هنر تجربه داشته باشد، می‌گوید: وزیر باید به بخش خصوصی بها بدهد و در مقابل قدرت‌های خارج از دولت محکم و بااقتدار بایستد حتی اگر بخواهند از کار برکنارش کنند.

در حوزه فرهنگ به وزیر با اقتدار احتیاج داریم/ افزایش سرانه مطالعه مردم؛ مطالبه جدی اهالی فرهنگ

به گزارش گروه فرهنگ و هنر قدس آنلاین، ابراهیم حسن بیگی نویسنده و عضو هیئت مؤسس انجمن قلم ایران با بیان اینکه مدیریت حوزه فرهنگ چندان پیچیده نیست و تقریباً همه فعالیت‌ها در کشور تعریف شده و استاندارهایی دارد، می‌گوید: یکی از اشکالاتی که طی این چهل سال اخیر وجود داشت این بود که دولت بیش از اینکه هماهنگ‌کننده و حامی باشد خودش را متولی فعالیت‌های فرهنگی در کشور می‌داند و می‌خواهد روی هر چیزی انگشت بگذارد. لذا این نوع فزون‌خواهی که در دولت‌های قبلی و وزارت ارشاد وجود داشت فرصت نداد بخش خصوصی با اتکا به حمایت‌های دولتی در همه عرصه‌ها بتواند کارهایش را خوب پیش ببرد.

تقریباً در هیچ دوره‌ای وزیر مقتدر نداشته‌ایم

وی می افزاید: نکته دوم اینکه وزیر مقتدری که بتواند مطالبات اهالی فرهنگ و هنر را پیگیری و از آن دفاع کند در هیچ دوره‎ای نبوده یا بسیار کم بودند. از سویی دیگر دخالت‌هایی خارج از حوزه فرهنگ فراوان است. به همین دلیل می‌گویم اگر وزیر اقتدار داشته باشد یا اجازه دخالت نمی‌دهد و یا خودش را از کار برکنار می‌کند.

حسن بیگی تاکید می‌کند: قدرت‌های بیرون از مجموعه وزارت ارشاد شاید تعریف خاصی از فرهنگ و هنر داشته باشند که ممکن است تعریف آنها با قوانین رسمی کشور مطابقت نداشته باشد. به عنوان نمونه وقتی وزیر به اتکای قانون و اختیاراتش به برنامه‌ای مجوز می‌دهد در واقع قانون را اجرا و از بخش خصوصی حمایت می‌کند اما شخصی خارج از حوزه دولت جلوی این حرکت می‌ایستد و حتی قوه قضاییه و نیروی انتظامی برای حل آن پا پیش نمی‌گذارند و قاعدتاً این چندگانگی به فرهنگ آسیب می‌رساند.

سه مولفه قابل تأمل در انتخاب وزیر ارشاد

عضو هیئت مؤسس انجمن قلم ایران اظهار کرد: یا فیلم‌هایی که با نظارت سرسختانه‌ وزارت ارشاد ساخته شده اما نهادی مانند حوزه هنری که زیرمجموعه وزارت ارشاد هم نیست و به عنوان یک بخش مستقل فعالیت می‌کند به اتکای سالن‌های سینمایی‌اش اجازه اکران به آن فیلم‌ها را نمی‎دهد زیرا از آنها خوشش نمی‌آید. به نظرم اوضاع کمی نگران‌کننده است و وزیر هم از حق خودش دفاع نمی‌کند و کوتاه می‌آید.

حسن بیگی ادامه می‌دهد: من امیدوارم آقای رئیسی وزیر ارشادی را منصوب کند که اولاً در حوزه فرهنگ و هنر تجربه داشته باشد، همچنین به بخش خصوصی بها بدهد و در مقابل قدرت‌های خارج از دولت محکم و بااقتدار بایستد حتی اگر بخواهند از کار برکنارش کنند. آقای رییسی باید از چنین وزیری که می‌خواهد در چارچوب قانون کار کند، حمایت کند.

اصلی‌ترین مطالبه از وزیر ارشاد

وی در خصوص مطالبات خود از وزیر ارشاد آینده می‌گوید: خواسته‌ای که همواره داشته‌ام این بوده که وزارت ارشاد بایستی یک سیاست گذاری و ریل گذاری درست انجام دهد که سرانه مطالعه در کشور بالا برود. ما اصلاً از دولت‌ها نمی‌خواهیم برای ما پول خرج کنند که کتاب بنویسم یا کاغذ ارزان به ما بدهند. مشکل اصلی ما کتاب نخواندن مردم است و این وظیفه دولت است بستری را فراهم کند که مردم آگاه شوند. بسیاری از شهرهای ما کتابخانه و کتابفروشی ندارد و اینکه چگونه سرانه مطالعه بالا برود احتیاج به یک انقلاب فرهنگی دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.