اندیشکده‌ای آمریکایی اذعان کرد که پنتاگون پس از گذشت ۲۰ سال از حملات ۱۱ سپتامبر، هنوز نتوانسته بر پیمانکاران نظامی خصوصی خود نظارت داشته باشد.

اندیشکده آمریکایی: پنتاگون بر پیمانکاران نظامی خود کنترلی ندارد

قدس آنلاین: پایگاه اینترنتی اندیشکده «ریسپانسیبل استیت کرافت» نوشت: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) پس از گذشت ۲۰ سال از زمان حملات ۱۱ سپتامبر هنوز نتوانسته است بر پیمانکاران نظامی خصوصی خود نظارت و کنترل موثر داشته باشد.

این اندیشکده افزود: تعداد پیمانکاران نظامی در افغانستان، عراق و مکان‌های دیگر افزایش یافته است و باید تاکنون نوعی از راهبرد نظارتی برقرار میشد، اما گزارش «دفتر پاسخگویی دولت آمریکا» نشان می‌دهد این اتفاق روی نداده است.

در گزارش این اندیشکده آمده است: وزارت دفاع نتوانسته است قراردادهای پیمانکاران امنیتی خصوصی، پرسنل، عملیات بشردوستانه حفظ صلح یا عملیات مشابه دیگر را به طور جامع شناسایی کند.

این گزارش به شکل محترمانه‌ای اعلام می‌کند دولت هنوز درباره فعالیت پیمانکاران امنیتی خصوصی نظارت خوبی ندارد.

«پیتر سینگر»، محقق ارشد در «بنیاد آمریکای نوین» و تحلیلگر باسابقه صنعت قرارداد نظامی خصوصی نیز در صفحه خود در توییتر نوشت: «اکنون سال ۲۰۲۱ است و پنتاگون هنوز برای مدیریت پیمانکاران نظامی خصوصی مجهز نیست. این پیمانکاران بیش از دو دهه قبل به کار گرفته شدند و فعالیت آن‌ها موجب کشته شدن افراد و صرف میلیاردها دلار در عراق و افغانستان شد.

پایگاه اینترنتی آمریکایی بلومبرگ اعلام کرد:فقط مشکل گزارش دهی مطرح نیست و این موضوع مطرح است که شکست‌های گذشته تکرار شود.

کنگره آمریکا اعلام کرد: «پنتاگون باید ردیابی و گزارش دهی درباره پیمانکاران امنیتی خصوصی را که در کنار ارتش و نهادهای غیر نظامی آمریکا فعالیت می‌کنند، بهبود دهد و در غیر این صورت با خطر تکرار قتل عام غیر نظامیان عراق در سال ۲۰۰۷ (جنایت بلک واتر) روبرو می‌شود که تلاش آمریکا برای مقابله با شورش‌ها را خدشه دار کرد.»

کنگره آمریکا افزود: «اگر وزارت دفاع شیوه‌های شناسایی، ثبت، رهگیری و ارزیابی استفاده خود از قراردادهای پیمانکاران امنیتی خصوصی و پرسنل آن را بهبود ندهد، این خطر وجود دارد که تاثیرات منفی راهبردی که دولت آمریکا در عراق و افغانستان تجربه کرد، تکرار شوند.

تینا وان شرمن، تحلیلگر ارشد در تهیه گزارش کنگره گفت: «ما چند سال است گزارش می‌دهیم وزارت دفاع فاقد اطلاعات کامل در خصوص تعداد پیمانکارانی است که در استخدام این وزارتخانه قرار دارند. بنابراین، تعجب آور نیست که وزارت دفاع در خصوص پیمانکاران امنیتی خصوصی خود تصویر کاملی در اختیار ندارد.»

او افزود: «وزارت دفاع در خصوص این موارد اطلاعات مناسبی ندارد: تعداد پیمانکاران، هزینه‌های آنها، محل استقرار پیمانکاران و نوع عملیاتی که از آن حمایت می‌کند و اینکه آیا پیمانکاران مسلح هستند یا خیر. یکی از دلایل این وضعیت آن است که وزارت دفاع درباره خدمات امنیتی خصوصی تعریف منسجمی ندارد. بنابراین، عناوین شغلی مانند نگهبان و افسر گشت پلیس در این چارچوب قرار می‌گیرند در حالی که عناوین شغلی دیگر مانند کارآگاه پلیس این طور نیستند. اگر ندانید که بازیگران چه کسانی هستند، زمانی که کار اشتباه انجام دهند، نمی‌توانید آن‌ها را مجازات کنید.»

بلک‌واتر یک شرکت نظامی و امنیتی خصوصی آمریکایی است که در سال ۱۹۹۷ از سوی یک افسر سابق نیروی دریایی آمریکا به نام «اریک پرنس» بنیان گذاشته شد و در سال ۲۰۱۰ به یک مجموعه سرمایه‌گذار فروخته شد و از آن هنگام نام آن به «آکادمی» تغییر یافت.

این شرکت پیمانکار به صورت تخصصی به ارائه خدماتی نظیر حفاظت از دیپلمات‌ها وسیاستمداران آمریکایی، کمک‌های لجستیکی به نیروهای نظامی و تامین نیرو و نفرات برای پشتیبانی از عملیات‌های آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، می‌پردازد.

با اشغال افغانستان و عراق در سال ۲۰۰۳ از سوی آمریکا، شرکت بلک واتر فعالیت خود در این کشورها را گسترش داد که در این میان جنایت‌های بسیاری را مرتکب شد از جمله در سال ۲۰۰۷ در میدان «نیسور» بغداد ۱۴ غیرنظامی عراق از جمله دو کودک کشته شدند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.