خراسان رضوی در شرایط سر به سر و ناپایدار تأمین آب قرار دارد و تابستان امسال، هزار روستای بالای ۲۰ خانواری و ۳۰ شهر استان با تنش آبی مواجه هستند.

۶۶ درصد مخزن ذخیره سد دوستی "خالی از آب" است/ تنش آبی در ۱۰۰۰ روستا و ۲۰ شهر استان خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، خراسان رضوی دارای ۳۲ سد در حال بهره‌برداری در شهرستان‌های تربت حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان است که با توجه به کاهش بارندگی در سال آبی جاری، ذخایر آبی آنها افت چشمگیری داشته‌ است. مسئله افت چشمگیر میزان ذخیره سدها در خراسان رضوی، امری بسیار خطیر است و باید جدی گرفته شود؛ زیرا از این ناحیه ممکن است ضرر و زیان‌های بسیاری به استان وارد شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در این زمینه می‌گوید: هم اکنون میزان ذخایر آبی سدهای خراسان رضوی در استان بیش از ۱۰۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته و فقط ۳۵ درصد از مخازن سدهای استان خراسان رضوی آب دارد که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۷۲ درصد بود.

«محمد علایی» افزود: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون، ۹۳ میلیون مترمکعب آب به سدهای خراسان رضوی وارد شده و اکنون حجم کلی آب ذخیره شده در سدهای استان، ۵۵۱ میلیون مترمکعب است که این میزان در سال گذشته هزار و ۵۷۲ میلیون مترمکعب بوده است.

علایی ادامه داد: مجموع حجم ذخیره آب سدهای بزرگ و در حال بهره‌برداری خراسان رضوی یک میلیارد و ۵۱۲ میلیون مترمکعب است که یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب از این حجم، مربوط به «سد دوستی» مشترک بین ایران و جمهوری ترکمنستان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: هم‌اینک ۳۴ درصد از ذخیره سد دوستی آب دارد و ۶۶ درصد آن خالی از آب است و این در حالی است که میزان ذخیره آب سد دوستی در مدت مشابه سال گذشته ۶۶ درصد بوده است.

علایی افزود: در حوضه آبریز هرات نیز که بیش از ۹۵ درصد آب سد دوستی را تأمین می‌کند، خشکسالی شدیدی داریم و کمترین میزان آورده هریرود در ۸۵ سال گذشته مربوط به سال آبی ۷۹-۷۸ با ۱۶ میلیون مترمکعب آورده برای سد دوستی بود که این میزان از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون به کمتر از پنج میلیون متر مکعب رسیده‌ است. این در حالی است که آورده هریرود برای کشور در گذشته‌ها به چهار میلیارد متر مکعب نیز رسیده بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌ رضوی نیز در زمینه وضعیت آبی شهرها و روستاهای استان گفت: این استان در شرایط سر به سر و ناپایدار تأمین آب قرار دارد و تابستان امسال هزار روستای بالای ۲۰ خانواری و ۳۰ شهر استان، با تنش آبی مواجهند.

«سیدابراهیم علوی» افزود: شرایط تأمین آب سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن در نقاط شهری و روستایی استان با توجه به کاهش بارش‌ها در سال آبی جاری و افزایش دما به میزان ۶ درجه در مقایسه با سال قبل، بسیار سخت شده و این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود گرمای هوا تشدید شود. ۴۵۰ پروژه برای گذر از تنش آبی امسال در خراسان رضوی تعریف شده که در حال اجرا است و ۶ هزار و ۳۱۹ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پروژه‌های تنش آبی استان نیاز است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌ رضوی گفت: حفر و تجهیز چاه، اجرای خطوط انتقال و شبکه توزیع و مخازن ذخیره برای تعدیل مشکلات ناشی از خشکسالی، از جمله این پروژه‌ها است که با اجرای آن، هزار و ۲۳۶ لیتر بر ثانیه به توان تولید آب شهرها و ۳۳۳ لیتر هم به ظرفیت آب شرب روستاهای استان افزوده خواهد شد. میزان برخورداری این شرکت برای تأمین اضطراری روستاهای زیر پوشش، ۳۰ دستگاه ژنراتور دیزل است که این تعداد ناکافی است.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.