گرفتاری‌ها و مشکلات این روزهای بخش تولید تا جایی رسیده است که دیگر کاری از دست ستادها و کمیته‌های گوناگون با نام‌های مختلف هم برنمی‌آید.

حمایت در حدّ سربرگ نامه‌ها !

دیگر اکران نمایش‌هایی با نام حمایت و پشتیبانی از تولید دردی از تولید و صنعت دست و پا بسته استان دوا نمی‌کند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه در راستای رفع موانع هیچ اتفاقی تاکنون نیفتاده است، اما در جهت تولید موانع اتفاق‌های زیادی رخ داده معتقد است: یکی از زمان‌های سختی که تولیدکنندگان پشت سر گذاشته‌اند از ابتدای سال تاکنون بوده است.

حسن حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ما حمایت از تولید را در دولت دوازدهم در حد شعار و تبلیغاتی می‌داند و می‌گوید: حمایت از کدام تولید! تولیدی در کشور وجود ندارد؛ همان اندک تولیدی که می‌کنند با عشق به کشور تولید می‌شود؛ برخی از تولیدکنندگان ما در این فضا گیر کرده‌اند و در حقیقت نه راه پیش دارند و نه راه پس.

فضای وحشتناک کسب و کار

حسینی  اظهار می‌دارد: در حال حاضر فضای کسب و کار فضای وحشتناکی است و حمایت از تولید در این سال‌ها فقط شعاری بوده است.

وی با اشاره به اینکه رفتار بانک‌ها، تأمین اجتماعی و... با تولیدکنندگان در دورانی که کرونا و تحریم بوده شعاری بودن حمایت از تولید را نشان می‌دهد، بیان می‌کند: چگونه می‌توانیم شعار حمایت از تولید سر دهیم وقتی سازمان امور مالیاتی در سه ماهه نخست سال سه برابر بیشتر از سال گذشته از مردم و تولیدکنندگان پول گرفته، مردمی که نسبت به سال قبل فقیرتر شده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: شعار سال حمایت‌ها و مانع‌زدایی‌هاست، اما از ابتدای سال تاکنون هیچ حمایتی از تولید نشده بلکه مانع‌تراشی شده؛ مانع‌زدایی نداشتیم، اما سد به وجود آوردند، هر مسئول دولتی که خلاف این صحبت‌ها را می‌گوید بنده حاضر به مناظره در این خصوص هستم.

برخورد شعاری با شعار سال

وی افتتاح کمیته‌های حمایت از تولید و دفاتر مانع‌زدایی در ادارات را تبلیغاتی و در حد سربرگ نامه‌ها، اعلامیه و بنرها می‌داند و می‌گوید: به محض اینکه شعار سال از سوی رهبری اعلام می‌شود هر اداره و ارگانی برای اینکه از این قافله عقب نماند یک دفتری را به اسم اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید و... تأسیس می‌کند، در حالی که همین دستگاه‌ها بزرگ‌ترین موانع را برای تولید ایجاد می‌کنند و در عمل هیچ کارنامه‌ای برای ارائه ندارند.

وی تصریح می‌کند: ۷-۶ سال از موضوع اقتصاد مقاومتی می‌گذرد یک دستگاه یا مسئولی بیاید بگوید چه کاری در این سال‌ها انجام داده است؛ بسیاری از برنامه‌ها و پروژه‌های عمرانی در کشور که قرار بود  براساس اقتصادمقاومتی پیش برود نیمه کاره رها شده است. افتتاح بیمارستان را به اسم اقتصاد مقاومتی نام‌گذاری کردند، اینکه دیگر به اقتصاد مقاومتی ربطی ندارد این باید اجرا می‌شده است.

کمیته‌هایی که دیر عمل می‌کنند

نایب رئیس کمیسیون جوانان خانه صنعت، معدن و تجارت ایران هم با اشاره به اینکه در سطح کلان کشور در راستای رفع موانع تولید هیچ اتفاقی نیفتاده است، عنوان می‌کند: قرار بر این بود که این بخشنامه‌ها و قوانین خلق‌الساعه و دست و پا گیر کم شود و یا از سر راه تولید برداشته شود، اما در این سال‌ها تنها شعار تولید وجود داشته و در عمل هیچ حمایتی از آن نشده است.

جواد نیشابوری با تأکید بر اینکه کمیته‌ها و ستادهای رفع موانع از تولید در بسیاری از مواقع دیر عمل می‌کنند و این موجب شده خود این کمیته‌ها سنگی پیش پای تولید باشند، می‌گوید: به عنوان مثال اگر نامه‌ای به این کارگروه‌ها برده شود تا زمان پاسخگویی وقت زیادی صرف می‌شود و به نوعی کار را برای تولیدکننده سخت و بلکه غیرممکن می‌کنند؛ یعنی سیستم طوری طراحی نشده که نامه به صورت اتوماتیک مسیر را طی کند و حل شود بلکه تولیدکننده باید یک جفت کفش آهنین به پا کند و در این کمیته‌ها رفت و آمد کند تا بتواند به نتیجه ممکن برسد.

وی اثر مستقیم و مخرب تحریم‌ها روی تولید را یادآور می‌شود و می‌گوید: بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل اینکه واردکننده مواد اولیه هستند به شدت در بحث تحریم‌ها به مشکل خورده‌اند به طوری که برای وارد کردن یک ماده اولیه که در بحث کالاهای ممنوعه هم نیست باید مستندات این کالا در سه کشور بررسی و در برخی موارد عوض شود سپس وارد کشور شود.

وی با انتقاد از منفعل بودن اتاق بازرگانی در بحث حمایت از تولید می‌افزاید: دولت باید سازمان‌های مردم‌نهاد خصوصی را به رسمیت بشناسد و به بخش خصوصی نزدیک شود یکی از این سازمان‌ها اتاق بازرگانی است که متأسفانه بسیار منفعل عمل می‌کند و وظایف خود را به درستی در قبال بخش خصوصی انجام نداده است، به عنوان مثال در این قطعی‌های اخیر برق که اتفاق افتاد اتاق بازرگانی حتی یک نامه به هیچ ارگانی نزد که مشکل را پیگیری و حل کند.

وی تأکید کرد: باید در تصمیم‌گیری‌ها بیشتر روی بخش خصوصی حساب باز کنند و اگر نظری می‌گیرند، اجرایی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.