استاد حوزه علمیه خراسان گفت: یکی از مهمترین آموزه‌های تاریخی این است که امتداد جریان عاشورا زمینه‌سازی برای ظهور ولیعصر(عج) است.

امتداد جریان عاشورا زمینه‌سازی برای ظهور ولیعصر(عج) است

به گزارش قدس آنلاین،  حجت الاسلام محمد واسطی در مراسم عزاداری ماه محرم که در موسسه جوانان آستان قدس رضوی و به همت این نهاد در مشهد مقدس برگزار شد، اظهار داشت: در مباحث روان‌درمانگری، مشاوره‌های روانشناسانه و روانکاوانه برای حل مشکلات و اضطراب‌ها و بحران‌های زندگی افراد نظرات مختلفی پردازش شده و یکی از این مکاتب و نظریه‌ها «واقعیت درمانی» است.

وی افزود: این نظریه به طور اجمالی به این می‌پردازد که همه افراد براساس انتخاب‌های خودشان وضعیت فعلی زندگی خودشان را رقم زده‌اند. یعنی در هر وضعی که هستیم زمینه‌های آن براساس انتخاب‌های خودمان بوده و آن چیزی که سبب این انتخاب‌ها شده تشخیص‌ها، احساس‌ها و و بروز رفتارهای ماست.

استاد حوزه علمیه خراسان با تأکید بر اهمیت مسئولیت در رویکرد واقعیت‌نگری، افزود: عنوان این مکتب و جوهره آن مهم است. باید به واقعیت درمانی توجه کنیم. در زیارت اربعین عبارتی داریم که می‌گوید خدایا شهادت می‌دهم که سیدالشهدا خون قلب خود را در راه تو داد تا مردم را از جهالت نجات دهد و از ندانم‌کاری‌های گمراهی نجات بخشد.

حجت الاسلام واسطی تصریح کرد: کربلا یک عرصه واقعیت‌درمانی است و ما از کربلا و عملکرد سیدالشهدا و اصحابشان واقعیاتی برای زندگی‌مان به دست می‌آوریم که سبب تغییر در زندگی‌مان می‌شود. این جلسات صرفا برای گرفتن حاجات نیست و باید که تغییری در زندگی خود ایجاد کنیم و قدمی به سمت حسینی شدن برداریم.

وی ادامه داد: ما تاریخ را می‌خوانیم برای آینده و جوادث کربلا را بررسی می‌کنیم برای امتداد حسینی در زندگی خودمان و باید کربلا را به مهدویت وصل کنیم و به زمینه‌سازی و آماده شدن برای ظهور وصل کنیم. صحنه فداکاری برای ظهور حضرت در همه زندگی ما ضروری است.

این استاد حوزه علمیه خراسان با طرح این پرسش که چه واقعیت‌هایی از صحنه کربلا برای زندگی امروز ما مفید است، تأکید کرد: همه دنبال چیزی هستند که بیشترین فایده را برای آنها داشته باشد و هر چیزی که ذره‌ای رنج داشته باشد آن را رها می‌کنند. رنج و لذت دو محرک اصلی رفتار آدمی هستند و کسی برنده است که رنج‌ها و لذت‌های صادق و کاذب را تشخیص و ما در کربلا به دنبال لذات و رنج‌های صادق و کاذب هستیم.

وی خاطرنشان کرد: آیا هر خدمتی به خلق باشد صادق است یا نوع کاذب آن هم هست؟ خدمت به خلقی که مردم را از فضای ایمانی دور کند پسندیده است؟ خیلی از کسانی که در هنرهای غیرایمانی قرار دارند و مشهور می‌شوند و محور قرار می‌گیرند و فکر می‌کنند که به خلق خدمت می‌کنند آیا درست فکر کرده‌اند؟ آیا باید نیازهای صادق یا کاذب آدمی را برطرف کنیم؟

حجت الاسلام واسطی گفت: گاه می‌گویند طبق وجدان عمل کن و در این مورد هم وجدان صادق و کاذب داریم. گرچه وجدان از اصلی‌ترین ابزارهای آدمی است و فطری است و کافی است به آن توجه کنی اما همه چیز نیست. فضای یزیدی و حسنی در عرصه رسانه که دارد تمام عرصه‌های زندگی افراد را مدیریت می‌کند امروز یک مسئله مهم است. اخباری که این روزها منتشر می‌شود در روح و وجدان افراد اثرگذار است.

وی افزود: اساس کربلا وفای به عهد خداست و تمام زندگی من و شما در این عالم برای وفای به عهد خداست. در تورات، انجیل و قرآن آموزه عهد خدا مرکز اصلی است. آمده‌اید به عهد خدا وفا کنید و باید بدانید آن عهد چیست. عبودیت و احساس حضور خدا و لمس خداوند متعال در قلب و دل اینها عهدهای خداوند است. فضای کربلا این‌ها را در ویترین در جلوی چشم من و شما قرار داده است.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.