مراسم یادبود علامه محمدرضا حکیمی با حضور تولیت آستان قدس رضوی در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

مراسم یادبود علامه حکیمی در حرم مطهر رضوی برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قمی؛ معاون بین الملل دفتر معظم رهبری در این مراسم که در محل مدرسه خیرات خان با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد، بیان کرد: استاد حکیمی در سیره عملی خود بر مسئله توسل به ولایت، تهجد، عبودیت و بندگی بسیار تاکید داشت.

وی گفت: علامه محمدرضا حکیمی انس عجیبی با امام زمان خود داشت و زیارت آل یاسین ایشان ترک نمی‌شد؛ او علاقه عجیبی به سوره یاسین داشت و معتقد بود اگر قلب انسان بتواند با قلب قرآن که یاسین است ارتباط برقرار کند آثار بسیار فوق العاده‌ای را به همراه خواهد داشت. سفارش او همواره این بود ما وقتی خودمان را سرباز امام زمان(عج) می‌دانیم یعنی سرباز کسی هستیم که از ما غفلت نمی‌کند و وقتی که امام زمان(عج) را داریم نباید به سراغ شخص دیگری برویم.

 

بیان معارف اهل بیت(ع) برای نسل جوان

سخنران این مراسم تصریح کرد: ریشه و اساس علمی که برای سعادت و تکامل واقعی بشر لازم است در مکتب اهل بیت(ع) مشاهده می‌شود و تمام تلاش مرحوم استاد حکیمی این بود که با قلمی شیوا و امروزی بتواند این معارف را برای نسل تشنه جوان امروز بیان کند که گاه در اثری با عنوان «حماسه غدیر» و «خورشید مغرب» و گاه در «مسئله عاشورا» و ده‌ها کتاب دیگری می‌توان مطالعه کرد.

حجت‌الاسلام قمی تصریح کرد: استاد حکیمی در ادبیات، ادیبی چیره دست بود؛ او در حقیقت مبتکر ورود به ادبیاتی بود که برای تبلیغ معارف اهل بیت(ع) استفاده می‌شد و اوج این کار را در کتاب گرانسنگ «الحیاه» شاهد هستیم؛ او تلاش کرد دایره المعارفی مبتنی بر معارف اهل بیت(ع) را ارائه دهد به اینگونه که برداشت او از روایات برداشتی شخصی نبود بلکه برداشتی اجتماعی، جامعه‌ساز و تمدنی بود.

 

مرحوم حکیمی اسلام شناس و عدالت خواه بود

معاون بین الملل دفتر معظم رهبری ادامه داد: یکی از ویژگی‌هایی که مقام معظم رهبری در پیام تسلیت خود به آن اشاره کردند، این بود که مرحوم حکیمی در تمام عمر در خدمت قرآن و اهل بیت(ع) در سلوک عملی و سیره علمی بود و نکته دیگری که مقام معظم رهبری به آن تاکید داشتند ویژگی اسلام‌شناس و عدالت خواه بودن آن مرحوم بود؛ به این معنا که مرحوم حکیمی با انگیزه اسلامی و دینی دنبال مسئله عدالت بود و معتقد بود که پیام اصلی ادیان الهی و معیار حقانیت، عدالت است.

وی افزود: او در شعار عدالت، خودش متکی بر تعالیم اهل بیت(ع) بود و این مسیر را ادامه داد، البته علامه حکیمی در طرح مسئله عدالت به عنوان آرمان و گفتمان عدالت توفیقات فراوانی داشت و در واقع او پرچمدار مسئله عدالت بود و اگر انتقادی هم نسبت به برخی از عملکردها و مسئولان داشت این عملکرد منصفانه و دلسوزانه بود.

حجت‌الاسلام قمی گفت: استاد حکیمی، عمر خود را در راه انقلاب و اسلام صرف کرد و عدالت‌طلبی او در تمام خواسته‌هایش برجسته بود و سایر مطالبات او تحت تاثیر عدالت طلبی او قرار داشت.

تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط قاریان مطرح و بین‌المللی همچون جلیل اشراقی و جواد پناهی و مداحی و مرثیه سرایی مداح و ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) علی ملائکه از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.