۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۸
کد خبر: 768814

تشکیل کابینه لبنان و دشواری‌های پیش رو

دکتر علیرضا تقوی‌نیا - کارشناس مسائل منطقه

سرانجام پس از ۱۳ ماه خلأ سیاسی، دولت جدید لبنان تشکیل شد. این رخداد برای مردم عروس خاورمیانه نوید وضعیتی بهتر را خواهد داد؛ زیرا مشکل فعلی این کشور معیشت و تأمین خدمات عمومی است که با تشکیل کابینه تا حد زیادی برطرف می‌شود.

صرف رسمیت یافتن کابینه، اگر چه اثرات آنی خود را مانند حل مشکل کمبود عرضه کالاهای اساسی و بالا رفتن ارزش لیر خواهد گذاشت، ولی مهم‌تر از آن عملکرد نجیب میقاتی و کابینه‌اش است. شانس نجیب میقاتی این است کابینه وی در زمانی شروع به کار می‌کند که تحریم‌های آمریکا با تلاش‌های حزب‌الله و حمایت ایران تا اندازه‌ای شکسته شده است.

همچنین دولتمردان حاکم بر کاخ سفید که در سال‌های گذشته با پرداخت وام صندوق بین‌المللی پول به لبنان مخالفت می‌کردند، با احساس خطر از ناحیه نفوذ بیشتر ایران در این کشور و همچنین پیشنهادهای جذاب چین، به‌تازگی مجوز آن را صادر کرده‌اند. دولت جدید در حالی تشکیل می‌شود که لبنان با آنچه بانک جهانی آن را یکی از بدترین بحران‌های اقتصادی جهان از دهه ۱۸۵۰ توصیف کرده دست و پنجه نرم می‌کند.

اکثریت قریب به اتفاق لبنانی‌ها برای گذران زندگی در بحبوحه تورم شدید، کمبود سوخت و دارو و قطع برق شبانه‌روزی تلاش می‌کنند.

بخش عظیمی از مردم در فقر فرو رفته‌اند، در حالی که هزاران تن از مردم، کشور را ترک کرده‌اند. وجود چنین زمینه‌هایی از بحران مسیر ناهموار دولت جدید برای پیشبرد اهداف و برنامه‌ها و بهبود شرایط بر اساس خواست مردم را نشان می‌دهد.  در این میان میقاتی در سخنرانی احساسی روز جمعه خود وعده داد در تلاش برای نجات این کشور مدیترانه‌ای هیچ سنگی بر دوش نخواهد گذاشت.

وی در مورد برنامه‌های دولت جدید برای اجرای اصلاحات مورد انتظار جامعه و طرف‌های خارجی گفت یک گروه کاری ایجاد کرده تا وظایف خاصی را برای دستیابی به یک برنامه اصلاحات جامع با هدف نجات لبنان از بحران‌های موجود دنبال کند. نجیب میقاتی می‌داند برای کاهش بحران کنونی لبنان، باید اقداماتی فراتر از سخنرانی در پیش گیرد. بدون تردید هنوز برای پیش‌بینی توانایی دولت جدید در عبور از قله سخت‌گذر مشکلات لبنان بسیار زود است اما میقاتی می‌داند فرصت‌ چندانی نیز وجود ندارد.

در نهایت به نظر می‌آید لبنان آرام آرام در حال خارج شدن از شرایط بحرانی است و سیاست‌های آمریکا و سعودی که در تلاش بودند با فشارهای شدید مالی و اقتصادی، مردم این کشور را به شورش علیه مقاومت و سلاح آن وادار کنند با شکست جدی مواجه شده و آینده روشن‌تری برای عروس خاورمیانه پیش‌بینی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.