۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 769042

به همراهی رسانه‌ای قوی با تیم دیپلماسی نیازمندیم

محمدحسن قدیری ابیانه تحلیلگر مسائل سیاسی
به همراهی رسانه‌ای قوی با تیم دیپلماسی نیازمندیم

تغییر موضع سریع «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها یک روز پس از سفر به تهران که خود آن را سازنده خوانده بود و بیان اینکه صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را نمی‌توان تضمین کرد، بار دیگر از یک تقسیم کار بین سه ضلع غربی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رژیم صهیونیستی برای فشار بر کشورمان حکایت دارد. این رویه همان سیاست هویج و چماق مد نظر غربی‌هاست که از مدت‌ها پیش در تعامل با جمهوری اسلامی دنبال می‌کنند. از یک طرف اعلام و تشویق می‌کنند اگر جمهوری اسلامی به میز مذاکره برگشته و تسلیم خواسته‌های آن‌ها شود، گشایش هایی در تحریم‌ها اتفاق می‌افتد ولی از سوی دیگر اتهام زده و تهدید می‌کنند. پس به اعتقاد من اگر ما به بعضی از خواسته‌های آن‌ها تن دهیم، باز هم تحریم‌ها کم نمی‌شود بلکه چرخه برجام تکرار خواهد شد، یعنی از ما خواهند خواست اقداماتی را انجام و اموری را متوقف کنیم و این در حالی است که آن‌ها همچنان راه خود را خواهند رفت. شرایطی که اکنون در گفت‌وگو با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود دارد مصداق همین نکته است، متأسفانه ما در برجام برخی اقدامات داوطلبانه را تحت عنوان پروتکل‌های الحاقی به‌طور موقت پذیرفتیم ولی آن‌ها به گونه ای رفتار می‌کنند که انگار ایران باید این تعهدات را همواره انجام دهد.

حال همه می‌دانند هدف از مذاکرات مد نظر غرب نیز رفع تحریم نیست، بلکه تحمیل‌های بیشتر است. آن‌ها از مذاکره می‌خواهند به چند نتیجه برسند. نخست اینکه در تبلیغات جهانی شکست برجام را بر گردن ایران بیندازند و به اصطلاح توپ را می‌خواهند درون زمین ایران بیندازند، گویی خروج یک‌طرفه آمریکا از این توافق ظاهراً برای آن‌ها موضوعیت ندارد. اکنون هم همان‌گونه که دولتمردان ما بارها گفته‌اند ما برای مذاکره مشکلی نداشته و نداریم ولی باید حواسمان باشد از این بازی ضربه نخوریم. آنچه واضح است اینکه ادامه مذاکرات هم برای ما نفعی نداشته و تحریم‌ها با مذاکره برداشته نخواهد شد. ایالات متحده به راحتی حاضر نیست از فشارها دست برداشته و تحریم‌ها را پایان دهد.

بنابر این طرف ایرانی با علم به این موضوع باید وارد هرگونه تعاملی با طرف مقابل شود. در کنار آن آنچه ضروری به نظر می‌رسد همراهی یک تیم رسانه‌ای قوی با مذاکره کنندگان است که هدف آن خنثی سازی همین دسیسه و بیان واقعیات گفت و گوها باشد تا غول رسانه‌ای غرب نتواند آن را به نفع خود تحلیل و تفسیر کند. ما باید از فرصت مذاکره برای بیان برخی واقعیات استفاده کنیم اما اگر فکر کنیم از این طریق می‌توانیم تحریم‌ها را برداریم، به بی‌راهه رفته‌ایم. راه حل مشکلات کشور اتکا به توان داخل و پیگیری جدی اقتصاد مقاومتی است. ما همچنین نباید اشتباه دولت گذشته را تکرار و مسائل داخلی را به برجام گره بزنیم؛ چرا که این مسئله با شرطی کردن جامعه مشکلات را بیشتر می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.