۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۴
کد خبر: 769834

«باکو» دقت کن!

حامدخسروشاهی- پژوهشگر حوزه قفقاز    

با وجود حمایت صریح تهران از مواضع باکو در جنگ قره باغ و بازگشت این ناحیه به خاک جمهوری آذربایجان، دولت الهام علی‌اف طی چند ماه اخیر رویه ای در پیش گرفته که قابل درک نیست. در کنار همکاری گسترده دولت علی‌اف با رژیم صهیونیستی، این روزها جمهوری آذربایجان جرئت مزاحمت برای تریلرهای ایرانی و رانندگان آن را نیز پیدا کرده و عوارض سنگینی بر خودروهای عبوری از همسایه جنوبی به مقصد ایروان وضع کرده است. اگرچه اصل ایجاد این مشکل به تغییرات جغرافیایی پس از جنگ قره باغ در قفقاز جنوبی باز می گردد (به این معنی که بخشی از کریدور ارتباطی ایران به ارمنستان از درون خاک جمهوری آذربایجان عبور می کند) با این وجود این رفتار باکو قابل قبول نبوده و خلاف حسن همجواری است.

از سوی دیگر اقدامات دولت علی اف در خط مرزی که ظاهراً در توافق سه‌جانبه میان باکو، ایروان و روسیه دیده شده با ملاحظات جدی ایران روبه‌رو است. اگرچه در این توافق صحبتی از قطع مرز ایران و ارمنستان نشده، با این وجود تهران مخالف عبور این کریدور ارتباطی از کنار مرز بوده و این را به صراحت اعلام کرده است.

نظر جمهوری اسلامی در مورد اتفاقاتی که در مرزهایش و در قفقاز جنوبی افتاد همان منشور پنج بندی است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ۱۷ ربیع (سالروز ولادت حضرت محمد (ص)) بیان فرمودند؛ ما مخالف تغییر مرزها و بر هم خوردن ژئوپلتیک منطقه هستیم. در نهایت اینکه نباید از یاد برد دوستی تهران و باکو مخالفانی دارد که رژیم صهیونیستی سرآمد آن‌هاست.

رژیم صهیونیستی به تازگی از راهبرد ضد ایرانی خود با نام «مرگ با هزاران ضربه چاقو» رونمایی کرد که سرفصل این راهبرد ایجاد مزاحمت برای جمهوری اسلامی در سرتاسر منطقه است.

تهران سرمایه گذاری های مشترک خوبی با باکو دارد که از جمله آن می توان به سرمایه گذاری ۱۰ درصدی در میدان نفتی و گازی «شاه دنیز» نام برد. این رویه بیانگر حسن نیت ما در ارتباط با همسایه شمالی است.

در کنار آن این روزها بحث ایجاد کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب مطرح است که ایران و جمهوری آذربایجان می توانند دو سر این معامله برد – برد باشند. با این وجود الهام علی‌اف هرچند به تازگی  مرز با ایران را مرز دوستی خواند و ما هم از این رویکرد استقبال می کنیم، اما در نوع رابطه با تل آویو در مظان اتهام جدی قرار دارد و باید هشدارهای امنیتی تهران را در این باره جدی بگیرد؛ اگر واقعاً به دنبال روابط سازنده با کشورمان هست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.